Robert Kubica wygrał tegoroczne zawody Renault World-Series, a w pierwszych dniach grudnia uczestniczył w testach zespołu Renault, uzyskując bardzo dobre czasy za kierownicą bolidu Formuły 1. O miejsce w teamie BMW-Sauber ubiegał się także Austriak Alexander Wurz.
"To dla mnie doskonała okazja, aby zaistnieć w Formule 1 - powiedział Robert Kubica. - Muszę ją wykorzystać. Dotychczas jeździłem tylko jako kierowca testowy, a teraz będę miał okazję uczestniczyć we wszystkich 19 eliminacjach Grand Prix. Poznam tory, specyfikę i kulisy wyścigów. Dla mnie przepis o trzecim kierowcy w Formule to prawdziwy dar niebios".
"Śledziliśmy karierę Roberta i wysoko ocenialiśmy jego wyniki w poprzednich latach - stwierdził dyrektor sportowy BMW, dr Mario Theissen. - Widzieliśmy, jak bez większego wsparcia, ciężko zapracował na swoje sukcesy. Byliśmy przekonani, że Robert dysponuje potencjałem i wolą przebicia się na stałe do Formuły 1. Damy mu do tego okazję. Jako trzeci kierowca w zespole zdobędzie niezbędne doświadczenie i jednocześnie pomoże nam rozwinąć konstrukcję Saubera BMW".
W grudniu 2003 roku po udanych startach w mistrzostwach Formuły 3 Robert Kubica został zaproszony przez Mercedesa na serię testów. Sprawdzian wypadł bardzo dobrze, w sezonie 2004 polski kierowca jeździł w F3 w barwach oficjalnego teamu Mercedesa, Muecke Motorsport. Rok wcześniej w tym zespole startował Austriak Christian Klien, który po wywalczeniu tytułu wicemistrzowskiego F3 Euro Series awansował do Formuły 1 do ekipy Jaguar Racing.
Na koniec sezonu 2004, w listopadzie Kubica zajął drugie miejsce w wyścigu o Grand Prix Makau Formuły 3. Na ulicznym torze w Makau zwyciężył wtedy francuski kierowca Alexandr Premat (obaj Dallara Mercedes-HWA).
W marcu 2005 roku Polak podpisał kontrakt z zespołem Epsilon Euskadi, startującym w nowej serii wyścigowej World Series by Renault. Samochody do nowego teamu Kubicy dostarczał włoski producent Dallara. Napędzane były silnikami Renault V6 o pojemności 3,5 litra i mocy 425 koni mechanicznych.
Partnerem Kubicy w zespole był doświadczony hiszpański kierowca Felix Porteiro, który spędził trzy poprzednie sezony w World Series by Nissan. 1 maja 2005 roku Polak po wygraniu drugiego wyścigu World Series Renault na torze w Zolder został liderem klasyfikacji generalnej cyklu.
W pięć miesięcy później, na początku października po wyścigu na torze w portugalskim Estoril, Robert Kubica zapewnił sobie tytuł mistrza cyklu World Series by Renault. W piętnastu rozegranych wyścigach Kubica dziesięć razy zajmował miejsca na podium, cztery razy zwyciężył. Nagrodą za zdobycie tytułu mistrza świata były testy w zespole F1 Renault, które odbyły się na początku grudnia na torze Catalunya koło Barcelony.
Na zakończenie tegorocznego sezonu, 20 listopada Robert Kubica ponownie zajął drugie miejsce w prestiżowym 52. wyścigu o Grand Prix Macau, uważanym za nieoficjalnie mistrzostwa świata Formuły 3.
ss, pap