Z dokumentu wynika, że resort policzył skutki budżetowe dla siedmiu wariantów zmian w podatkach.
Wprowadzenie 18-proc. podatku liniowego przy rocznej kwocie wolnej od podatku w wysokości 3.168 zł oznaczałoby spadek dochodów budżetowych w 2004 r. o 11,6 mld zł. Przy zwiększeniu kwoty wolnej do 4.000 zł ubytek ten wynosiłby 14,75 mld zł.
Resort przyjął przy tym założenie, że w systemie pozostałyby najważniejsze ulgi i zwolnienia, m.in. wspólne opodatkowanie małżonków.
Ministerstwo policzyło także efekty wprowadzenia 19-proc. stawki podatku liniowego. Przy rocznej kwocie wolnej w wysokości 3.168 zł dochody w przyszłym roku zmniejszyłby się o 8,73 mld zł. Wraz ze zwiększeniem kwoty do 4.000 zł ubytek wzrastałby do 12,03 mld zł.
Takie same warunki przyjęto dla symulacji efektów wprowadzenia dwustopniowej skali PIT, zgodnie z którą obowiązywałyby dwie stawki: 18 i 30 proc. Dochody spadłyby wówczas odpowiednio o 6,26 mld zł i 9,39 mld zł.
MF obliczył też skutki zwiększenia kwoty wolnej do 4.000 zł w obecnie obowiązującym systemie podatkowym. Wprowadzenie takiego rozwiązania oznaczałoby w przyszłym roku spadek dochodów o 4,83 mld zł.
Resort podał także, że wprowadzenie każdej z tych propozycji przy jednoczesnej likwidacji ulg i zwolnień oznaczałoby każdorazowe zmniejszenie ubytku w dochodach o 319 mln zł.
Ministerstwo skonfrontowało też skutki wprowadzenia każdego z wariantów do efektów zmian w podatkach wprowadzanych przez rządowe projekty ustaw podatkowych. W porównaniu skali podatkowej przyjętej już przez radę Ministrów w każdym z przypadków ubytek w dochodach byłby mniejszy o ok. 1,53 mld zł.
MF w swoich symulacjach uwzględniło też wygasanie praw nabytych do likwidowanych ulg i zwolnień. W 2007 r., gdy większość praw wygaśnie, ubytek we wpływach do budżetu w każdym z wariantów miałby być mniejszy o ok. 6,05 mld zł.
rp, pap