Warszawa ma bezpłatne parkowanie!

Warszawa ma bezpłatne parkowanie!

Dodano:   /  Zmieniono: 
Rada Warszawy uchwaliła nowy regulamin płatnego parkowania. Uprawomocni się 9 grudnia. Do tego dnia parkowanie w centrum stolicy będzie bezpłatne.
Radni poprawili treść regulaminu, który jeszcze dzień wcześniej budził duże kontrowersje (regulamin nic nie mówił o samochodach osobowych, a więc wykluczał możliwość parkowania w strefie płatnego parkowania samochodów z tzw. kratką, które są traktowane jako ciężarowe). Zmieniono ten zapis na "pojazdy samochodowe o  masie do 2,5 t". A więc właściciele takich pojazdów mogą parkować.

Nowy regulamin mówi także m.in. o tym, że do bezpłatnego parkowania w Śródmieściu (tzw. karta N+) mają prawo osoby niepełnosprawne i ich rodzice oraz ich prawni opiekunowie. Dyskusję podczas sesji wzbudziła kwestia zaliczenia do samochodów uprzywilejowanych pojazdów Biura Ochrony Rządu. Stanęło na tym, że  pojazdy BOR-u także mają prawo do parkowania w centrum za darmo.

Ustalono również kwestię abonamentów dla osób zameldowanych w  mieszkaniach znajdujących się w strefie płatnego parkowania. Zdecydowano, że obowiązują do dnia, do którego zostały wykupione. (Abonamenty wystawił Wapark, firma, z którą miasto nie porozumiało się jeszcze w sprawie nowej umowy dotyczącej systemu płatnego parkowania. Niektórzy radni obawiali się, że Wapark będzie miał pretensje: skoro nie ma z firmą nowej umowy, jej dokumenty nie  powinny być wykorzystywane przez miasto. Ciągle nie wiadomo, czy  nowa umowa w ogóle będzie, czy obsługą systemu zajmie się miasto; negocjacje nadal trwają). Następne abonamenty będzie można uzyskać w urzędach dzielnic.

W grudniu ubiegłego roku Trybunał Konstytucyjny uznał, że tryb wprowadzenia płatnego parkowania i ustalania sposobu pobierania opłat w Warszawie jest niezgodny z konstytucją. Trybunał dał czas do końca listopada 2003 r. na poprawienie przepisów o płatnym parkowaniu. Do tego czasu obowiązują zakwestionowane przez TK przepisy.

Znowelizowaną przez parlament ustawę o drogach publicznych (z zapisami dotyczącymi zasad ustalania i pobierania opłat za  parkowanie) prezydent Aleksander Kwaśniewski podpisał 21 listopada. Ukazała się w Dzienniku Ustaw z datą 24 listopada.

Jak powiedział przewodniczący Rady Wojciech Kozak, uchwalony we  wtorek regulamin zostanie kurierem wysłany do Radomia, gdzie będzie wydrukowany w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym w środę. Po  14 dniach się uprawomocni. Oznacza to, że aż do 9 grudnia nie  będzie podstaw prawnych do pobierania opłat za parkowanie w  centrum miasta. Jak powiedziała podczas sesji wiceprezydent Warszawy Dorota Safjan, ten czas pozwoli stwierdzić, czy płatne parkowanie w Warszawie jest potrzebne, czy rzeczywiście spełnia rolę udrażniania centrum miasta.

Safjan wyjaśnia, że władze miasta jeszcze nie porozumiały się z  firmą Wapark w sprawie nowej umowy. Poinformowała, że miasto zaproponowało Waparkowi, że odkupi cały sprzętu do obsługi systemu płatnego parkowania za 3/7 ceny. Wapark nie odpowiedział. Safjan oświadczyła, że jeśli nie będzie odpowiedzi, miasto ogłosi przetarg na nowe urządzenia. Zdaniem Safjan, jeśli firma wystąpi o  odszkodowanie w tej sprawie, to nie ma wielkich szans na wygranie. (Wapark zapowiedział, że wystąpi o odszkodowanie w wysokości 40-50 mln zł, jeśli do końca listopada nie będzie porozumienia, bo  będzie to traktował jako zerwanie umowy).

Wiceprezydent poinformowała, że w związku z niejasną sytuacją z  Waparkiem jest prawie pewne, że od 9 grudnia będzie obowiązywał system biletowy. Kierowcy nie będą korzystać z parkomatów, będą za  to kupować bilety parkingowe w kioskach i na stacjach benzynowych. Na nich ręcznie będą określać czas parkowania.

Nowy regulamin systemu płatnego parkowania mówi o tym, że opłaty za postój będą niższe niż obecnie: za pierwszą godzinę - 2 zł (poprzednio 2,60 zł), za drugą - 2,40 zł (poprzednio druga i każda kolejna 2,60 zł), za trzecią - 2,80 zł, za czwartą i kolejne - po  2 zł. Minimalna opłata za postój (poniżej godziny) wyniesie 40 gr (poprzednio 50 gr za 15 minut).

sg, pap