Kliniki aborcyjne po raz pierwszy będą mogły reklamować się w brytyjskim radiu i telewizji, zaś prezerwatywy będzie można reklamować w szerszym zakresie niż obecnie – przewidują propozycje zmian dotychczasowych zasad reklamy telewizyjnej i radiowej. „Times” pisze, że zmiany zachęcą nastolatków do uprawiania seksu.
U podstaw proponowanej nowelizacji przepisów leży dążenie do zmniejszenia rosnącej w kraju liczby niepełnoletnich matek a także wzrostu przypadków chorób wenerycznych. Wielka Brytania tradycyjnie przoduje w Europie pod względem liczby nastolatek w ciąży.
Kliniki aborcyjne mogą uzyskać możliwość reklamy po 21.00, a więc po godzinie, przed którą telewizja zwyczajowo nie pokazuje programów zawierających drastyczne sceny. Reklama będzie musiała wyraźnie stwierdzać, czy dana klinika kieruje kobiety na zabieg usunięcia ciąży, czy też oferuje im np. tylko poradnictwo.
Reklama prezerwatyw, obecnie dopuszczalna od godziny 19.00 tylko w Channel 4, będzie mogła być nadawana o tej porze na wszystkich kanałach, choć nie w czasie, kiedy nadawane są programy dla dzieci, które nie ukończyły dziesiątego roku życia.
Do 19 czerwca brytyjska opinia publiczna będzie mogła wypowiadać się w sprawie nowych propozycji.
Nowe prawo będzie mogło wejść w życie dopiero po zakończeniu konsultacji społecznych i dokonaniu przeglądu obowiązujących zasad reklamy (tzw. Advertising Codes) przez dwie komisje: ds. praktyk reklamy (Committee of Advertising Practice - CAP) oraz ds. praktyk reklamy radiowo-telewizyjnej (Broadcast Committee on Advertising Practice - BCAP).
Organizacje występujące w obronie praw rodziny, przeciwnicy aborcji i Kościoły krytykują proponowane rozwiązania, ponieważ sądzą, iż powszechna dostępność prezerwatyw zachęca do permisywizmu, a sposobem na przeciwdziałanie zjawisku nastolatek w ciąży jest wychowanie.
Michaela Aston z organizacji ochrony życia Life, cytowana na internetowych stronach „Timesa", wyraziła opinię, że nowe zasady reklamy telewizyjnej są ukierunkowane na nastolatków i będą dla nich zachętą do uprawiania seksu.
Zwróciła też uwagę, że kliniki aborcyjne mogą sobie pozwolić na finansowanie reklamy telewizyjnej, podczas gdy organizacje ochrony życia nie mają na to środków.
„Następnym etapem będą darmowe prezerwatywy w chrupkach na śniadanie" – powiedziała Aston.
Usunięcie ciąży jest w Wielkiej Brytanii prawnie dopuszczalne do 24. tygodnia, choć szpitale niechętnie usuwają ciążę po 18-20 tygodniach. Wymagana jest zgoda dwóch lekarzy.
Około 188 tys. kobiet rocznie usuwa ciążę w szpitalach brytyjskiej publicznej służby zdrowia. Z uwzględnieniem operacji w klinikach prywatnych i tzw. aborcyjnej turystyki, głównie z Irlandii, jest to ponad 200 tys.
PAP
Kliniki aborcyjne mogą uzyskać możliwość reklamy po 21.00, a więc po godzinie, przed którą telewizja zwyczajowo nie pokazuje programów zawierających drastyczne sceny. Reklama będzie musiała wyraźnie stwierdzać, czy dana klinika kieruje kobiety na zabieg usunięcia ciąży, czy też oferuje im np. tylko poradnictwo.
Reklama prezerwatyw, obecnie dopuszczalna od godziny 19.00 tylko w Channel 4, będzie mogła być nadawana o tej porze na wszystkich kanałach, choć nie w czasie, kiedy nadawane są programy dla dzieci, które nie ukończyły dziesiątego roku życia.
Do 19 czerwca brytyjska opinia publiczna będzie mogła wypowiadać się w sprawie nowych propozycji.
Nowe prawo będzie mogło wejść w życie dopiero po zakończeniu konsultacji społecznych i dokonaniu przeglądu obowiązujących zasad reklamy (tzw. Advertising Codes) przez dwie komisje: ds. praktyk reklamy (Committee of Advertising Practice - CAP) oraz ds. praktyk reklamy radiowo-telewizyjnej (Broadcast Committee on Advertising Practice - BCAP).
Organizacje występujące w obronie praw rodziny, przeciwnicy aborcji i Kościoły krytykują proponowane rozwiązania, ponieważ sądzą, iż powszechna dostępność prezerwatyw zachęca do permisywizmu, a sposobem na przeciwdziałanie zjawisku nastolatek w ciąży jest wychowanie.
Michaela Aston z organizacji ochrony życia Life, cytowana na internetowych stronach „Timesa", wyraziła opinię, że nowe zasady reklamy telewizyjnej są ukierunkowane na nastolatków i będą dla nich zachętą do uprawiania seksu.
Zwróciła też uwagę, że kliniki aborcyjne mogą sobie pozwolić na finansowanie reklamy telewizyjnej, podczas gdy organizacje ochrony życia nie mają na to środków.
„Następnym etapem będą darmowe prezerwatywy w chrupkach na śniadanie" – powiedziała Aston.
Usunięcie ciąży jest w Wielkiej Brytanii prawnie dopuszczalne do 24. tygodnia, choć szpitale niechętnie usuwają ciążę po 18-20 tygodniach. Wymagana jest zgoda dwóch lekarzy.
Około 188 tys. kobiet rocznie usuwa ciążę w szpitalach brytyjskiej publicznej służby zdrowia. Z uwzględnieniem operacji w klinikach prywatnych i tzw. aborcyjnej turystyki, głównie z Irlandii, jest to ponad 200 tys.
PAP