Sarkozy gościł w paryskim Muzeum Architektury i Dziedzictwa, by zainaugurować projekt wielkich inwestycji w regionie paryskim. Realizacja tej wizji urbanistycznej i architektonicznej, nazywanej powszechnie Wielkim Paryżem, jest planowana na lata 2012-2022.
Głównymi założeniami planu jest połączenie peryferii metropolii z jego centrum, poprawa komunikacji, przekształcenie stolicy Francji wraz z jej przedmieściami w metropolię nowoczesną i zarazem ekologiczną.
"Wielki Paryż to Francja po epoce kryzysu"- oznajmił Sarkozy. "Nie możemy tracić czasu. Musimy wznieść Wielki Paryż w dziesięć lat" - powiedział. Zapowiedział, że w październiku tego roku zostanie w parlamencie złożony projekt ustawy umożliwiający rozpoczęcie za trzy lata tego ogromnego przedsięwzięcia.
Jednym z kluczowych pomysłów projektu Sarkozy'ego jest budowa automatycznego (bez obsługi) "supermetra" o długości 130 km, kursującego całą dobę, które opasywałoby stolicę Francji, łącząc przyszłe podparyskie centra ekonomiczne z lotniskami: Roissy- Charles-de-Gaulle na północy i Orly na południu.
Innym celem projektu prezydenta jest zwiększenie liczby nowych mieszkań w aglomeracji paryskiej o 70 tysięcy rocznie, czyli podwojenie obecnego tempa budownictwa. Sarkozy podkreślił, że jest zwolennikiem budowy wieżowców.
W wizji Wielkiego Paryża Sarkozy'ego ma się znaleźć milion nowych miejsc pracy w ciągu dwudziestu lat. Na ich stworzenie ma pozwolić rozwój około dziesięciu priorytetowych centrów gospodarczych pod Paryżem.
Wśród nich mają być: położony w pobliżu Wersalu, przyszły ośrodek innowacji technologicznych w Saclay, wzorowany na kalifornijskiej Dolinie Krzemowej oraz planowane centrum mediów audiowizualnych i mody w departamencie Seine Saint- Denis.
Do pracy nad futurystycznym projektem Sarkozy zaprosił w ubiegłym roku zespoły dziesięciu najbardziej znanych światowych architektów i urbanistów, wśród nich m.in. Brytyjczyka Richarda Rogersa, Francuzów Jeana Nouvela i Christiana de Portzamparca. Ich pomysły na Paryż jutra można będzie oglądać od czwartku w paryskim Muzeum Architektury i Dziedzictwa.
Jeden z architektów Roland Castro proponuje np. urządzenie na znanym dziś z ponurych blokowisk Courneuve odpowiednik amerykańskiego Central Parku. Christian de Portzamparc chciałby zbudować dworzec kolejowy w Aubervilliers na północnych przedmieściach Paryża, a obecne dworce - Północny i Wschodni przekształcić w zielone tereny.
Projekt Wielkiego Paryża jest uważany za największy od czasu słynnej XIX-wiecznej przebudowy Paryża przez barona Haussmanna, który kazał zbudować wielkie bulwary i stworzyć wielką oś widokową Pól Elizejskich.
W regionie paryskim (Ile-de-France) mieszka dziś ponad 11 mln ludzi, czyli jedna piąta mieszkańców Francji, wytwarzających blisko 30 proc. PKB tego kraju.
ND, PAP