Telefon zaufania dla najmłodszych

Telefon zaufania dla najmłodszych

Dodano:   /  Zmieniono: 
W czwartek zacznie działać Ogólnopolski Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży - 116 111. Jego obsługą zajmie się Fundacja Dzieci Niczyje.
Telefon uruchomiono m.in. przy współpracy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji i Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Telefon będzie działał przez pięć dni w tygodniu od godz. 12 do 20. Jego adresatami będą dzieci potrzebujące psychologicznego wsparcia, doświadczające i będące świadkami przemocy, a także znajdujące się w trudnych sytuacjach, które wymagają natychmiastowej interwencji.

Grupa numerów 116 (116 000 - numer interwencyjny w sprawie zaginionych dzieci, 116 111 - telefon zaufania dla dzieci, 116 123 - telefon wsparcia emocjonalnego dla dorosłych) - to grupa ogólnoeuropejskich, darmowych linii telefonicznych o charakterze społecznym, przeznaczonych dla dzieci i rodziców, którzy znaleźli się w niebezpieczeństwie i chcą szybko wezwać pomocy lub potrzebują wsparcia. Ich uruchomienie to inicjatywa Komisji Europejskiej.

W dyrektywie z lutego zeszłego roku KE zdecydowała, że w całej UE numery zaczynające się od 116 mają być przeznaczane na "usługi o walorze społecznym". Zobowiązuje to państwa członkowskie do udostępnienia społeczeństwu "numerów 116", choć nie zmusza ich do przydzielania tych numerów usługodawcom i zapewnienia świadczenia usług.

W zeszłym roku KE zwróciła się do krajów UE o jak najszybsze uruchomienie numeru 116, jednak w większości państw jest on wciąż nieaktywny. Niedawne badanie w UE wykazało, że tylko kilka państw członkowskich przydzieliło numery linii 116 odpowiednim służbom.

Numer 116 000 miał być dostępny najpóźniej do 31 sierpnia 2007, a numer 116 111 - najpóźniej do 29 lutego br. Po upływie tych terminów krajowi operatorzy telekomunikacyjni mogli je aktywować na potrzeby świadczenia usług przez usługodawców jako numery alarmowe i telefony zaufania. Trzeci numer - 116 123 - został zarezerwowany dla telefonu zaufania dla dorosłych.

pap, em