Plakaty z kontrowersyjnym logo konkursu China Top Brand, organizowanego przez urząd kontroli jakości AQSIQ, zawisły w Hongkongu. Według strony internetowej organizatorów, logo ma przedstawiać cztery cyfry "1" wpisane w okrąg i symbolizuje "naukę, obiektywność, otwarcie i sprawiedliwość".
Rzecznik ambasady Izraela w Pekinie Guy Kivetz poinformował, że skontaktował się z AQSIQ z prośbą o spotkanie. Zaznaczył, że wybór takiego logo uważa za przypadkowy i nieintencjonalny.
Jak wyjaśnił, "to, co jest bolesne i problematyczne w oczach Żydów, a nawet w oczach Europejczyków niebędących Żydami" inaczej przedstawia się dla Chińczyków, ponieważ nie mają oni podobnych skojarzeń.
"Ważne, żeby zrozumieć, że ani nagroda, ani Chińczycy w ogólności nie są podejrzewani o antysemityzm w jakiejkolwiek postaci" - zaznaczył Kivetz. "W Chinach nie ma antysemityzmu, a nastawienie do Żydów w przeszłości i teraźniejszości było i jest bardzo pozytywne" - dodał.
W przeszłości nagrodę przyznano m.in. chińskiej firmie Haier, która jest czwartym na świecie producentem sprzętu gospodarstwa domowego, i producentowi komputerów Lenovo.
ND, PAP