Polski eksport rośnie w siłę. Według wstępnych danych GUS w pierwszym półroczu sięgnął 90,5 mld euro, o 2,1 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Natomiast import do Polski pozostał na zbliżonym poziomie 86,3 mld euro. Dzięki temu nadwyżka eksportu nad importem jest o ponad 2 mld euro wyższa, niż rok wcześniej. Za tymi liczbami kryją się sukcesy polskich firm, które podbijają nawet odległe, pozaeuropejskie rynki.
Baza wiedzy
Każdy przedsiębiorca myślący o ekspansji międzynarodowej powinien odwiedzić Portal Promocji Eksportu (www.trade.gov.pl). Można tu znaleźć m.in. kalendarz imprez wystawienniczych. Rozbudowaną część portalu tworzą „Niezbędnik eksportera” i „Vademecum rynkowe”. Pierwszy informuje, jakie instytucje wspierają eksporterów, skąd uzyskać dofinansowanie, jakie są branżowe programy promocji. Warto zwrócić uwagę na bazę izb gospodarczych wspierających wymianę handlową. W „Vademecum rynkowym” opisano różne kraje pod kątem możliwości rozwijania współpracy. W całym kraju działają też Centra Obsługi Eksporterów i Importerów, gdzie przedsiębiorcy mogą zasięgnąć bezpłatnej porady na temat wybranych rynków czy zamówić raporty dla swoich potrzeb.
Strategia, targi, produkty
W programach regionalnych oraz w programie Polska Wschodnia (obejmuje województwa lubelskie, podlaskie, podkarpackie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie) przewidziano dofinansowanie tzw. internacjonalizacji przedsiębiorstw. Firmy mogą liczyć na pokrycie części kosztów, m.in. badań rynku, opracowania strategii ekspansji, przygotowania produktów zarówno od strony marketingowej, jak i wymogów formalnych, stosownie do kraju, w którym chcą rozwinąć sprzedaż. Wsparcie udzielane jest również na udział w targach i misjach gospodarczych, a w części województw na uzyskanie niezbędnych certyfikatów. Warunki dofinansowania są różne. W zależności od województwa inny jest zarówno maksymalny udział dofinansowania w kosztach kwalifikowanych, jak i zakres objętych nim działań oraz dopuszczalna wartość projektu i wsparcia.
Międzynarodowa marka
Dla firm, które mają już mocną pozycję, mogącą współtworzyć wizerunek Marki Polskiej Gospodarki, przewidziano wsparcie w programie Inteligentny Rozwój. W ramach poddziałania 3.3.3 „Wsparcie MŚP w promocji marek produktowych – Go to Brand” dofinansowanie otrzymują uczestnicy branżowych programów promocji. Nabory wniosków prowadzi Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Maksymalna wartość kosztów kwalifikowanych wynosi 1 mln zł, do 50 proc. lub do 85 proc. wartości projektu. O wsparcie mogą się ubiegać firmy posiadające produkt czy usługę z marką, która może stać się rozpoznawalna za granicą, prowadzące działalność eksportową, B+R lub wdrażające jej wyniki oraz posiadające produkty, które cechuje wysoki stopień nasycenia wiedzą, zgodnie z klasyfikacją technologii wg Eurostatu. Nie trzeba spełniać wszystkich warunków, ale za każdy otrzymuje się punkty, co zwiększa szanse na otrzymanie wsparcia.
Nabory wniosków
Go to Brand (Inteligentny Rozwój)
ogłoszenie konkursu:
10.10.2016 r.
nabór:
14.11 - 16.12.2016 r.
Internacjonalizacja przedsiębiorstw (Polska Wschodnia)
ogłoszenie konkursu:
wrzesień 2016 r.
nabór:
październik-listopad 2016 r.
Programy Regionalne Informacja o naborach na www.funduszeeuropejskie.gov.pl
GDZIE SZUKAĆ INFORMACJI
Bezpłatne informacje o możliwościach wsparcia uzyskasz w punktach informacyjnych Funduszy Europejskich. Ich lista znajduje się na stronie www.funduszeeuropejskie.gov.pl/punkty
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.