Dominik Skokowski
Wojna informacyjna nie jest niczym nowym, jednak postęp technologiczny w XXI w. sprawił, że wróciła na arenę międzynarodową w zupełnie nowej odsłonie. I każdy musi wziąć w niej udział. 6 stycznia 2017 r. wywiad Stanów Zjednoczonych opublikował streszczenie tajnego raportu dotyczącego ingerencji Rosjan w amerykańskie wybory prezydenckie. Dokument wywołał burzę medialną, przede wszystkim ze względu na autorytet instytucji odpowiedzialnych za jego publikację, lecz w istocie jest tylko kolejnym potwierdzeniem faktu, że nowoczesna wojna informacyjna od pewnego już czasu jest narzędziem relacji międzynarodowych. Raport prezentuje metody, jakie zostały wykorzystane w szeroko zakrojonej kampanii dezinformacyjnej, mającej na celu wsparcie Donalda Trumpa w wyborach prezydenckich. Raport ukazuje, jak dobrze finansowana machina dezinformacyjna produkowała i rozprzestrzeniała fałszywe treści przy wykorzystaniu wielu portali oraz profili w mediach społecznościowych. Nie jest to jednak nic zaskakującego. Metody te opisywane były już w trakcie kampanii. Zdanie, które zasługuje natomiast na uwagę, dotyczy oceny celów telewizji RT (dawniej Russia Today) w USA, mianowicie RT „podkreśla krytykę domniemanych wad amerykańskiej demokracji i swobód obywatelskich”. Czy nie brzmi to znajomo? Dotykamy tutaj jednego z kluczowych celów wojny informacyjnej, czyli demoralizacji społeczeństwa – obniżenia jego woli walki przez atak na poczucie własnej wartości. Demokracja wszak to centralna wartość amerykańskiego społeczeństwa. Zaznaczam wyraźnie: celem tego artykułu nie jest zagłębianie się w motywacje któregokolwiek z obozów w konflikcie toczącym się na polskiej scenie politycznej, tym bardziej celem tego artykułu nie jest insynuacja, aby którakolwiek ze stron działała pod wpływem zewnętrznej agentury.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.