Pański pomysł na Łazienki Królewskie został pod koniec ub. roku doceniony w konkursie „Wizjonerzy XXI wieku”. Muzeum XXI wieku – jakie jest? Z jakimi musi się zmierzyć wyzwaniami?
To było zaskakujące, że w gronie wyróżnionych przedsiębiorców i menedżerów znalazł się także dyrektor muzeum. Dziś publiczność przychodzi do muzeum również dla przyjemności. Ale od parku rozrywki zawsze odróżniać nas będzie to, że stawiamy wyraźną granicę między rzeczywistością a iluzją. Wszystko, co pokazujemy i mówimy, oparte jest na wiedzy źródłowej. Wszystko jest prawdą najlepszą, jaką znamy. Ważne, żeby w poszukiwaniu atrakcyjności muzea nie zrezygnowały ze swojej wyjątkowości i społecznej misji. Warszawskie Łazienki, letnia rezydencja Stanisława Augusta, to piękne, a co najważniejsze – zrealizowane marzenie króla, który był filozofem w koronie. Także i dziś w Łazienkach doskonale marzy się o lepszym świecie. Chociaż ten współczesny świat jest coraz bardziej „wirtualny”, zdominowany przez nowe technologie, nadal widzę w nim wielką przyszłość dla muzeum jako miejsca, w którym można obcować z prawdziwym pięknem i sztuką tworzoną przez wielkich artystów.
Rok 2016 okazał się dla Łazienek Królewskich rekordowy, frekwencja osiągnęła ponad 2 mln zwiedzających w ogrodach, 312 tys. w obiektach – o prawie 30 proc. więcej niż rok wcześniej. Jaka jest recepta na frekwencyjny sukces?
Od 2010 r. konsekwentnie realizujemy strategię muzeum przyjaznego i otwartego dla publiczności. W ostatnich 6 latach realizowaliśmy również wielki program konserwacji i rewitalizacji za ponad 130 mln złotych. Każdy przyzna, że zabytkowe obiekty i ogrody wypiękniały. Jeśli do tego dodamy bogatą ofertę wystaw, spektakli, festiwali i koncertów, wykładów i wydarzeń, które nazywamy kreatywną edukacją, to Łazienki warto znowu odwiedzić i zobaczyć nowe aranżacje Królewskiej Galerii Obrazów w Pałacu na Wyspie, Galerii Grafiki w Białym Domku oraz Królewską Galerię Rzeźby w Starej Oranżerii, gdzie mieści się również wyjątkowy i przepiękny Teatr Królewski. W 2010 r. mieliśmy 115 tys. biletowanych wejść do obiektów muzealnych, a w 2016 r. aż 312 tysięcy. To znaczący sukces. Czujemy, że publiczność nas docenia. Otrzymaliśmy również prestiżową Sybillę – nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za konserwację Pałacu na Wyspie wraz otoczeniem oraz kilka innych wyróżnień.
Łazienki Królewskie regularnie trafiają do czołówki muzeów najchętniej odwiedzanych przez turystów zagranicznych. Muzeum otrzymało też nominację do prestiżowej nagrody Europejskiego Muzeum Roku EMYA. Jak buduje się międzynarodową markę instytucji kultury?
Przejście od marki lokalnej do muzeum o znaczeniu europejskim to długi proces i wielkie wyzwanie dla całego zespołu muzeum. Zaczęliśmy od zbudowania sieci
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.