Kosmiczny smok
Dragon V2 – tak się nazywa pojazd Elona Muska, który będzie służył do transportu astronautów. Firma SpaceX, której właścicielem jest Musk, właśnie zaprezentowała go światu – pojazd przypomina stożek i ma zastąpić wahadłowce wycofane ze służby w 2011 r. Od tego czasu astronauci USA i innych krajów są uzależnieni od rosyjskich statków Sojuz. Prezentacja pojazdu nastąpiła w siedzibie SpaceX w miejscowości Hawthorne w południowej Kalifornii. Według Muska stanowi on „prawdziwy przełom technologiczny”. Pojazdy Dragon w wersji towarowej wykonały już cztery loty do stacji ISS, dostarczając załodze żywność i inne zaopatrzenie.
Google odjeżdża
Google zaprezentował podczas konferencji Re/code nowy prototypowy samokierujący się samochód przeznaczony dla dwóch osób. „Stworzyliśmy od podstaw projekt pokazujący, jak samokierujący się samochód mógłby wyglądać” – powiedział współzałożyciel firmy Sergey Brin. Z zewnątrz auto wygląda jak krzyżówka smarta i garbusa. Wewnątrz nie ma kierownicy i pedałów. W przeciwieństwie do poprzednich modeli tutaj kierowanie powierzone jest bowiem w stu procentach komputerowi. Czujniki potrafią rozróżnić elementy na drodze i w pobliżu niej, a oprogramowanie – zrozumieć lub przewidzieć ich zachowanie. Jak ujawnił Brin, jedną z zalet tej technologii jest brak martwego punktu oraz zasięg widzenia na dystans dwóch boisk futbolowych. Google rozpoczął prace nad samokierującym się samochodem w 2009 r. Od tego czasu projekt mocno ewoluował. Gigant może jednak pochwalić się ponad 110 tys. przejechanych kilometrów bez kolizji. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem – a na razie tak idzie – takie pojazdy zostaną udostępnione publicznie między 2017 a 2020 r.
liczba
47% Tylu Europejczyków to cyfrowi analfabeci – wynika z danych opublikowanych przez Komisję Europejską. Europejscy urzędnicy nazywają to brakiem umiejętności cyfrowych, co rozumieją jako nieumiejętność korzystania z internetu i z programów komputerowych w celu pozyskania potrzebnych informacji. Choć coraz więcej mieszkańców Unii Europejskiej korzysta z internetu, to jednocześnie blisko połowa ma braki w zakresie koniecznych w pracy umiejętności cyfrowych. W 11 państwach członkowskich takich osób jest ponad 50 proc. Są to: Bułgaria, Cypr, Czechy, Grecja, Chorwacja, Włochy, Litwa, Polska, Portugalia, Rumunia i Słowenia.
58% W Polsce w 2012 r. społeczeństwa miało niskie umiejętności cyfrowe bądź nie miało żadnych. Jak zauważa Komisja, tę lukę w umiejętnościach zaobserwowano w czasie, gdy na rynku pracy rośnie zapotrzebowanie na specjalistów w zakresie nowych technologii i gospodarki cyfrowej. Zgodnie z danymi KE ludzie częściej nie korzystają z internetu szerokopasmowego przez brak takich umiejętności niż przez koszty takiej usługi.
37% gospodarstw domowych deklaruje, że nie ma dostępu do szybkiego internetu ze względu na brak umiejętności.
26% twierdzi, że nie korzysta z takiego internetu ze względu na wysokie koszty.
Samsung leczy?
Samsung zaprezentował prototyp specjalnej bransoletki, która będzie mogła gromadzić nasze dane medyczne. Urządzenie nazywa się Simband i zostało pokazane w San Francisco. Bransoletka jest w stanie m.in. precyzyjnie odczytywać tętno, dokonywać pomiaru przepływu krwi, oddechu, galwanicznej reakcji skóry, uwodnienia, a także stężenia glukozy we krwi. Samsung współpracował przy stworzeniu nowego sprzętu z firmą Imec, działającą na rynku nanoelektroniki, i z Uniwersytetem Kalifornijskim. Nowy gadżet Samsunga pokazuje, że koreański koncern coraz mocniej wchodzi na rynek urządzeń medycznych.
Technologie rządzą
Firma badawcza Millward Brown opublikowała najnowszą edycję swojego raportu BrandZ. Na czterech pierwszych miejscach są firmy technologiczne. W tym roku zmienił się lider, bo z pierwszego miejsca na drugie spadła marka Apple, prym wiedzie teraz Google. Tylko 18 marek z tegorocznego rankingu straciło na wartości. Wśród marek, które zyskały najbardziej, są natomiast Tencent, chiński serwis społecznościowy, Facebook, który jest największym portalem społecznościowym na świecie, a także wyszukiwarka Baidu i portal Yahoo. Po raz pierwszy na liście pojawiły się portale Twitter i LinkedIn.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.