PKP Intercity utrzymuje się na ścieżce wzrostu liczby pasażerów. Od początku stycznia do końca września bieżącego roku pociągami przewoźnika podróżowało ponad 36,7 mln osób. To 5,5-procentowy wzrost w stosunku do analogicznego okresu 2018 r. Prognozy przewoźnika wskazują, że rok 2019 będzie kolejnym ze wzrostem liczby podróżnych. PKP Intercity spodziewa się, że do 2023 r. spółce uda się osiągnąć liczbę 70 mln pasażerów w ciągu roku, co będzie oznaczało ponaddwukrotny wzrost wobec roku 2015.
Kolejne umowy na nowoczesny tabor
Istotny wpływ na wzrost liczby pasażerów będzie mieć konsekwentnie rosnący komfort podróżowania wynikający z inwestycji przewoźnika w nowoczesny tabor. Pierwsze trzy kwartały 2019 r. przyniosły kolejne podpisane lub rozszerzone umowy w ramach programu „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Kluczowym wydarzeniem było podpisanie wartego ponad miliard złotych brutto kontraktu ze spółką Stadler Polska na dostawę wraz ze świadczeniem usług utrzymania 12 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pociągi będą dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli efektywnie korzystać ze zmodernizowanych linii kolejowych. Pod względem technicznym składy będą zbliżone do pojazdów, kursujących w barwach PKP Intercity.
Przewoźnik podpisał także wartą prawie 275 mln zł brutto umowę na modernizację 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74 z konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz PESA Bydgoszcz. Pojazdy przejdą istotne zmiany, które podniosą standard składów.
Więcej wagonów i lokomotyw
Prawie 224 mln zł brutto PKP Intercity zainwestowało w rozszerzenie umowy o kolejne 26 wagonów z H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu, która w wariancie podstawowym zakładała dostarczenie 55 nowych wagonów pasażerskich. Pasażerowie skorzystają w nich z licznych udogodnień. Z poznańskim producentem taboru przewoźnik podpisał także umowę na modernizację 10 wagonów osobowych z przekształceniem na wagony restauracyjne. Wartość kontraktu wynosi 61,4 mln zł brutto. Spółka rozszerzyła umowę na zakup 20 nowych lokomotyw elektrycznych z firmą NEWAG, zamawiając dodatkowo 10 nowoczesnych lokomotyw Griffin. Wartość kontraktu wzrosła do 551,4 mln zł brutto (opcja na dodatkowe pojazdy to 183,8 mln zł brutto). Będą to najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne w Polsce, rozwijające prędkość do 160 km/h.
Inwestycje zgodnie z planem
PKP Intercity konsekwentnie realizuje długoterminowe plany inwestycyjne, zakładające zakup nowego i modernizację istniejącego taboru. Działania te odbywają się przy wykorzystaniu funduszy unijnych i we współpracy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Narodowym Centrum Badań i Rozwoju oraz właściwymi resortami. Filarem zmian jest realizowany przez PKP Intercity największy program inwestycyjny w historii spółki „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, który zostanie wdrożony do 2023 r. Na zakup nowych wagonów i lokomotyw oraz modernizację taboru, a także na stacje postojowe PKP Intercity przeznaczy do 2023 r. ok. 7 mld zł. W 2018 r. i w pierwszej połowie 2019 r. spółka zrealizowała istotną część tego programu. Łączna wartość zakontraktowanych do tej pory inwestycji w ramach największej w historii spółki strategii taborowej wzrosła do ponad 4 mld zł.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.