Do 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mają do wydania ponad 66 mld zł na inwestycje na torach. Z tej kwoty prawie dwie trzecie to środki unijne. – Już nie mówimy o tym, czy zrealizujemy Krajowy Program Kolejowy i wydamy wszystkie pieniądze, tylko o tym, ile nam zabraknie pieniędzy, żeby zrealizować plany zwiększające możliwości polskiej kolei – mówił Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. W 2016 r. na kolejowe inwestycje wydano ok. 4 mld zł. Ale w kolejnych latach podpisane umowy i rozpoczęte projekty pokazują, że nakłady zdecydowanie się zwiększyły i nie ma ryzyka niewykorzystania środków.
Dworzec, który myśli
– Zmodernizujemy lub wybudujemy od nowa niemal 200 dworców. W tej chwili 160 z nich jest na etapie projektowania, wyboru wykonawcy albo realizacji. Z części zmodernizowanych dworców już korzystają podróżni. Tylko w tym roku oddaliśmy do użytku obiekty w Żarowie, Świętej Katarzynie, Siechnicach, Żernikach Wrocławskich i dwa dworce w Poznaniu – Poznań Główny – Dworzec Zachodni i Poznań Garbary – mówił Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A. Część z tych obiektów ma czerpać energię z paneli fotowoltaicznych i odzyskiwać wodę deszczową. Ogrzewanie i oświetlenie ma być sterowane automatycznie w zależności od warunków atmosferycznych. – Inteligentnych dworców będzie w Polsce ok. 40. Taki budynek powstanie m.in. w Oświęcimiu, gdzie trwają już roboty budowlane – tłumaczy Olszewski. Zmodernizowana infrastruktura kolejowa ma być dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. – Swobodne przejścia, windy lub pochylnie na stacjach z przejściami podziemnymi – odchodzimy od platform, które nie zapewniały oczekiwanego komfortu – mówił Ireneusz Merchel. Na przystankach będą montowane wiaty i ławki. Kończy się też zapowiadanie pociągów przez megafonistów. – Chcemy, żeby informacja pasażerska była podawana jasno i wyraźnie, tym samym głosem na stacjach i przystankach w całej Polsce – powiedział Merchel. PLK inwestują w bezbłędny, jednolity, automatyczny przekaz na wszystkich peronach. Komunikaty będą nadawane w zależności od lokalizacji w dwóch językach: polskim i angielskim, oraz w języku niemieckim na stacjach i przystankach bliżej zachodniej granicy lub w języku rosyjskim dla pasażerów ze wschodniej Europy.
Dobre, bo polskie
Oprócz nowych i zmodernizowanych dworców oraz komfortowych i dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych stacji i przystanków kolejowych pasażerów ma kusić też nowy tabor. Na jego modernizację kolej chce przeznaczyć do 2023 r. 7 mld zł. – Na torach pojawią się m.in. nowe lokomotywy produkcji nowosądeckiego Newagu oraz nowe i zmodernizowane wagony z fabryk Cegielskiego i Pesy. Dzięki temu, że składamy zamówienia u polskich firm, każda z nich może rozwijać się w spokoju przez najbliższe lata – mówił Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity. O tym, że kolej chce nakręcać koniunkturę przede wszystkim u polskich wyko-
nawców, mówił też Ireneusz Merchel podczas debaty o przyszłości polskiej branży kolejowej po 2023 r. – Track Tec, ZUE, Kombud – te firmy otwierają nowe linie produkcyjne, podwajają swój potencjał, tworzą nowe produkty dzięki temu, co dzieje się na kolei – mówił prezes PLK. Zarządca infrastruktury kolejowej ma na uwadze również współpracę z mniejszymi wykonawcami. Kilka tygodni temu PLK zmniejszyły wadium przy przetargach z 3 proc. wartości kontraktu do 1,5-2 proc. Niby drobna korekta, ale dla małych firm ma ogromne znaczenie.
Pociąg do innowacji
Z innowacji najciekawsza dla pasażera może być koncepcja Wspólnego Biletu. – Już niedługo z Zakopanego nad Bałtyk będzie można przejechać, mając w ręku tylko jeden bilet. Im dalej ktoś będzie jechał, tym taniej – mówił Marek Chraniuk z PKP Intercity. W przyszłości Wspólny Bilet może też obejmować usługi hotelowe albo mieć w sobie bilet na koncert czy mecz, na który ktoś jedzie pociągiem. – Wsłuchujemy się w to, co mówi rynek, patrzymy na to, co robią inne kraje i rozważamy różne możliwości powiększenia zakresu usług – mówił Jakub Prusik, członek zarządu PKP Informatyki. Takich innowacyjnych pomysłów jest więcej, np. nadawanie bagażu w pociągu, którym jedziemy na lotnisko. – Mamy ambicje, żeby spółki Grupy PKP stały się motorem innowacji – podkreślał Mirosław Gilarski, prezes PKP Telkol. Podczas debaty opowiadał, jak kolej może rozwinąć rządowy plan elektromobilności. – Kierowcy mogliby ładować elektryczne samochody pod dworcami. Później ruszać w podróż pociągiem, a po powrocie na dworzec odbierać samochód z naładowaną do pełna baterią – tłumaczy.
Wejść w równe tempo
W ubiegłym roku PKP Intercity obsłużyło 43 mln pasażerów. Strategia zakłada, że do 2025 r. to kolej będzie pierwszym wyborem podróżujących Polaków. – Kluczowa jest budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, który napędzi koniunkturę na kolej. Polska stanie się wtedy bardzo popularnym krajem na mapie świata. Skorzysta na tym także PKP Intercity. Przewoźnik już teraz prowadzi prace nad dostosowaniem swojej strategii do inwestycji związanych z CPK – mówił prezes Chraniuk. Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo, doświadczenie z branży towarowej przeniósł na pasażerską. Bo tak jak dla przewozów towarowych ważny jest transport intermodalny, czyli wykorzystujący więcej niż jeden środek transportu, dla przewozów pasażerskich istotny jest rozwój multimodalnych centrów przesiadkowych. – Integracja komunikacji miejskiej, szynowej, kołowej, indywidualne parkingi i połączenie tego wszystkiego w multimodalnym centrum przesiadkowym poprawiło konkurencyjność. Przy budowie CPK doszłyby jeszcze połączenia lotnicze – mówił Warsewicz. Projektów i planów jest masa. Wyzwaniem pozostają wyższe ceny materiałów i usług budowlanych, które nagle podniosły koszty niektórych inwestycji. Ważne, żeby wejść w równe tempo ich realizacji i nie dopuścić do sytuacji, że w jednym roku wydajemy na kolej parę miliardów, a w kolejnym kilkanaście.
Miłosz Wachowski
© Wszelkie prawa zastrzeżone
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.