Jaki był rok 2016 dla Polskiego Holdingu Nieruchomości?
Kończący się rok – a pierwszy rok działalności nowego zarządu – był pod wieloma względami niezwykle udany. Osiągnęliśmy zapowiadaną przez Macieja Jankiewicza, prezesa zarządu PHN, znaczącą poprawę efektywności ekonomicznej. Udało się to m.in. przez wzrost o 22 proc. przychodów z najmu w trzech kwartałach 2016 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2015 r. Do tego dochodzi wzrost skorygowanego zysku netto o niemal 73 proc. we wskazanym okresie oraz redukcja kosztów administracyjnych o 10 proc., do 23 mln zł. Poprawa wynikówfinansowych cieszy nas tym bardziej, że 2015 r. był trudnym rokiem dla branży nieruchomości komercyjnych, zwłaszcza z powodu utrzymującej się na rynku nadpodaży oraz zniżkowej presji na czynsze najmu. Nadchodzący rok będzie inny, bo rozpoczynamy wiele prac inwestycyjnych. Nowe inwestycje deweloperskie to pierwszy etap projektu biurowego przy ulicy Świętokrzyskiej 36 w stolicy oraz projekty mieszkaniowe: Prymasa Tysiąclecia w Warszawie oraz Yacht Park w Gdyni. Praktycznie ukończyliśmy także prace nad nową strategią, wyznaczającą zaktualizowane kierunki rozwoju Grupy Kapitałowej PHN, która po zatwierdzeniu przez radę nadzorczą zostanie w odpowiedniej formie zaprezentowana rynkowi. Wraz z początkiem 2017 r. zamierzamy również odświeżyć wizerunek Grupy Kapitałowej PHN poprzez nowe logo i nową identyfikację wizualną.
Na co kładziecie nacisk w strategii?
Na intensyfikację programu inwestycyjnego – zarówno na rynku nieruchomości komercyjnych, jak i na rynku projektów mieszkaniowych. Będziemy się skupiać przede wszystkim na segmencie biurowym i mieszkaniowym, bo chcemy być wiodącym inwestorem na rynku nieruchomości komercyjnych oraz istotnym deweloperem na rynku nieruchomości mieszkaniowych. Chcemy również, aby Grupa Kapitałowa PHN zarówno ze względu na powiązania kapitałowe,jak i unikalną wiedzę oraz doświadczenie była integratorem rynkowego potencjału nieruchomości będących w zasobach spółek, zwłaszcza z udziałem Skarbu Państwa. Zakładamy również przebudowę portfela Grupy Kapitałowej PHN w taki sposób, żeby każda nieruchomość przynosiła stabilny i rosnący zysk oraz rosnące miesięczne przepływy.
Na rynku, na którym działacie, panuje ogromna konkurencja. Jak budujecie swoją przewagę?
Robimy to poprzez wzrost wartości marki Grupy Kapitałowej PHN oraz zwiększenie jej rozpoznawalności na rynku nieruchomości komercyjnych i mieszkaniowych. Cel ten będziemy realizować dzięki atrakcyjnym lokalizacjom nieruchomości będących w portfelu oraz flagowym projektom. Dużą wagę przywiązujemy również do wysokiej jakości realizowanych inwestycji, definiowanej poprzez dostępność – finansową i przestrzenną, oraz do ponadprzeciętnych walorów architektonicznych. W naszych działaniach będziemy uwzględniali także najnowocześniejsze, innowacyjne technologie, w tym również rozwiązania ekologiczne.
Wspomniała pani o innowacjach. Czy w branży, w której działacie, warto w nie inwestować?
Jednym z kluczowym wyznaczników konkurencyjności oferty Grupy Kapitałowej PHN będzie zastosowanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Dzięki temu będziemy mieli możliwość lepszego dostosowania zasobów do oczekiwań klientów oraz zaoferowania oszczędności w zakresie energii i innych kosztów eksploatacyjnych nieruchomości. Będziemy również poszukiwać nowych rozwiązań proekologicznych w budynkach już istniejących w zakresie ich eksploatacji, tworzenia proekologicznej infrastruktury towarzyszącej oraz sukcesywnej instalacji infrastruktury zgodnej z najnowocześniejszymi technologiami i standardami, w tym w szczególności energooszczędnej.
Co PHN chce osiągnąć w najbliższych latach?
Będziemy dążyć do budowy wartości, rozpoznawalności oraz silnej pozycji Grupy Kapitałowej PHN na rynku nieruchomości komercyjnych i mieszkaniowych. Będziemy również zwiększać odsetek wynajętej powierzchni, tak aby w najbliższym czasie osiągnąć średni rynkowy poziom pustostanów. W tym zakresie realizowane są zapowiadane przez prezesa zarządu plany dotyczące zwiększenia odsetka wynajętej powierzchni – w momencie obejmowania przez niego funkcji średni stan pustostanów w budynkach Grupy Kapitałowej PHN wynosił ok. 27 proc., podczas gdy stan pustostanów średnio w Warszawie – 12,35 proc. Dzięki intensyfikacji działań sprzedażowych i usprawnieniu procesu pozyskiwania najemców na koniec trzeciego kwartału br. odsetek pustostanów dla nieruchomości w portfelu wyniósł 18,9 proc. przy 14,9 proc. przeciętnie na rynku. W 2017 r. czeka nas wiele wyzwań i mnóstwo działań, lecz jestem przekonana, że dzięki intensywnej pracy zespołu PHN będziemy mogli informować o kolejnych sukcesach i realizacji naszych strategicznych celów.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.