MUZYKA
Prototyp kina familijnego
GDYBY KULTURA POPULARNA NIE POKOCHAŁA RAVELA ZA „BOLERO”, jej ikoną stałoby się „Dziecko i czary”. Opera ta stanowi prototyp ambitnego kina familijnego – łączącego naiwną wizję świata i moralizatorski charakter z wyrafinowanym dowcipem, pikantną ironią oraz estetycznym rozmachem. Ravelowska wyprawa w świat dziecięcej wyobraźni to błyskotliwa żonglerka stylistykami, erupcja brzmieniowej wyobraźni i katalog chwytliwych motywów o baśniowo-egzotycznej proweniencji. Co ciekawe, ta nowoczesna mieszanka wyrasta wprost z francuskiej tradycji muzycznej, z właściwym jej bogactwem efektów ilustracyjnych i retorycznych oraz osadzoną głęboko w materii języka subtelną melodyką. Dlatego nowe nagranie – z niemal wyłącznie francuską i mało gwiazdorską obsadą – uznać można za wzorcowe. Efekt psują dołączone na siłę niedojrzałe dzieła Debussy’ego. Michał Mendyk
Ravel „L’Enfant et les Sortilèges”; Debussy „L’Enfant Prodigue”, Choeur, Maîtrise et Orchestre Philharmonique de Radio France; Mikko Frank. Warner Classics (2 CD)
OPERA
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.