Od końca lat 90. – czasu rozkwitu galerii handlowych, które będąc miejscem tradycyjnych zakupów, stały się również ośrodkami rozrywki i miejscami spędzania wolnego czasu – historia zatoczyła koło. Coraz popularniejsze stają się lokalne targi, kiermasze i towarzyszące im festiwale, które konkurują o klientów i gości z multipleksami i tradycyjnymi butikami.
Przewagę buduje indywidualizm
Targi, kiermasze i festiwale szukają swoich przewag w walce o klientów przez pokazywanie nowych trendów, umożliwienie zakupu oryginalnych, nietuzinkowych przedmiotów, często bezpośrednio od producentów, z którymi można porozmawiać. Dodatkowymi atutami są dobra muzyka i możliwość zjedzenia czegoś smacznego. Trudno dziś znaleźć festiwal lub kiermasz, który nie ma bogatej oferty skierowanej do mieszkańców oraz przyjezdnych. Wśród wystawców można spotkać lokalnych twórców, grafików, producentów ekokosmetyków czy wyrobów papierniczych. Te zyskujące z roku na rok popularność wydarzenia zwykle oferują dobrą, artystyczną oprawę; są tu stoiska z książkami, albumami o sztuce i architekturze, jak również z literaturą dla najmłodszych. Fani ekologicznego jedzenia mogą się zaopatrzyć w zdrową żywność lub spróbować nowości i regionalnych specjałów. Co więcej, festiwale organizowane są w pięknych i ciekawych miejscach – na starówkach polskich miast lub w zrewitalizowanych przestrzeniach postindustrialnych, takich jak Centrum Praskie Koneser na warszawskiej Pradze.
Atmosfera to podstawa
„Branża poszukuje postindustrialnych miejsc na organizację imprez. To są zawsze atrakcyjne lokalizacje. O charakterze dobrego eventu decyduje wiele czynników, ale tak naprawdę liczy się atmosfera. Podstawą jest też event onboarding, czyli przywitanie i zatroszczenie się o gości. Nie można zostawiać tego przypadkowi. To starannie zaplanowany i przeprowadzony proces” – mówi Grzegorz Turniak, członek Stowarzyszenia Branży Eventowej. Centrum Praskie Koneser w Warszawie, położone na pięciohektarowym, zabytkowym terenie dawnej fabryki wódki z 1895 r., zostało odrestaurowane i przywrócone miastu we wrześniu ubiegłego roku.
Dzięki rewitalizacji tego miejsca połączono w unikatowy sposób aż 10 funkcji: eventową, konferencyjną, wystawienniczą, hotelarską, gastronomiczną, usługową, biurową i mieszkaniową. Tym samym stało się ono pierwszym lifestyle’owym centrum w Polsce. Organizatorzy eventów poszukują przestrzeni z duszą. Oryginalne połączenie klimatu starej warszawskiej Pragi, zabytkowej architektury i nowoczesnych rozwiązań technologicznych sprawia, że Koneser idealnie wpisuje się w te oczekiwania. – Rynek oferuje nam bardzo szerokie spektrum obiektów eventowych. Chętnie wybieranymi lokalizacjami na eventy są m.in. obiekty wielkopowierzchniowe, postindustrialne, place i dziedzińce. Duża część eventów odbywa się też w konferencyjnych częściach hoteli. Branża wciąż potrzebuje nowości i miejsc unikalnych, wyjątkowych, często niebanalnych. Eventy to ludzie i emocje. Mają zapadać w pamięć. Uczestnicy oczekują od eventu dobrej zabawy, ale też odpowiedniej wartości, przekazu, rozbudzenia emocji, efektu wow! Dobra lokalizacja, jej precyzyjny wybór i zagospodarowanie mogą to wszystko zapewnić – mówi Anna Nowakowska, członkini Stowarzyszenia Branży Eventowej.
Wydarzenia dla koneserów
Otwarcie placu Konesera w Warszawie zainaugurowała impreza Warszawski Festiwal Konesera, wpisująca się na stałe w kalendarz wydarzeń kulturalnych po prawej stronie Wisły. Festiwal rozpoczął się od uroczystego przekazania miastu nowej przestrzeni publicznej, w której obecnie odbywają się m.in. koncerty, wystawy, spektakle i inne wydarzenia kulturalne. Podczas ubiegłorocznego festiwalu wystąpili tacy muzycy i zespoły jak Hańba!, Pablopavo i Ludziki, Krzysztof Zalewski, Jazz Band Młynarski-Masecki, Kapela ze Wsi Warszawa, Warszawskie Combo Taneczne, Michał Fogg oraz Wojtek Mazolewski w projekcie Chaos pełen idei. Swoje spektakle zaprezentowali: Klub Komediowy, Pożar w Burdelu i Komuna Warszawa.
W czasie festiwalowego weekendu Centrum Praskie Koneser odwiedziło 55 tys. osób. Kolejnym cieszącym się ogromną popularnością wydarzeniem jest cykliczna impreza Whisky Live Warsaw, która przeniosła się do wnętrz Konesera zaraz po jego otwarciu. Na imprezie prezentowano słodowe destylaty ze Szkocji, z Irlandii, USA – krajów, w którychsą produkowane najbardziej cenione marki whisky. Odwiedzający mogli także spróbować innych wyselekcjonowanych mocnych alkoholi – koniaków i armaniaków, rumów, ginów, tequili i wódek. Koneser jako obiekt eventowy w zrewitalizowanej dawnej Warszawskiej Wytwórni Wódek idealnie wpisał się w wizję imprezy. Działa tutaj również Muzeum Polskiej Wódki, które obecnie znajduje się w XIX-wiecznym budynku rektyfikacji. Obiekt oferuje pięć galerii tematycznych oraz salę kinową. Wycieczkę przybliżającą historię polskiego trunku rozpoczyna pokaz filmowy, a cała wizyta trwa około godziny i jest połączona z degustacją. Wszystkie Mazurki Świata – międzynarodowy festiwal muzyczny oraz artystyczno-edukacyjny, poświęcony mazurkowi w wersji ludowej to kolejna impreza, która odbyła się w Centrum Praskim Konser.
Z kolei Wielki Antykwariat Winyli i Książek w Koneserze to inicjatywa mająca na celu promocję antykwariatów, a także ułatwienie mieszkańcom Warszawy i przyjezdnym dostępu do używanych książek i płyt winylowych. Targi Rzeczy Ładnych, na których jest prezentowany najlepszy polski design, to kolejne wydarzenie w Koneserze, na które przybywają ludzie z całej Polski. Na zainteresowanych czekają spotkania z najlepszymi projektantami i markami. Można obejrzeć oryginalne meble, niespotykaną już ceramikę czy tekstylia, których nie znajdziemy w sieciówkach. Festiwale i kiermasze to ostatnio bardzo popularne formy spotkań nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Tego typu imprezy czerpią popularność i siłę przyciągania z efektu wow! Niewątpliwie lokalizacja i miejsce, w którym odbywa się wydarzenie, mają niebagatelne znaczenie.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.