Osłabienie publicznej telewizji i radia jest dla Polski samobójstwem
Media publiczne to jeden z najważniejszych instrumentów polityki państwa. Do tych, którzy chcą je zniszczyć, jak ulał pasują słowa Talleyranda – to gorzej niż głupota, to błąd.
W interesie zarówno państwa, jak i obywateli jest wzmacnianie wspólnotowych związków międzyludzkich. Dziś do tego celu służą publiczne media.
W Polsce na przeszkodzie tak określonej misji mediów publicznych stoi przekonanie, że powinny one być obiektywne. Nie mogą zatem służyć żadnym interesom, nawet państwowym i narodowym. Upór, z jakim rozpowszechniany jest ten zabobon, dziwi. Współczesne media nie są w żadnym wypadku neutralnym pośrednikiem czy uczciwym maklerem. Są najzwyklejszym w świecie biznesem, tyle że niezwykle dochodowym. Entertainment (co w Polsce chyba zbyt wąsko tłumaczymy jako „rozrywkę"), bo do tego biznesu zaliczamy media masowe, jest w społeczeństwie informacyjnym kluczową dziedziną działalności gospodarczej. Media służą zatem maksymalizacji zysków, a nie neutralnemu przekazowi informacji. Są czynnikiem wpływania na świadomość zbiorową czy wręcz manipulowania nią. Reklama, czyli najważniejszy przekaz mediów, jest przecież ewidentną manipulacją służącą wymuszeniu odpowiednich postaw konsumenckich. Jedynie mediom publicznym nie można tego zarzucić. Ich misja polega na wzmacnianiu świadomości narodowej, a zatem służy realizacji dobra wspólnego.
W interesie zarówno państwa, jak i obywateli jest wzmacnianie wspólnotowych związków międzyludzkich. Dziś do tego celu służą publiczne media.
W Polsce na przeszkodzie tak określonej misji mediów publicznych stoi przekonanie, że powinny one być obiektywne. Nie mogą zatem służyć żadnym interesom, nawet państwowym i narodowym. Upór, z jakim rozpowszechniany jest ten zabobon, dziwi. Współczesne media nie są w żadnym wypadku neutralnym pośrednikiem czy uczciwym maklerem. Są najzwyklejszym w świecie biznesem, tyle że niezwykle dochodowym. Entertainment (co w Polsce chyba zbyt wąsko tłumaczymy jako „rozrywkę"), bo do tego biznesu zaliczamy media masowe, jest w społeczeństwie informacyjnym kluczową dziedziną działalności gospodarczej. Media służą zatem maksymalizacji zysków, a nie neutralnemu przekazowi informacji. Są czynnikiem wpływania na świadomość zbiorową czy wręcz manipulowania nią. Reklama, czyli najważniejszy przekaz mediów, jest przecież ewidentną manipulacją służącą wymuszeniu odpowiednich postaw konsumenckich. Jedynie mediom publicznym nie można tego zarzucić. Ich misja polega na wzmacnianiu świadomości narodowej, a zatem służy realizacji dobra wspólnego.
Więcej możesz przeczytać w 13/2008 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.