Inwestycja z wielokrotnym zwrotem
Artykuł sponsorowany

Inwestycja z wielokrotnym zwrotem

Piotr Chrapkowski i jego Orlen Wisła Płock zagrają w 1/8 finału Ligi Mistrzów (fot. PAP/Marcin Bednarski) 
Czy na sporcie da się zarobić? Tak, i to bardzo dobrze. „Sport – biznes i sukces” to temat debaty, która odbyła się na XI Europejskim Kongresie Gospodarczym.

Kiedy zaczynałem, wydałem dużo własnych pieniędzy. Sponsorzy? Czasem ktoś rzucił 300 bidonów albo pożyczył samochód. I koniec – wspomina Czesław Lang, legenda kolarstwa, dziś dyrektor generalny m.in. Tour de Pologne, i dodaje, że najważniejsze były marzenie i pewność, że Polacy kochają kolarstwo. Ściślej: Polacy kochają sport. Czasy, kiedy sponsorzy przekazywali co najwyżej 300 bidonów, dawno minęły, a miłość Polaków do sportu stała się podstawą rozwoju prężnie funkcjonującej gałęzi biznesu. Wie o tym mocno wspierający sportowców PKN ORLEN. Sponsoruje m.in. ORLEN Team, polską siatkówkę, polskich lekkoatletów, a ostatnio współpracuje z Robertem Kubicą. Efekty? Sukcesy na mistrzostwach Europy i świata oraz olimpijskie medale. Sukcesy sportowców firma przekuwa we własne. Wizerunek mistrzów promuje markę, której ambasadorami nie tylko na zawodach są sportowcy. Współpraca z kierowcami rajdowymi daje dodatkowe korzyści. – „Możliwość testowania naszych olei, paliw i smarów w ciężkich warunkach. To mocno przekłada się na produkty” – przekonuje Anna Ziobroń, dyrektor Biura Marketingu Sportowego, Sponsoringu i Eventów, PKN ORLEN. – „W Formule 1 każdy wyścig ogląda 2 mln ludzi. To poważny biznes” – tłumaczy.

Sponsoring dobry na wszystko

Sport to biznes, w którym obraca się olbrzymimi pieniędzmi. Roczne przychody UEFA to ponad miliard euro. 30-sekundowa reklama podczas amerykańskiego Super Bowl kosztuje nawet 5 mln dolarów. – Te liczby są odbiciem zainteresowania klientów – przekonuje Grzegorz Kita, założyciel i prezes Sport Management Polska. – Inwestowanie w sport jest zawsze rentowne. Zwrot zainwestowanych pieniędzy zawsze jest przynajmniej kilkakrotny – dodaje. – Powiązanie sportowca z konkretną marką, jej obecność w mediach – to wszystko wpływa na wzrost sprzedaży – potwierdza Jarosław Wittstock, pełnomocnik zarządu LOTOS SA, dodając, że są także inne plusy – np. sponsoring ułatwia negocjacje z kontrahentami.

Firma, która angażuje się we wspieranie sportu, jest odbierana pozytywnie nie tylko przez klientów, lecz także przez partnerów biznesowych. Co ważne, inwestowanie w sport pozwala wyjść poza tradycyjne, coraz mniej już skuteczne formy reklamy. – Kiedy w telewizji zaczynają się spoty reklamowe, większość ludzi zmienia kanał. Z uwagą reklamy ogląda tylko 4 proc. widzów – przekonuje Grzegorz Kita. Dlatego reklama poprzez sport to idealne rozwiązanie. Nie jest ona odrzucana przez konsumenta. Więcej, potencjalny klient reaguje na nią pozytywnie. – Z badań wynika, że ponad 80 proc. naszych klientów uważa, że powinniśmy w większym stopniu inwestować w polski sport, w tym dzieci i młodzieży – mówi Anna Ziobroń. Grzegorz Kita zapewnia, że kibice zawsze pozytywnie oceniają sponsora, który inwestuje w sport. A spektrum inwestycji jest bardzo szerokie. Poza wspieraniem sportowców czy konkretnych drużyn doskonałą inwestycją są też patronaty nad wydarzeniami sportowymi czy eventami. Sport jest bardzo silną gałęzią gospodarki. To infrastruktura, miejsca pracy, ale to też tzw. biznes wolnego czasu. Wydarzenia czy eventy sportowe oraz towarzyszące temu imprezy pozwalają przyjemnie zagospodarować wolny czas i Polacy coraz chętniej z tego korzystają. Niewiele bloków reklamowych zapewni takie zainteresowanie potencjalnych klientów jak dobrze przygotowany event. Ze sportem wiążą się też emocje. Najczęściej pozytywne. To doskonały moment na przedstawienie oferty. Bo takie dobre emocje podnoszą sprzedaż.

Pola minowe

Oczywiście inwestowanie w sport niesie za sobą też zagrożenia. – Sport, biznes i sponsorzy wzajemnie się przyciągają, ale sport musi być czysty, wolny od dopingu, profesjonalny i transparentny – przekonuje Jan Widera, podsekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki. Nieodpowiedzialne działania sportowca mogą szybko spowodować utratę sponsora, ale także sponsor może bardzo szybko stracić na nieodpowiedzialnych działaniach sportowca. Dużo mniejszym problemem są kwestie takie jak chwilowy brak formy sportowca czy przegrane zawody. Pozytywny wizerunek firmy budują nie tylko ludzie odnoszący sukcesy. Czesław Lang dodaje, że problemem jest też coś, co można nazwać globalizacją. Sportowiec idzie do firmy, ta wyraża zgodę na sponsoring, ale musi jeszcze poprosić o zgodę centralę, często za granicą, a ta ma już inne plany.

Co można doradzić? Anna Ziobroń przekonuje, że bardzo ważny jest pomysł. Banery, logotypy na koszulkach czy na słupkach? To robią wszyscy. – „Znajdźcie model promocji, który zainteresuje sponsorów, dobry, nowy pomysł na ekspozycję logotypów” – tłumaczy. – „Permanentnym problemem jest to, że podmioty sportowe nie potrafią pokazać swoich aktywów marketingowych” – przekonuje Grzegorz Kita i dodaje, że przygotowanie dobrej oferty marketingowej jest kluczowym aspektem negocjacji. Jak powinna wyglądać taka oferta? – Najlepiej, żeby nie była to propozycja czysto sponsoringowa, ale oferta dotycząca współpracy z opisem tego, co wzajemnie możemy sobie dać – tłumaczy Kita. Problemem dużej części klubów jest też to, że często nie mają marketingowca. Kogoś, kto by dbał o marketing albo przygotował ofertę. – Kiedyś, gdy ktoś powiedział, że chce pieniędzy za uprawianie sportu, to był prawie wyklęty. W Wyścigu Pokoju główną nagrodą były pucharek, medal i fanty: torby albo buty – wspomina Czesław Lang. Dziś rynek sponsoringu jest ogromny i oferuje wielkie korzyści. Dla obu stron. Dla firmy to m.in. budowanie rozpoznawalności marki i pozytywny jej odbiór, także wzrost sprzedaży produktów. Czy chodzi tylko o pieniądze? Niekoniecznie. Sponsorowanie sportu pozwala łączyć zarabianie pieniędzy z celami społecznymi, takimi jak promocja samego sportu czy wychowanie młodzieży. – „Cele nie zawsze są czysto sprzedażowe. Często to hybryda różnych celów” – tłumaczy Grzegorz Kita.

Olga Kowalska
Artykuł został opublikowany w 21/2019 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

Spis treści tygodnika Wprost nr 21/2019 (1886)

  • Unia Europejska musi zniknąć19 maj 2019, 20:00W filmie (mnie bawi) z Drew Barrymore i Benem Stillerem młode małżeństwo wprowadza się do wymarzonego mieszkania. I, jak to w komediach bywa, szybko przekonuje się, że rzeczywistość rozmija się z oczekiwaniami. Mieszkająca na górze sympatyczna...3
  • Niedyskrecje parlamentarne19 maj 2019, 20:00PREZES PIS W „PYTANIU NA ŚNIADANIE” TO BYŁO NIE LADA WYDARZENIE. Przybycie JAROSŁAWA KACZYŃSKIEGO do telewizji śniadaniowej wywołało takie poruszenie, że na korytarzu TVP zaroiło się od gapiów. Ale nie tylko od nich, bo prezes PiS przyjechał z...6
  • Obraz tygodnia19 maj 2019, 20:00240 tys. osób podpisało się w ciągu kilku dni pod petycją, by ostatni sezon „Gry o tron” został nakręcony jeszcze raz „przez kompetentnych scenarzystów” Wygrani Bracia Sekielscy odnieśli sukces o wiele większy niż bracia Karnowscy, choć mieli o...9
  • Info radar19 maj 2019, 20:00Edukacja razem z nauką Gdy kandydaci żyją wyborami do europarlamentu, pozostali politycy już się zastanawiają, co się stanie po nich, jeśli w rządzie zabraknie np. minister edukacji Anny Zalewskiej. – Moim zdaniem należałoby wrócić do starej...10
  • Niepełnosprawni wznawiają protest19 maj 2019, 20:00Rozmowa z Jagną Marczułajtis-Walczak, snowboardzistką, posłanką PO, matką dziecka z niepełnosprawnością.11
  • Wieczne czekanie na cud19 maj 2019, 20:00Jak bardzo „Tylko nie mów nikomu” zmieniło świadomość Polaków12
  • Krótki przewodnik po wyborach do Parlamentu Europejskiego19 maj 2019, 20:00KIEDY SIĘ ODBYWAJĄ 26 MAJA od godz. 7 do 21. Cisza wyborcza obowiązuje od 25 maja.14
  • Jak hartuje się plastelina19 maj 2019, 20:00Kandydaci w eurowyborach lubią przedstawiać swoją misję w kategoriach ostrej walki o polskie interesy. Ta walka oczywiście w UE się toczy, ale opakowana w znacznie bardziej miękką retorykę niż w Polsce, gdzie eurowybory są całkowicie...16
  • Bomby i kapiszony, czyli ręka podniesiona na Polskę19 maj 2019, 20:00Już tylko kilka dni dzieli nas od głosowania w wyborach europejskich, które przez samych polityków zostały uznane za pierwszą turę jesiennych wyborów parlamentarnych.20
  • Brukselskie okno na świat19 maj 2019, 20:00Dla tych, którzy dostaną się do europarlamentu, nowe stanowisko to nie tylko finansowe eldorado, lecz także szansa na warunki pracy, o których polscy posłowie mogą tylko pomarzyć.24
  • Orbán się polonizuje19 maj 2019, 20:00Widowiskowe pojednanie Viktora Orbána z Ameryką zapowiada silniejsze niż dotąd oddziaływanie polskich interesów na politykę w naszym regionie Europy. W polityce – jak zresztą w życiu – wróg mojego przyjaciela, który na dodatek wcale nie jest moim...27
  • Wojna po naszej stronie nie ma sensu19 maj 2019, 20:00Myślę, że Robert Biedroń osiągnie dobry wynik. Ale nie wygra z PiS. A Koalicja Europejska ma na to szansę – mówi Barbara Nowacka, przewodnicząca Inicjatywy Polskiej.28
  • Wyborcze premiery książkowe19 maj 2019, 20:00Ogromne kontrowersje wzbudziło ujawnienie w książce „Delfin” tego, że premier wraz z żoną adoptowali dwoje dzieci30
  • Matka Polka hejterka19 maj 2019, 20:00Matczyna solidarność to miejska legenda. Matki hejterki do perfekcji opanowały zadawanie ciosów innym. Choć nie tylko one to robią. Na krytykę mam pozwalają sobie wszyscy. Wojny z macierzyństwem są coraz brutalniejsze.32
  • Królestwo ich nie z tego świata19 maj 2019, 20:00Piszę ten felieton pięć dni po premierze filmu „Tylko nie mów nikomu”. Szukam informacji, czy prokuratura wszczęła już śledztwa przeciwko biskupom, którzy nie zgłaszali gwałcenia dzieci organom ścigania. Nie mogę znaleźć. Czekam więc, aż...37
  • Koniec bałwochwalstwa19 maj 2019, 20:00Zachowanie przedstawicieli Kościoła w sprawie pedofilii pokazuje, jak bardzo potrzebna jest zmiana zasad funkcjonowania tej instytucji w państwie. O konieczności tej zmiany mówią głośno nie tylko antyklerykałowie, lecz także księża i świeccy...38
  • Kto zarobi na Notre Dame19 maj 2019, 20:00Francuscy milionerzy, którzy tak hojnie zrzucali się na odbudowę paryskiej katedry, nie musieli działać bezinteresownie. Dla niektórych z nich odbudowa Notre Dame może się okazać prawdziwą żyłą złota.42
  • Polscy ambasadorzy19 maj 2019, 20:00Jacht, który miał lansować Polskę za granicą, stoi uszkodzony w porcie na Rhode Island. To kolejny dowód na to, że nie potrzebujemy specjalnej fundacji do promowania naszego kraju. Najlepiej robią to polscy przedsiębiorcy. Oto tegoroczne...46
  • Energetyka: przyszłość zaczyna się teraz19 maj 2019, 20:00Magazynowanie energii jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi przemysłu elektroenergetycznego. Dzięki magazynom możliwe jest gromadzenie energii, a potem dostarczanie jej do odbiorców. To rewolucja w energetyce.54
  • Polska lotnicza – Chopin, Radom, CPK19 maj 2019, 20:00Nawet 50 mln pasażerów obsłużą w 2019 r. polskie lotniska – wynika z raportu PwC. To ponad 10-procentowy wzrost w porównaniu z 2018 r.56
  • Z energią dla rozwoju lokalnych społeczności19 maj 2019, 20:00Grupa Enea we współpracy z Forum Odpowiedzialnego Biznesu organizuje w Poznaniu konferencję „Społecznie odpowiedzialni – regionalnie o przyszłości”.58
  • Hossa Bessa19 maj 2019, 20:00Tłusty kąsek Łukasz Wejchert kupił udziały w spółce Beyond Meat, która produkuje roślinne zamienniki wyrobów z mięsa: kiełbasy, burgery i mielone. Taka roślinna kiełbasa składa się z groszku, ryżu i bobu. Burak nadaje jej odpowiedniego koloru, a...60
  • Małopolskie Orły nagrodzone19 maj 2019, 20:00Firmy związane z produkcją żywności oraz branżowi liderzy zdominowali galę w Krakowie.62
  • Kongres jakich mało19 maj 2019, 20:00Ponad 12,5 tys. uczestników. Tysiąc prelegentów. Trzy dni obrad. W Katowicach zakończył się właśnie XI Europejski Kongres Gospodarczy.64
  • Inwestycja z wielokrotnym zwrotem19 maj 2019, 20:00Czy na sporcie da się zarobić? Tak, i to bardzo dobrze. „Sport – biznes i sukces” to temat debaty, która odbyła się na XI Europejskim Kongresie Gospodarczym.66
  • Zarobić na tranzycie19 maj 2019, 20:00Jak wykorzystać szanse wynikające z położenia Polski na nowym jedwabnym szlaku – zastanawiali się uczestnicy debaty „Logistyka między Europą i Azją”.68
  • Polska na nowym jedwabnym szlaku19 maj 2019, 20:00Dostosowujemy się do potrzeb rynku, bo tego oczekują nasi klienci. Chcemy być przewoźnikiem numer jeden na nowym jedwabnym szlaku – mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo SA.69
  • Kampania bez fake newsów19 maj 2019, 20:00Fake newsy stały się potężnym narzędziem politycznego wpływu i elementem wielu kampanii przedwyborczych. Dlatego tak ważne jest, abyśmy umieli je rozpoznawać.71
  • Konopie pełne nadziei19 maj 2019, 20:00CBD to skrót, który większości ludzi niewiele mówi. Za to o marihuanie słyszał prawie każdy. A to jeden z jej wyciągów, którego właściwości lecznicze wykorzystuje się od wieków.72
  • Gorzki śmiech outsidera19 maj 2019, 20:00Jim Jarmusch pozostaje sobą. W jego prezentowanym na festiwalu w Cannes „The Dead Don’t Die” abstrakcyjne poczucie humoru i popkulturowe żarty nie przysłaniają diagnozy, że ze światem nie jest dobrze. I że będzie gorzej.77
  • Odwrócony lot19 maj 2019, 20:00„Lot” Romana Stańczaka był wydarzeniem tegorocznego Biennale Sztuki w Wenecji. Rzeźba stała się mocnym komentarzem do współczesnych przemian społeczno-ekonomicznych. A dla samego artysty – świadectwem jego powrotu do życia.80
  • Fikołki prowokatora19 maj 2019, 20:00Kolejne powieści Michela Houellebecqa sieją popłoch wśród poprawnych politycznie Europejczyków. Teraz numer jeden literatury francuskiej znów sprawił niespodziankę. Wszystkim.83
  • Wydarzenie19 maj 2019, 20:00Raport z napromieniowanego miasta W historii wybuchu reaktora jądrowego w Czarnobylu Johan Renck znajduje metaforę apokalipsy, wobec której bezradne są nauka, religia i polityka. Bohaterowie serialu – pracownicy elektrowni – muszą przeskalować...86
  • Film19 maj 2019, 20:00Na fali Nie zawsze film musi być oryginalny i świeży, żeby przejmować. „Oddech” jest jak piosenka, którą już znamy. Ale ładna piosenka. Lata 70. Dwóch nastolatków dojrzewa w małomiasteczkowej Australii. Znajdują swoją pasję – surfing. W pierwszych...87
  • Muzyka19 maj 2019, 20:00Mistrzostwo świata Zamilska „UNCOVERED” Untuned Records Zamilska to znak jakości. Tytuł płyty „Uncovered” sugeruje, że artystka chce się przed słuchaczami odsłonić. A jednak pozostaje ona intrygująco introwertyczna. Polskie media nie poświęcają...88
  • Książka19 maj 2019, 20:00Spod wody Tytułowa Różowa Mysz to pisarz opisany jako „istota dziwna, dociekliwa, nieustraszona i tchórzliwa, zawsze na granicy paniki i prawdy, zdrady i wierności”. W podtytule zaś jest informacja, że ta pozycja to „niewielka...89
  • Gra pozorami19 maj 2019, 20:00Problem koloru aureoli Matki Boskiej jest pozorny i zastępczy. Tak jak obraza uczuć religijnych nie jest szkodą prawdziwą ani na stanie zdrowia, ani mienia. Obraził się, to foch i dobrze, odobrazi się z czasem, nie zbiednieje od tego ani nie...90
  • Fitness dla mózgu19 maj 2019, 20:00Karol Górski Trening w siłowni czy crossfit nie wychodzą z mody. Ale ci, którym oprócz idealnej sylwetki marzy się też życiowy sukces, mogą zacząć trenować swój mózg. Naukowcy radzą, co robić, by uodpornić się na stres i wyćwiczyć pamięć. Nie...92
  • Kobiety są przyszłością19 maj 2019, 20:00W podstawówce udało mi się skopiować Matejkę i nie tylko byłem bardzo dumny z rysunku w formacie A4, ale też święcie przekonany o własnym sukcesie.94
  • Nie mylić z bajglem19 maj 2019, 20:00Czymże zasłużył się niewielki pokręcony kawałek ciasta, by w maju w grodzie Kraka fetowano jego święto?96
  • 5 sposobów jak nie dać się okraść specom od technologii19 maj 2019, 20:00Złodzieje coraz częściej posługują się nowymi technologiami. Podpowiadamy, jak się przed nimi chronić.97
  • Zrób sobie... Liroya19 maj 2019, 20:00Były raper Liroy ostatnio występuje w duecie z Kają Godek (nie mylić z Kayah). O czym razem śpiewają?98