Wrze
Wspaniały. Epicki. Monumentalny. Na przestrzeni 37 lat (do wielkiego kryzysu w 1927 r.) widzimy typowego self-made mana amerykańskiego kapitalizmu. Poznajemy go jako pracowitego, pewnego siebie i prostolinijnego kopacza srebra, początkującego biznesmena, wreszcie – naftowego barona (rola życia Daniela Day-Lewisa). Widzimy go jak biblijnego patriarchę w konfrontacji z naturą, techniką, rodziną, religią, tradycyjną lokalną wspólnotą pod wodzą demonicznego kaznodziei Eliegio. Tyle że im bardziej wygrywa, tym bardziej rozpada się jego osobowość, ukazując socjopatę nienawidzącego świat. Jak Michael Corleone, który na początku filmu zapewnia narzeczoną, że „nie jest taki", po czym staje się jeszcze gorszy. Genialny scenariusz oparty na powieści „Oil!" lewicowego pisarza Uptona Sinclaira (Nagroda Pulitzera w 1943 r.) pozostawia nas z wieloma pytaniami. Czy w ostrej konkurencyjnej walce musimy się wyzbyć wszelkich słabości, z człowieczeństwem na czele? Taki krytyczny film może dostać wszystkie osiem Oscarów, do których słusznie go nominowano.
Robert Leszczyński
„Aż poleje się krew", reż. Paul Thomas Anderson, Forum Film
Wspaniały. Epicki. Monumentalny. Na przestrzeni 37 lat (do wielkiego kryzysu w 1927 r.) widzimy typowego self-made mana amerykańskiego kapitalizmu. Poznajemy go jako pracowitego, pewnego siebie i prostolinijnego kopacza srebra, początkującego biznesmena, wreszcie – naftowego barona (rola życia Daniela Day-Lewisa). Widzimy go jak biblijnego patriarchę w konfrontacji z naturą, techniką, rodziną, religią, tradycyjną lokalną wspólnotą pod wodzą demonicznego kaznodziei Eliegio. Tyle że im bardziej wygrywa, tym bardziej rozpada się jego osobowość, ukazując socjopatę nienawidzącego świat. Jak Michael Corleone, który na początku filmu zapewnia narzeczoną, że „nie jest taki", po czym staje się jeszcze gorszy. Genialny scenariusz oparty na powieści „Oil!" lewicowego pisarza Uptona Sinclaira (Nagroda Pulitzera w 1943 r.) pozostawia nas z wieloma pytaniami. Czy w ostrej konkurencyjnej walce musimy się wyzbyć wszelkich słabości, z człowieczeństwem na czele? Taki krytyczny film może dostać wszystkie osiem Oscarów, do których słusznie go nominowano.
Robert Leszczyński
„Aż poleje się krew", reż. Paul Thomas Anderson, Forum Film
Więcej możesz przeczytać w 9/2008 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.