Kiedy my wypoczywaliśmy na wakacjach, w sierpniu #Cyberstrażnik przeszukiwał internet w poszukiwaniu wpisów i zdjęć zawierających dane osobowe internautów – takich jak fotografie kart płatniczych i dokumentów. Jeśli je znalazł, kontaktował się z właścicielami, informując o incydencie, i przestrzegał przed możliwymi konsekwencjami udostępniania tego typu danych.
Z raportu wynika
Jakie błędy najczęściej popełniamy? Młodsze pokolenie internautów za pośrednictwem serwisu Instagram chętnie chwaliło się zdobytym prawem jazdy, właśnie otrzymanym dokumentem tożsamości lub „wlepionym” mandatem. Młodzież często publikowała też zdjęcia świadectw dojrzałości. Na Facebooku internauci często udostępniali fotografie odnalezionych kart płatniczych i dowodów osobistych. Ze zdjęć łatwo było odczytać PESEL, adres, a często nawet wzór podpisu właściciela dokumentów, a takie dane nigdy nie powinny być widoczne dla osób trzecich. W każdym takim przypadku #Cyberstrażnik interweniował i indywidualnie instruował oraz doradzał, co zrobić w danej sytuacji i kiedy najbezpieczniej będzie po prostu usunąć wpis lub zastrzec dokumenty.
Portale społecznościowe, fora i cała globalna sieć internetowa to nie tylko ważne źródło informacji, medium komunikacji ze światem, ale także swoista galeria zdjęć. Niestety wiele z nich przedstawia kadry lub skany naszych dokumentów, np. dowodów osobistych, prawa jazdy, kart płatniczych, świadectw ukończenia szkoły, dyplomów czy mandatów. Na większości z nich widnieją nasze dane, np. imię, nazwisko, data urodzenia, często też adres lub PESEL. To woda na młyn dla cyberprzestępców. Oszuści przechwytują te dane i, korzystając z nich, popełniają przestępstwa. Na przykład mogą wziąć pożyczki lub kredyty w parabankach, które często nie wymagają okazania dokumentów. Zapobiega temu #Cyberstrażnik PKO Banku Polskiego – kampania edukacyjna mająca na celu wykrywanie i przestrzeganie nieostrożnych internautów przed ryzykiem ujawniania swoich danych osobowych w sieci. Tylko w wakacje #Cyberstrażnik PKO Banku Polskiego interweniował ponad 100 razy, wskazując internautom podstawowe zasady internetowego bhp.
Akcja #cyberstrażnik
Z początkiem września PKO Bank Polski zakończył akcję #Cyberstrażnik, w której ramach prowadzono edukację internautów z zakresu ochrony swoich danych osobowych. Jak to wyglądało?
Pamiętaj, że…
Utratę dokumentów lub kart płatniczych zgłaszamy na policję, w urzędach i bankach. Dzięki temu unikamy przykrych konsekwencji wzięcia pożyczki na nasz dowód osobisty, podpisania umów, np. u operatora telefonii komórkowej. Zwracajmy uwagę na pomysłowość przestępców, którzy zdobywając nasze dane, wykorzystują je w celach kryminalnych. Nie ułatwiajmy im zadania!
Internetowe bhp
#Cyberstrażnik PKO Banku Polskiego radzi, aby bezwzględnie przestrzegać internetowego bhp. 1. Zadbaj o prywatność – na wielu portalach możemy precyzyjnie zdefiniować zasady udostępniania informacji o sobie. 2. Nie publikuj w internecie zdjęć przedstawiających dokumenty, karty płatnicze ani jakichkolwiek pism, na których umieszczone są twoje lub cudze dane. 3. Pamiętaj o używaniu aktualnego oprogramowania antywirusowego. Ochrona danych osobowych, loginów i haseł jest dzisiaj równie ważna jak ochrona plastikowych dokumentów, które nosimy w portfelu. Liczba interwencji #Cyberstrażnika wykazała, że internautom nadal brakuje wiedzy z tego zakresu. Naprawdę nie zdają sobie sprawy z tego, jak cenne są ich dane. Akcja #Cyberstrażnika PKO Banku Polskiego jest częścią kompleksowych działań banku z zakresu bezpieczeństwa internetowego. Informacje na ten temat można znaleźć na portalu www.bankomania. pkobp.pl. Tematyka ta jest na bieżąco poruszana na oficjalnych profilach bankowych na Facebooku i Twitterze. g
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.