Brexit zjadł czekoladę
Dramat Brytyjczyków. Zmienia się kształt i waga ich ulubionej czekolady Toblerone. Opakowanie niby zostaje takie samo, ale w środku czekolady mniej. Ta, która do tej pory ważyła 400 g, będzie ważyć 360 g. Te o masie 170 g skurczą się do 150 g. Czekolada zachowa kształt trójkąta, ale odstępy między poszczególnymi kawałkami będą większe. Producent, czyli amerykański koncern Mondelez, pisze, że musi szukać oszczędności, żeby Toblerone zostało na półkach. Szalony kurs funta po Brexicie doprowadził do wzrostu kosztów produkcji i składników czekolady. Brytyjczycy już zaczęli akcję protestacyjną, w której domagają się powrotu starego, dobrego Toblerone.
Deflacja, bye, bye
Wreszcie. Po ponad dwóch latach Polska pozbyła się deflacji. Kilka dni temu Eurostat podał, że w październiku pojawiła się u nas inflacja na poziomie 0,1 proc. Malutko, ale to pierwszy dodatni rezultat od czerwca 2014 r. Szykuje się wzrost cen, ale drożyzna nam nie zagraża. Powrót inflacji może za to rozruszać koniunkturę w przemyśle. Na wieść o inflacji klienci mogą też chętniej wydawać pieniądze, bo nadzieja na większe obniżki cen właśnie się skończyła.
Chińczyk z jabłkiem
W zeszłą środę za Wielki Mur pojechał pierwszy transport polskich jabłek. Konsorcjum Appolonia, które zajmuje się eksportem naszych owoców, już wysłało jabłka do pierwszego chińskiego klienta. Ten ma importować od nas kilka tysięcy ton owoców rocznie. Drugi kandydat do biznesu jabłek jeszcze nie dostał, ale zapowiedział, że kupi od Polaków 40 tys. t. Tak wygrywa się z rosyjskim embargiem.
PKB hamuje
Tak złych danych o dynamice naszego PKB nie spodziewali się nawet najwięksi pesymiści. W trzecim kwartale tego roku polska gospodarka urosła zaledwie o 2,5 proc. W pierwszym kwartale nasz PKB rósł o 3,1 proc., w drugim o 3 proc. Szansa na to, że urośnie w całym 2016 r. o ponad 3 proc., jest minimalna. Warto przypomnieć, że jeszcze pod koniec ubiegłego roku wicepremier Morawiecki mówił, że polski PKB może urosnąć o 4 proc. W budżecie państwa zapisano wzrost PKB na poziomie 3,8 proc. To już marzenie.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.