Perfumy afrodyzjaki to zapachowy przebój tego sezonu
Zapachowe Oscary", czyli nagrody FiFi, zdobyły w tym roku połączenia aromatów określanych jako zmysłowe i seksualne - piżma, wanilii i białych kwiatów. Ubiegłoroczny sukces kompozycji odwołujących się do rozkoszy podniebienia - pachnących pralinkami (jak Devotion Gabrielli Sabatini) czy kawą (jak L'Or firmy Torrente) - okazał się przejawem krótkotrwałej mody, mimo że perfumy Coco Mademoiselle Chanel pierwsze w historii zdobyły nagrody we wszystkich krajach biorących udział w konkursie.
W tym roku w Europie zwycięzcą w kategorii luksusowych perfum dla kobiet został zapach Gucci Eau de Parfum, określany wprost jako afrodyzjak. Wśród zapachów dla mężczyzn wygrał M7 Yves'a
Saint Laurenta, nie tylko zmysłowo słodki, ale zawierający również wyciąg z egzotycznego drzewa oud, uznawany w południowo-wschodniej części Azji za odpowiednik viagry. W Ameryce nagrodą FiFi uhonorowano perfumy Glow, którymi w branży perfumeryjnej debiutowała Jennifer Lopez, symbol seksu, piosenkarka i aktorka. Określono je jednym słowem "sexy". Gwiazdami Roku w kategorii zapachów luksusowych zostały kwiatowy Chance firmy Chanel dla kobiet oraz świeży i dynamiczny Polo Ralpha Laurena dla mężczyzn.
Wyzwanie dla nosa
Wśród pokonanych również dominowały erotyczne i zmysłowe kompozycje, jak Dior Addict, w którym narkotyczna woń kwiatów jest zestawiona z otulającym pudrowym zapachem wanilii, i jak Glamourous Ralpha Laurena, pełen odurzającego aromatu białych kwiatów i piżma. Nawet zwykle powściągliwy Armani swój najnowszy zapach Sensi skomponował z nut, które śmiało można nazwać wyzywającymi. On sam określa je jako zmysłowe. Za niezwykle erotyczne uważane są również nominowane do nagrody zapachy dla mężczyzn - w Manii Armaniego eleganckie wonie drzewne połączono z wyzywającymi, słodkimi nutami ambrowymi. Woda Baldessarini Hugo Bossa, firmy, której większość zapachów akcentuje raczej męską siłę i pewność siebie niż erotyczny urok, również zaskakuje ciepłem i zmysłowością.
Zainteresowanie nutami określanymi jako erotyczne widać w reklamach wód i perfum. Najśmielsze reklamy tworzy Tom Ford z Gucci Group, który twierdzi, że nie sprzedaje perfum czy ubrań, ale seks. Firmowana przez niego reklama wody M7 Yves'a
Saint Laurenta, przedstawiająca nagiego modela, w wielu krajach została ocenzurowana. Roznegliżowani mężczyźni kuszą także w reklamach zapachu Crave Calvina Kleina i Lacoste Pour Homme. Sprzedaż Dior Addict ma zwiększyć zdjęcie modelki, która zrywa z siebie bieliznę w erotycznym uniesieniu.
Pulsująco i pikantnie
Specjaliści z Fragrance Foundation w biuletynie opisującym trendy, które mają dominować w najbliższych miesiącach, wskazują, że pachnidła będą coraz bardziej ciepłe, pulsujące i pikantne. W perfumach dla kobiet możemy się spodziewać więcej białych kwiatów, słodkich zapachów orientalnych, piżma i pudrowej wanilii. Mężczyźni będą natomiast pachnieć nie tylko bardziej zwierzęco (za sprawą dużej ilości syntetycznego piżma i ambry), lecz także zdecydowanie pikantniej. Przebojem tego sezonu może być woń papryki, czerwonego chili i indyjskiej przyprawy garam masala.
Czym pachniemy Ambra - wydzielina przewodu pokarmowego chorego kaszalota, otrzymywana z wnętrzności zabitych zwierząt lub zbierana na brzegach Oceanu Indyjskiego i Spokojnego. Zapach świeżej wydzieliny jest nieprzyjemny. Po wysuszeniu jej zapach przyrównywany jest do woni morskiego wybrzeża, delikatnego aromatu herbaty, a nawet do zapachu skóry. Jedna z czterech, oprócz cybetu, kastoreum i piżma tzw. nut animalnych. Piżmo - substancja zapachowa uzyskiwana z gruczołów samca piżmowca, zwierzęcia z rodziny jeleniowatych, żyjącego w Azji Środkowej. W stanie naturalnym piżmo ma silną, nieprzyjemną woń amoniaku. W rozcieńczeniu nadaje pachnidłu zmysłowy, zwierzęcy aromat (zapach ciepłej skóry, sierści). Niegdyś uważane za afrodyzjak, najprawdopodobniej z tego powodu, iż piżmowiec wytwarzał tę substancję, by wabiła samicę w okresie godowym. Chińczycy uważali, że piżmo leczy bóle głowy, a Arabowie dodawali je do wapna wykorzystywanego do tynkowania ścian, aby zapach domu przypominał woń skórzanego namiotu. Piżmo naturalne nie jest obecnie stosowane do produkcji perfum. Wanilia - roślina z rodziny storczykowatych, pochodząca z Meksyku. Jej owoce wydzielają żółtą substancję, z której wytwarza się olejek o silnym balsamicznym, ciepłym i słodkim zapachu. Przez wielu perfumiarzy, na przykład przez nową gwiazdę tej branży, twórcę zapachu L'Or Jeana Jacques'a, jest uważana za najbardziej erotyczny składnik kompozycji zapachowej. Smakowe perfumy - grupa zapachów, w których pojawiają się nuty kojarzące się z rozkoszami podniebienia. Za pierwszy taki zapach uznaje się pachnidło Angel Thierry'ego Muglera z 1992 r. o woni waty cukrowej i pralinek. Po nim pojawiły się perfumy pachnące śmietanką, ciasteczkami, lukrecją, kawą czy cukierkami toffi. Białe kwiaty - bukiet zapachów kwiatowych, w których dominują intensywne, odurzające, uznawane za erotyczne wonie białych kwiatów: tuberozy, jaśminu, gardenii, narcyza, żonkila czy kwiatu pomarańczy. Od lat 40. XX wieku bardzo często wykorzystywany w amerykańskich kompozycjach zapachowych. W Europie stał się popularny dopiero w połowie lat 70. |
Oscary FiFi Nagrody przyznawane przez członków Fragrance Foundation, instytucji skupiającej specjalistów branży perfumeryjnej, mają taką rangę jak nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej. Obecnie do FiFi należy ponad 1500 osób. Po raz pierwszy nagrodzono najlepsze perfumy w roku 1973 - wygrały wtedy perfumy Chanel No 19. Wielka gala, na której wręcza się nagrody, odbywa się w Nowym Jorku. Od 1993 r. przyznawane są europejskie nagrody FiFi w pięciu najważniejszych w produkcji perfum krajach: Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Włoszech i Hiszpanii. Obecnie nagradza się zapachy w kilkunastu kategoriach - najbardziej prestiżową jest Gwiazda Roku. Wyróżnia się też flakon, opakowanie, a nawet kampanię reklamową. Przyznawana jest również nagroda specjalna - Galeria Sławy, do której mogą pretendować zapachy popularne dłużej niż 15 lat. Pierwszym zapachem w historii, który otrzymał tytuł Gwiazdy Roku we wszystkich sześciu krajach, w których odbywa się głosowanie, były perfumy Coco Mademoiselle Chanel, nagrodzone w 2002 r. |
Nagrody FiFi 2003 Niemcy dla kobiet: Dior Addict, Dior dla mężczyzn: Baldessarini, Hugo Boss Wielka Brytania dla kobiet: Dior Addict, Dior dla mężczyzn: Boss In Motion, Hugo Boss Hiszpania dla kobiet: Azahar, Myrurgia dla mężczyzn: Boss In Motion, Hugo Boss Francja dla kobiet: Gucci Eau de Parfum, Gucci dla mężczyzn: M7, Yves Saint Laurent Włochy dla kobiet: Sensi, Armani dla mężczyzn: Mania, Armani Europa dla kobiet: Gucci Eau de Parfum, Gucci dla mężczyzn: M7, Yves Saint Laurent USA dla kobiet: Chance, Chanel dla mężczyzn: Polo Ralph Lauren Blue, Ralph Lauren źrodło: The Fragrance Foundation |
Więcej możesz przeczytać w 28/2003 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.