Eurosatory w Paryżu, DSEI w Londynie i MSPO w Kielcach to najważniejsze targowe wydarzenia dla branży obronnej w Europie. Choć wystaw związanych z tym sektorem przybywa, Andrzej Duda, zwierzchnik Sił Zbrojnych RP, jasno powiedział w rozmowie z Radiem Kielce, że pozycji Kielc nic nie zagraża. Najbliższa edycja imprezy, która po raz kolejny odbędzie się pod honorowym patronatem Prezydenta RP, potrwa od 6 do 9 września na Targach Kielce. – Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego to najważniejsza impreza wystawiennicza branży zbrojeniowej. Targi Kielce są świetnie przygotowane do jej organizowania, a efekty MSPO są wymierne – stwierdził w rozmowie z Radiem Kielce prezydent Andrzej Duda. O pozycji targów świadczą nie tylko wystawcy – czołowe światowe koncerny branży obronnej, ale również to, że w Kielcach są podpisywane strategiczne dla tej dziedziny kontrakty. Co roku swoje oferty prezentują na MSPO zarówno spółki Polskiej Grupy Zbrojeniowej, jak i międzynarodowe koncerny, np. Boeing, Lockheed Martin, BAE Systems, Raytheon, General Dynamics, Finmeccanica, Thales, MBDA czy Saab. – Nikogo już chyba nie trzeba przekonywać, że Salon Obronny w Kielcach to ważne miejsce spotkań międzynarodowych, okno na świat dla polskiej zbrojeniówki. Tylko w Kielcach zachodni kontrahenci mogą zobaczyć tak kompleksową ofertę polskiego przemysłu, a nasze przedsiębiorstwa – korzystać z nowinek i ważnych rozwiązań technologicznych proponowanych przez światowe koncerny – mówi dr Andrzej Mochoń, prezes zarządu Targów Kielce. Znaczenie wydarzenia dla przemysłu obronnego podkreślają również sami wystawcy, których z roku na rok jest coraz więcej. – Od wielu lat uczestniczymy w MSPO i obserwujemy, jak z roku na rok wystawa się rozwija. Zainteresowanie naszymi produktami w wielu przypadkach przekłada się na późniejszą współpracę handlową – mówił podczas ubiegłorocznych targów John
Neilson, dyrektor do spraw komunikacji Lockheed Martin Corporation. – Dla nas szczególnie ważne jest, że dzięki obecności na MSPO możemy się spotkać z polskimi partnerami i firmami, z którymi współpracujemy. To może dać początek wspólnym projektom, co w przyszłości przełoży się na nowe miejsca pracy i rozwój technologii transferowanych do Polski.
Taka tradycja
MSPO odbędzie się w Kielcach po raz 24. Pytany o ich historię prezes Targów Kielce opowiada o tradycji Centralnego Okręgu Przemysłowego i ideach zaszczepionych przez Stanisława Staszica w XIX w. Na ten historyczny aspekt zwraca uwagę również prezydent Andrzej Duda, który podkreśla, że centrum tej branży znajduje się właśnie w rejonie kielecko-radomskim. – Mam poczucie, że zarówno Salon Przemysłu Obronnego, jak i Targi Kielce są godnymi spadkobiercami tradycji. Kielecki ośrodek wystawienniczo-kongresowy to dobre miejsce zarówno dla wojska, jak też policji, celników, straży granicznej, ratowników medycznych oraz straży pożarnej – podkreśla prezes Andrzej Mochoń. – Jednocześnie z MSPO organizujemy bowiem targi Logistyka, a co dwa lata, w czerwcu, wystawę „pożarniczą” EDURA. W Kielcach prezentowane jest zatem najnowsze, specjalistyczne wyposażenie i rozwiązania dla służb mundurowych. Podczas tegorocznego Salonu spodziewamy się natomiast, że wystawcy zwrócą większą uwagę na elementy wyposażenia dla jednostek obrony terytorialnej.
Z czterech stron świata
Przez 24 lata Targi Kielce zbudowały imprezę należącą do europejskiej czołówki, liczącą się w świecie, którą co roku odwiedza blisko 20 tys. gości. Wśród nich znajdują się ministrowie obrony, oficjalne delegacje parlamentarne i rządowe, przedstawiciele ambasad oraz wyższych sztabów armii zarówno z Polski, jak i z zagranicy. Targi wizytowali już do tej pory m.in. prezydent RP Andrzej Duda oraz jako premier polskiego rządu Jarosław Kaczyński. W ubiegłym roku wystawę zwiedziły oficjalne delegacje z 58 krajów, w tym przedstawiciele Stanów Zjednoczonych, Rosji, Chin, Wielkiej Brytanii, Niemiec oraz Francji. Do Kielc przyjechali też reprezentanci tak odległych państw jak Brazylia, Bangladesz, Tajlandia, Filipiny, Indonezja, Korea, Oman czy Zjednoczone Emiraty Arabskie.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.