Od kilku lat w naszym kraju trwa dyskusja na temat inteligentnych liczników. Odbywa się ona już nie tylko wewnątrz największych grup energetycznych czy na konferencjach branżowych. Mocno angażują się w nią media, organizacje reprezentujące konsumentów, a nawet politycy. Nic dziwnego, bo taki licznik to pewnego rodzaju rewolucja w sposobie komunikacji operatorów energetycznych z klientami. To również urządzenie, które w domach ułatwi nam sprawdzenie tego, kiedy i jak zużywamy prąd. Regularnie obserwując zużycie energii elektrycznej, możemy zmienić nasze złe nawyki. A przecież licznik to tylko element końcowy. Prąd, zanim przepłynie przez licznik, musi pokonać kilometry kabli i przewodów. Cały inteligentny system energetyczny to oprócz nowych liczników również zmieniająca się rola operatorów dystrybucyjnych, regulacje prawne, ale również „smart” klient, który rozumie i potrafi wykorzystać płynące z tego systemu korzyści. Najważniejsza jest jednak innowacyjna infrastruktura sieciowa.
Inteligentna, niezawodna i bezpieczna
Inteligentna sieć energetyczna (tzw. smart grid) to projekt, który zakłada nie tylko nową formę przekazu informacji i zautomatyzowanie infrastruktury, ale również informatyzację oraz zupełnie inne podejście do bezpieczeństwa i zarządzania siecią. „Nie możemy sprowadzać tematu inteligentnych sieci tylko do inteligentnych liczników. Nie przyniosą one korzyści bez nowoczesnych rozwiązań w samej sieci. Klienci przede wszystkim oczekują od nas niezawodności dostaw energii, a tę możemy sukcesywnie poprawiać poprzez nowe inwestycje oraz właśnie automatyzację sieci, której sercem będą systemy informatyczne” – uważa Michał Jarczyński, prezes Enei Operator. Właśnie dlatego Enea Operator od kilku lat konsekwentnie realizuje koncepcję „usmartownienia” sieci poprzez programy poprawy jej niezawodności oraz rozwoju rozwiązań sieci inteligentnych. Wprowadzane innowacje w pracy sieci średniego napięcia zakładają m.in. stworzenie systemu automatycznego wyizolowania uszkodzonego odcinka sieci. Dzięki temu system w czasie kilku minut może „ominąć” uszkodzony fragment sieci i przywrócić dostawy prądu dla wielu mieszkańców. Pierwsze takie rozwiązania zostały już przetestowane w Gorzowie Wielkopolskim, Szczecinie i Inowrocławiu, a to dopiero początek.
100 tysięcy liczników
Trzonem budowy inteligentnej sieci w północno-zachodniej Polsce jest modernizacja stacji transformujących średnie napięcie na niskie, wdrożenie aplikacji AMI (do zarządzania inteligentną siecią) oraz – na razie – pilotażowe instalacje inteligentnych liczników. Będzie ich około 100 tys. – na wyspie Uznam, w Inowrocławiu oraz w poznańskiej dzielnicy Rataje. Po zakończeniu pilotaży Enea przeprowadzi analizę efektów technicznych i ekonomicznych. Spółka obecnie zakłada kontynuację instalacji liczników inteligentnych do 2020 r. „Podstawą działania inteligentnej sieci są systemy informatyczne, które pozwalają lepiej nią zarządzać. W przypadku inteligentnych liczników potrzebna jest aplikacja, która będzie odpowiadać za pozyskiwanie, przetwarzanie i udostępnianie danych pomiarowych pochodzących od 2,5 mln naszych klientów. To bardzo duża baza danych. Dokładnie rok temu uruchomiliśmy postępowanie dotyczące dostawy i wdrożenia Aplikacji Centralnej Systemu AMI, która będzie obsługiwać tę bazę” – tłumaczy Michał Jarczyński. Spółka jeszcze w tym roku planuje wyłonić dostawcę aplikacji. Enea Operator instaluje również tzw. liczniki bilansujące w stacjach transformatorowych. Mają one ułatwić m.in. ograniczanie poziomu strat energii w sieci, ewentualnych kradzieży infrastruktury oraz pozwolą na bieżące monitorowanie obciążenia sieci, co podniesie poziom bezpieczeństwa energetycznego. Do końca 2019 r. na obszarze działania północno-zachodniego operatora będzie 36 tys. takich liczników. Jak widać na przykładzie Enei Operator, sieć energetyczna w Polsce jest coraz bardziej nasycona urządzeniami, które pozwalają na sprawniejsze zarządzanie nią. Są to projekty rozwojowe, które sprawią, że za kilka lat sieci będą zdecydowanie bardziej smart niż dziś.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.