Wielkie, średnie, małe
W latach 90. hipermarkety służyły bardziej do straszenia niż zakupów. Populistyczni politycy z lewej i prawej strony sceny politycznej przekonywali, że należy wprowadzić administracyjne bariery ograniczające ich rozwój, bo "zabierają miejsca pracy" i "niszczą polską gospodarkę". Politykom nie udało się jednak zatrzymać rozwoju hipermarketów. Uczynili to bez administracyjnych nakazów polscy handlowcy. Okazało się, że Polakom bardziej niż na niskich cenach zależy na tym, aby robić zakupy blisko domu. Głównym czynnikiem wyboru sklepu przez klienta jest dobra lokalizacja, a nie niskie ceny - wynika z najnowszych badań firmy AC Nielsen "Shopper Trends". W ubiegłym roku liczba małych i średnich polskich sklepów wzrosła o ponad połowę (54 proc.). Ponad połowa z działających w Polsce 1300 supermarketów należy do polskich firm - wynika z ostatnich danych firmy GfK badającej polską dystrybucję.
Sukces polskich handlowców został dostrzeżony przez zagraniczną konkurencję. Pod koniec czerwca w Ostródzie francuska sieć Carrefour otworzyła Express - mały sklep z tanim asortymentem. Brytyjska grupa Tesco, która ma już w Polsce siedem tzw. jedynek, czyli tysiącmetrowych sklepów, do końca marca 2007 r. chce otworzyć kolejne dwadzieścia. Następnym krokiem ma być powstanie jeszcze mniejszych sklepów Tesco Express. W Polsce przyszłość ma należeć właśnie do położonych blisko osiedli sklepów delikatesowych, a także dyskontowych, czyli takich, w których można tanio zrobić podstawowe zakupy. W przyszłym roku w Polsce otworzy swoje placówki Aldi (docelowo ma mieć ponad sto sklepów), słynna niemiecka sieć handlowa, z racji minimalizowania cen nazywana "Wal-Martem" wśród dyskontów. Wejście Aldiego na polski rynek oznacza jeszcze większe zaostrzenie konkurencji i ostry spadek cen.
W Polsce, kraju rekordziście pod względem liczby przedstawicieli największych światowych detalistów (hipermarkety), sklepy mają niemal wszyscy globalni gracze. Mimo to nie zdołali oni zdominować naszego rynku. Udział hipermarketów w całej sprzedaży detalicznej rośnie w Polsce najwolniej w całym regionie - wynika z niedawnych badań AC Nielsen. W Niemczech, Hiszpanii czy na Słowacji do pierwszej dziesiątki firm handlowych trafia ponad 80 proc. przychodów całego sektora, w Polsce jej udział nie przekracza jednej czwartej. U nas na milion mieszkańców przypada pięć hipermarketów, podczas gdy w Czechach szesnaście, na Słowacji - dwanaście, a na Węgrzech osiem. Podczas gdy 50 proc. Węgrów i 70 proc. Czechów robi zakupy wyłącznie w dużych sklepach, Polaków - tylko 33 proc. Co prawda coraz więcej Polaków kupuje chemię gospodarczą wyłącznie w hipermarketach (bo jest tam najtańsza), ale już wędliny czy mięso nabywają wyłącznie u sprawdzonego lokalnego sklepikarza czy nawet na osiedlowym bazarze (bo jest lepszej jakości). Znacznie częściej niż Słowacy i Czesi kupujemy w piekarniach, sklepach mięsnych i owocowo-warzywnych. Wynika to z faktu, że średnio ponad połowę codziennych domowych budżetów przeznaczamy na świeże produkty.
Hipermarkety kontra dyskonty
O tym, że hipermarkety przegrały w Polsce walkę o rynek, świadczy wycofywanie się światowych gigantów. Przed rokiem Carrefour przejął od Aholda kilkanaście supermarketów Hypernova. Do końca tego roku zakończą się transakcje przejęcia hipermarketów Géant francuskiej grupy Casino przez niemiecką grupę Metro, do której należy m.in. Real, a także sieci Leader Price, którą kupiła brytyjska sieć Tesco. Kevin Grace, szef Tesco Polska, uważa, że na polskim rynku sieci hipermarketów za kilka lat zostanie maksymalnie trzech graczy. Konsolidacja jest nieunikniona, bo hipermarkety nie zdobyły wystarczającej liczby klientów. Po wielkim boomie lat 1997-2003, gdy liczba hipermarketów w Polsce zwiększyła się niemal pięciokrotnie, wzrost się zatrzymał i rozpoczęła się era małych, w zdecydowanej większości polskich sklepów. To właśnie do tego samego klienta aspiruje Tesco i Carrefour, otwierając własne małe sklepy. Podobne plany mają inne sieci. - Naszym celem jest stałe wzmacnianie pozycji oraz powiększanie udziałów w rynku. Chcemy to osiągnąć dzięki rozbudowywaniu sieci sklepów, by być bliżej klienta- mówi "Wprost" dr Hans-Joachim Körber, prezes niemieckiej firmy Metro Group, m.in. właściciela sieci hipermarketów Real, który działa w Polsce od 1997 r.
Ustępujące pola sieci hipermarketów zostaną zastąpione przez sieci dyskontów, bardziej odpowiadające specyfice polskiego rynku. Dla co trzeciego Polaka stały się one głównym miejscem codziennych zakupów żywności - wynika z badań GfK. Do ich kasy trafia już co dziesiąta złotówka wydawana na żywność. Tak duży wzrost przychodów dyskonty zawdzięczają rozbudowie swych palcówek - wynika z raportu firmy doradczej McKinsey & Company. W Polsce co roku powstaje kilkaset nowych dyskontów. Do 2010 r. ich liczba wzrośnie do 2500 (obecnie - 1566). To o tego klienta będzie walczyć Aldi. Dzisiejszy europejski lider w kategorii dyskontów liczy na sentyment Polaków, którzy właśnie w Aldim 20 lat temu, po upadku żelaznej kurtyny, robili swoje pierwsze zakupy na Zachodzie. Tam pod koniec lat 80. kupowano i przywożono do Polski produkty, które były podstawą zaopatrzenia bazarowych stoisk i małych sklepów spożywczych. Dziś Aldi, należący do dwóch najbogatszych Niemców, braci Theo i Karla Albrechtów, to największa sieć dyskontowa (małe sklepy z niedużą, ale tanią ofertą) w Europie.
Bitwa sieci dyskontowych będzie równie zażarta jak starcie sieci hipermarketów. Duńska sieć Netto, która do niedawna koncentrowała się w zachodniej części kraju, zaczęła ekspansję w środkowej Polsce. W tym roku otworzy 23 nowe sklepy, w przyszłym kolejne 40. Jeronimo Martins, portugalski właściciel największej w Polsce sieci sklepów detalicznych Biedronka, w ciągu najbliższych dwóch lat na rozwój działalności w Polsce przeznaczy 250 mln euro i otworzy około 300 nowych sklepów.
Polski supermarket
Tylko dla co piątego polskiego konsumenta najważniejsza jest cena. Dla większości Polaków najistotniejsza jest jakość oferowanych produktów oraz dobra lokalizacja sklepu - najlepiej blisko domu lub pracy. Wiele polskich sieci wygrywa z zachodnimi koncernami, stawiając na jakość i różnorodność oferowanych produktów. Przykładem jest założona w 1990 r. sieć Piotr i Paweł. Na artykuły z półki premium stawia druga w kolejności sieć Bomi. - Nie chodzi nam o to, by wygrać walkę cenową z hipermarketami. Przeciwnie, nas nie interesują produkty z tzw. półki ekonomicznej, ale produkty premium. Chcemy, by nasz klient dostał u nas to, czego nie znajdzie w innych sklepach - mówi Elżbieta Dąbrowska, dyrektor handlowy Bomi. W środku, między najdroższymi Piotrem i Pawłem oraz Bomi a najtańszymi Championami, ulokowała się najstarsza polska sieć handlowa - MarcPol.
Inną formułę wybrała polska sieć Polomarket, która wstrzeliła się w niszę między polskimi delikatesami a zagranicznymi dyskontami, zakładając w 1997 r. pierwsze sklepy. - Podobnie jak supermarkety oferujemy klientom szeroki asortyment (6,5 tys. produktów) oraz sprzedaż tradycyjną, zza lady (świeże artykuły: mięso, wędliny, warzywa i owoce). Z drugiej strony, oferujemy kupującym znacznie niższe ceny produktów - tu widzimy analogię do dyskontu. Dodatkowo naszym atutem jest lokalizacja placówek: staramy się być jak najbliżej dużych skupisk osiedlowych - mówi Artur Kasner, przewodniczący rady nadzorczej Polomarketu, który ma 183 sklepy spożywcze zlokalizowane w dziesięciu polskich województwach.
Polskie firmy od kliku lat otwierają więcej sklepów niż zagraniczni rywale. Obecnie spośród 95 tys. sklepów spożywczych tylko 2 proc. znajduje się w rękach zagranicznych detalistów.- W ciągu najbliższych trzech lat na inwestycje przeznaczymy około 100 mln zł rocznie. Chcemy, by na koniec 2008 r. w barwach Polomarketu działało 300 placówek handlowych zlokalizowanych we wszystkich województwach w Polsce - mówi Kasner.
Poznańska rodzinna firma Piotr i Paweł ma już 30 supermarketów w całym kraju i co roku planuje otwierać kolejnych osiem. Otwarcie nowych sklepów planują także Bomi, giełdowa spółka Eldorado (która rozwija m.in. supermarkety Stokrotka), a także Alma. Niemal co miesiąc otwierany jest supermarket największej polskiej sieci MarcPol. Wcześniej MarcPol przejął kilka mniejszych polskich sieci handlowych. Nowe MarcPole powstają często celowo w pobliżu hipermarketów należących do wielkich sieci (na przykład Leclerca) i skutecznie podbierają im klientów.
- Wielkie sieci nie będą zagrożeniem dla lokalnych sprzedawców, bo są mniej elastyczne. W małych sklepach decyzje w sprawie cen czy zaopatrzenia są dużo szybsze - mówi prof. Halina Szulce z Katedry Handlu i Marketingu Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Jedno jest pewne: zwiększona konkurencja na rynku, zwłaszcza ze strony dyskontów, oznacza ostry spadek cen, i to już w najbliższych miesiącach. Najbliższe święta będą więc najtańsze z dotychczasowych, i to nie koniec spadku cen.
"WPROST" NA ZAKUPACH |
---|
Jak powstał ranking Ankieterzy "Wprost" w sześciu największych miastach Polski w umówionym dniu listopada wybrali się na zakupy. Zebrane przez nich ceny publikujemy w pierwszym rankingu "Wprost" hipermarketów, supermarketów i dyskontów. Cena w rankingu jest średnią ceną ze sklepów w tych sześciu miastach (nie każda sieć ma sklepy w każdym z nich). Tworząc koszyk produktów, kierowaliśmy się badaniami konsumenckimi dotyczącymi towarów, po jakie klienci wybierają się do danego rodzaju sklepu. Dlatego zestawiliśmy trzy różne koszyki dla dyskontów, supermarketów i hipermarketów. Koszyk dyskontów składa się z 21 najtańszych produktów, co uwzględnia preferencje mniej zasobnych konsumentów. W koszyku hipermarketów wzięliśmy też pod uwagę ceny produktów markowych, najbardziej popularnych w swojej kategorii. Koszyk supermarketów uzupełniliśmy kilkoma innymi produktami - te sklepy chcą bowiem konkurować jak największą ofertą. Jeśli w sklepie nie było danego produktu, podajemy średnią cenę produktu ze wszystkich sklepów w jego kategorii. Polomarket, którego nie można definitywnie zakwalifikować ani do kategorii supermarketów, ani dyskontów, umieściliśmy w kategorii dyskontów ze względu na prowadzoną politykę cenową, która jest analogiczna do polityki cenowej dyskontu. Od dyskontu sklep ten różni się jednak dużym asortymentem towarów (6,5 tys.). Pod względem liczby dyskontów zdecydowanym liderem jest Biedronka. Jednocześnie w sklepach tej sieci jest najmniejszy asortyment towarów - zaledwie 900 produktów, podczas gdy asortyment sklepów Plus składa się z niemal dwukrotnie większej liczby towarów. Sieć Netto postawiła na osiedlowe sklepy spożywcze. W kategorii supermarketów liderem pod względem asortymentu (37 tys. towarów) jest Bomi, wyróżniający się przede wszystkim ogromnym wyborem win, oraz Piotr i Paweł. Pod względem lokalizacji najlepiej wypadają MarcPol i Aldik. Większość hipermarketów jest zlokalizowana na obrzeżach miast, choć mniejsze filie są często ulokowane na osiedlach. Tu można wyróżnić sieć Carrefour, której sklepy najczęściej znajdują się w centrach handlowych. Największy asortyment towarów w kategorii hipermarketów ma Real. Kaufland uchodzi zaś za dyskont wśród hipermarketów. Ranking przygotowali Małgorzata Zdziechowska i Jakub Radziwon Współpraca: Wojciech Tukan |
NAJTANIEJ | NAJDROŻEJ | |||||
HIPERMARKETY | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
| Auchan | Kaufland | Carrefour | Leclerc | Real | TESCO |
KAWA ROZPUSZCZALNA NESCAFÉ CLASSIC 200 G | 12,95 | 14,56 | 15,40 | 18,06 | 15,99 | 15,47 |
KAWA ROZPUSZCZALNA NAJTAŃSZA 200 G | 4,84 | 3,19 | 5,58 | 6,38 | 12,23 | 7,19 |
HERBATA CZARNA W TOREBKACH LIPTON 100 SZT. | 11,99 | 13,39 | 14,95 | 16,52 | 15,37 | 14,81 |
HERBATA CZARNA W TOREBKACH NAJTAŃSZA 100 SZT. | 3,14 | 1,99 | 2,99 | 3,26 | 3,27 | 3,35 |
COCA-COLA 2 L | 4,59 | 4,45 | 4,70 | 4,48 | 4,91 | 4,99 |
COLA 2 L | 0,68 | 1,45 | 1,26 | 1,56 | 1,93 | 1,22 |
SOK POMARAŃCZOWY TYMBARK 1 L | 3,08 | 3,15 | 3,39 | 3,64 | 3,56 | 3,71 |
SOK POMARAŃCZOWY NAJTAŃSZY 1 L | 1,50 | 1,67 | 1,70 | 1,93 | 1,69 | 2,03 |
MARGARYNA RAMA 250 G | 1,70 | 1,89 | 2,24 | 2,01 | 2,25 | 2,00 |
MARGARYNA NAJTAŃSZA 250 G | 0,77 | 0,55 | 0,91 | 1,35 | 0,87 | 1,20 |
MLEKO ŁACIATE 1 L | 2,31 | 1,89 | 2,06 | 2,32 | 1,89 | 2,29 |
MLEKO NAJTAŃSZE 1 L | 1,43 | 1,27 | 1,60 | 1,69 | 1,59 | 1,87 |
CZEKOLADA MLECZNA MILKA 100 G | 2,38 | 2,53 | 2,65 | 2,78 | 2,53 | 2,57 |
CZEKOLADA MLECZNA NAJTAŃSZA 100 G | 0,95 | 0,96 | 0,96 | 1,32 | 0,93 | 1,03 |
POL DWICA SOPOCKA MORLINY 1 KG | 25,20 | 32,7* | 34,66 | 33,56 | 29,95 | 33,99 |
POL DWICA SOPOCKA NAJTAŃSZA 1 KG | 14,16 | 13,90 | 18,57 | 19,36 | 19,39 | 21,15 |
SER ŻÓŁTY GOUDA 1 KG | 17,19 | 14,90 | 18,44 | 14,83 | 17,78 | 16,93 |
SER ŻÓŁTY NAJTAŃSZY 1 KG | 13,14 | 9,90 | 13,05 | 13,42 | 14,47 | 14,66 |
BANANY 1 KG | 3,43 | 3,49 | 3,41 | 3,58 | 3,99 | 3,09 |
CYTRYNY 1 KG | 3,33 | 3,49 | 3,42 | 3,80 | 3,95 | 3,99 |
ZIEMNIAKI 1 KG | 1,24 | 1,69 | 1,09 | 1,35 | 1,67 | 1,74 |
POMIDORY 1 KG | 4,91 | 4,99 | 4,69 | 3,33 | 5,19 | 3,99 |
JAJKA (10 SZT.) | 3,86 | 2,99 | 3,57 | 2,82 | 3,63 | 4,65 |
MAKARON SPAGHETTI LUBELLA 500 G | 2,25 | 2,69 | 2,65 | 2,73* | 2,79 | 3,19 |
MAKARON SPAGHETTI NAJTAŃSZY 500 G | 0,84 | 0,89 | 1,31 | 1,05 | 1,73 | 1,04 |
PŁYN DO ZMYWANIA LUDWIK 500 G | 2,55 | 4,25 | 2,87 | 2,95 | 2,74 | 2,84 |
PŁYN DO ZMYWANIA NAJTAŃSZY 500 G | 0,91 | 0,93 | 0,89 | 0,88 | 1,78 | 1,30 |
PASTA DO Z BÓW COLGATE TOTAL 125 ML | 6,60 | 6,69 | 7,57 | 7,44 | 6,39 | 7,99 |
PASTA DO Z BÓW NAJTAŃSZA 125 ML | 1,22 | 1,23 | 1,48 | 1,92 | 2,33 | 2,36 |
MYDŁO W PŁYNIE PALMOLIVE 300 ML | 6,65 | 6,49 | 6,56 | 6,00 | 5,53 | 7,07 |
MYDŁO W PŁYNIE NAJTAŃSZE 300 ML | 2,89 | 1,12 | 2,84 | 2,25 | 2,03 | 2,12 |
SZAMPON FRUCTIS 250 ML | 7,58 | 7,47 | 6,92 | 7,51 | 6,92 | 8,99 |
SZAMPON NAJTAŃSZY 250 ML | 1,45 | 3,70 | 3,14 | 2,18 | 2,65 | 2,59 |
PIWO TYSKIE PUSZKA 0,5 L | 2,26 | 2,15 | 2,26 | 2,37 | 2,54 | 2,40 |
PIWO NAJTAŃSZE PUSZKA 0,5 L | 1,09 | 1,39 | 1,24 | 1,35 | 1,47 | 1,19 |
BUŁKI KAJZERKI 10 SZT. | 2,02 | 1,90 | 1,14 | 1,95 | 2,19 | 2,21 |
PŁYN DO PRANIA PERSIL COLOR 1,5 KG | 21,27 | 19,99 | 19,99 | 25,20 | 20,37 | 27,24 |
PŁYN DO PRANIA NAJTAŃSZY 1,5 KG | 3,52 | 4,75 | 6,64 | 5,49 | 10,04 | 9,66 |
JOGURT OWOCOWY DANONE 125 G | 0,79 | 0,75 | 0,76 | 0,68 | 0,76 | 1,01 |
JOGURT OWOCOWY NAJTAŃSZY 125 G | 0,46 | 0,41 | 0,63 | 0,62 | 0,94 | 0,79 |
SUMA W KOSZYKU | 203,12 | 207,79 | 230,18 | 235,92 | 242,23 | 251,91 |
SUPERMARKETY | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
| Champion | Elea | Aldik | Piotr i Paweł | MarcPol | Bomi |
KAWA ROZPUSZCZALNA NESCAFÉ CLASSIC 200 G | 13,98 | 13,99 | 19,76* | 18,99 | 26,90 | 17,99 |
KAWA ROZPUSZCZALNA NAJTAŃSZA 200 G | 3,94 | 3,69 | 5,02 | 10,38 | 8,38 | 4,99 |
HERBATA CZARNA W TOREBKACH LIPTON 100 SZT. | 15,39 | 15,79 | 17,98 | 17,98 | 15,49 | 36,90 |
HERBATA CZARNA W TOREBKACH NAJTAŃSZA 100 SZT. | 1,39 | 1,49 | 2,18 | 5,38 | 2,69 | 4,99 |
COCA-COLA 2 L | 4,48 | 4,54 | 4,99 | 4,99 | 5,29 | 5,29 |
COLA 2 L | 1,39 | 1,00 | 1,99 | 1,09 | 1,29 | 1,39 |
SOK POMARAŃCZOWY TYMBARK 1 L | 3,69 | 3,39 | 3,93* | 3,69 | 4,69 | 4,39 |
SOK POMARAŃCZOWY NAJTAŃSZY 1 L | 1,25 | 1,49 | 2,49 | 1,89 | 2,69 | 3,39 |
MARGARYNA RAMA 250 G | 2,09 | 1,88 | 2,29 | 1,99 | 2,35 | 2,29 |
MARGARYNA NAJTAŃSZA 250 G | 0,89 | 0,67 | 0,89 | 1,09 | 0,95 | 1,59 |
MLEKO ŁACIATE 1 L | 2,19 | 2,18 | 2,39 | 2,19 | 2,19 | 2,49 |
MLEKO NAJTAŃSZE 1 L | 1,54 | 1,65 | 1,35 | 1,79 | 1,95 | 1,89 |
CZEKOLADA MLECZNA MILKA 100 G | 3,20* | 2,95 | 2,99 | 2,89 | 3,55 | 3,39 |
CZEKOLADA MLECZNA NAJTAŃSZA 100 G | 0,79 | 1,15 | 1,39 | 2,19 | 1,89 | 2,39 |
POL DWICA SOPOCKA MORLINY 1 KG | 30,34* | 30,34* | 21,69 | 38,99 | 30,34* | 30,34* |
POL DWICA SOPOCKA NAJTAŃSZA 1 KG | 19,79 | 19,90 | 16,59 | 18,99 | 22,29 | 36,49 |
SER ŻÓŁTY GOUDA 1 KG | 14,99 | 15,90 | 13,69 | 15,99 | 15,36 | 16,26 |
SER ŻÓŁTY NAJTAŃSZY1 KG | 10,99 | 13,90 | 11,99 | 11,99 | 13,25 | 15,63 |
BANANY 1 KG | 3,79 | 3,49 | 3,99 | 3,99 | 3,79 | 4,69 |
ZIEMNIAKI 1 KG | 1,15 | 1,80 | 1,19 | 1,89 | 1,55 | 1,79 |
POMIDORY 1 KG | 2,99 | 5,49 | 3,99 | 3,49 | 3,79 | 3,95* |
MAKARON SPAGHETTI LUBELLA 500 G | 2,79 | 2,79 | 3,11* | 3,29 | 3,39 | 3,29 |
MAKARON SPAGHETTI NAJTAŃSZY 500 G | 0,99 | 1,36 | 2,89 | 2,39 | 2,39 | 3,29 |
PŁYN DO ZMYWANIA LUDWIK 500 G | 2,99 | 4,44 | 2,99 | 2,99 | 3,45 | 3,29 |
PŁYN DO ZMYWANIA NAJTAŃSZY 500 G | 0,95 | 1,00 | 1,39 | 1,99 | 1,75 | 2,49 |
PASTA DO Z BÓW COLGATE TOTAL 125 ML | 7,95 | 6,98 | 8,59 | 7,69 | 10,55 | 8,49 |
PASTA DO Z BÓW NAJTAŃSZA 125 ML | 1,69 | 1,95 | 3,79 | 4,99 | 3,39 | 3,49 |
MYDŁO W PŁYNIE PALMOLIVE 300 ML | 7,65 | 7,29 | 7,36* | 4,79 | 9,59 | 7,49 |
MYDŁO W PŁYNIE NAJTAŃSZE 300 ML | 0,65 | 0,95 | 2,27 | 2,63 | 2,80* | 7,49 |
SZAMPON FRUCTIS 250 ML | 7,35 | 7,49 | 8,29 | 7,99 | 8,02* | 8,99 |
SZAMPON NAJTAŃSZY 250 ML | 0,45 | 0,50 | 6,49 | 3,99 | 2,35 | 2,16 |
PIWO TYSKIE PUSZKA 0,5 L | 2,29 | 2,39 | 2,65 | 2,29 | 2,46* | 2,69 |
PIWO NAJTAŃSZE PUSZKA 0,5 L | 1,69 | 1,29 | 1,99 | 1,79 | 1,68 | 1,65 |
KAJZERKI 10 SZT. | 1,90 | 2,10 | 2,50 | 3,30 | 2,50 | 2,90 |
PŁYN DO PRANIA PERSIL COLOR 1,5 KG | 26,99 | 26,59 | 39,74 | 29,99 | 35,99 | 17,99 |
PŁYN DO PRANIA NAJTAŃSZY 1,5 KG | 1,68 | 1,30 | 13,49 | 8,69 | 12,49 | 11,99 |
JOGURT OWOCOWY DANONE 125 G | 0,79 | 0,79 | 0,61 | 0,58 | 0,61* | 0,89 |
JOGURT OWOCOWY NAJTAŃSZY 125 G | 0,59 | 0,49 | 0,66 | 0,49 | 0,62 | 0,89 |
BAZYLIA ŚWIEŻA | 4,15 | 3,79 | 3,88* | 3,99 | 2,99 | 4,49 |
ŁOSOŚ PLASTRY 100 G ALMAR | 10,19* | 10,99 | 10,43 | 9,44 | 8,09 | 11,99 |
MAKOWIEC 1 KG | 16,79 | 20,00 | 18,44* | 20,99 | 15,99 | 18,44 |
JAJKA PRZEPIÓRCZE 18 SZT. | 4,79 | 4,46* | 4,46* | 3,99 | 4,65 | 4,39 |
SER BRIE PRESIDENT 200 G | 3,69 | 6,64 | 6,54 | 6,38 | 9,95 | 6,64* |
SUMA W KOSZYKU | 249,24 | 260,37 | 295,32 | 306,53 | 316,37 | 337,94 |
DYSKONTY | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
| Netto | Lidl | Plus | Polomarket | Biedronka | |
KAWA ROZPUSZCZALNA NAJTAŃSZA 200 G | 3,39 | 3,39 | 3,55 | 3,49 | 7,99 | |
HERBATA CZARNA W TOREBKACH NAJTAŃSZA 100 SZT. | 1,29 | 1,39 | 3,33 | 1,99 | 1,55 | |
COLA 2 L | 2,99 | 2,49 | 1,19 | 1,99 | 0,78 | |
SOK POMARAŃCZOWY NAJTAŃSZY 1 L | 1,69 | 1,35 | 1,69 | 2,19 | 1,69 | |
MARGARYNA NAJTAŃSZA 250 G | 0,77 | 0,69 | 0,75 | 2,29 | 2,19 | |
MLEKO NAJTAŃSZE 1 L | 1,49 | 1,49 | 1,39 | 1,59 | 1,48 | |
CZEKOLADA MLECZNA NAJTAŃSZA 100 G | 1,09 | 1,09 | 1,19 | 0,79 | 1,09 | |
POL DWICA SOPOCKA NAJTAŃSZA 1 KG | 18,99 | 19,90 | 19,90 | 23,99 | 20,70* | |
SER ŻÓŁTY NAJTAŃSZY 1 KG | 11,99 | 12,99 | 12,99 | 13,00 | 11,99 | |
BANANY 1 KG | 1,99 | 3,49 | 3,49 | 3,49 | 2,98 | |
CYTRYNY 1 KG | 3,98 | 1,99 | 3,98 | 3,49 | 3,98 | |
ZIEMNIAKI 1 KG | 1,50 | 1,52 | 1,60 | 2,99 |
Więcej możesz przeczytać w 48/2006 wydaniu
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play. Spis treści tygodnika Wprost nr 48/2006 (1250)
|