Granice
Nawet 60 godzin musieli czekać kierowcy tirów w kolejce do odprawy na polsko-ukraińskim przejściu granicznym w Dorohusku. Kolejka sięgała ponad 20 km. Jeden z kierowców zasłabł i zmarł. Z kolei do przejścia w Hrebennem ustawiło się kilkaset ciężarówek.
Przejścia są zakorkowane, bo brakuje celników – masowo biorą zwolnienia lekarskie i urlopy na żądanie. To kulminacja strajku trwającego od października 2007 r. Celnicy domagają się m.in. emerytur mundurowych i podwyżek płac. W Polsce funkcjonariusze służby celnej zarabiają średnio 1700-2000 zł netto. Żądają podwyżki o 1500 zł netto. Nawet gdyby ją dostali, ich dochody byłyby trzykrotnie mniejsze niż ich kolegów z zachodniej Europy. Ministerstwo Finansów zapowiedziało na razie podwyżkę o 9 proc. (MR)
Przejścia są zakorkowane, bo brakuje celników – masowo biorą zwolnienia lekarskie i urlopy na żądanie. To kulminacja strajku trwającego od października 2007 r. Celnicy domagają się m.in. emerytur mundurowych i podwyżek płac. W Polsce funkcjonariusze służby celnej zarabiają średnio 1700-2000 zł netto. Żądają podwyżki o 1500 zł netto. Nawet gdyby ją dostali, ich dochody byłyby trzykrotnie mniejsze niż ich kolegów z zachodniej Europy. Ministerstwo Finansów zapowiedziało na razie podwyżkę o 9 proc. (MR)
TIR – Transit International Routier |
Konwencja celna upraszczająca procedury w transporcie międzynarodowym. Dzięki temu, jeśli trasa prowadzi przez kilka krajów, zabezpieczająca ładunek plomba może być zdjęta dopiero w kraju docelowym. |
Więcej możesz przeczytać w 5/2008 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.