Nowy Portal Informacyjny ZUS jest pierwszą w Polsce platformą usług elektronicznych w administracji publicznej zapewniającą kompleksowe podejście do obsługi klienta – mówi Magdalena Taczanowska, wiceprezes Sygnity.
Na stronie ZUS chwali się, że Platforma Usług Elektronicznych ZUS to „pierwszy w pełni zrealizowany projekt e-administracji”. Sygnity brała udział w jego przygotowaniu, tworząc Nowy Portal Informacyjny ZUS. Czym jest ten projekt?
Nowy Portal Informacyjny śmiało można określić jako kręgosłup całej Platformy. Z jego pomocą można uzyskać dostęp zarówno do danych ogólnodostępnych, jak i do swoich spersonalizowanych danych zapisanych na indywidualnych kontach w ZUS. Można też komunikować się z ZUS - wysłać zapytanie, zarezerwować wizytę w jednostce terenowej ZUS czy też rozmawiać z konsultantem za pomocą chatu udostępnionego przez Wirtualnego Doradcę ZUS. Wirtualny Doradca ZUS to avatar, który udziela informacji na temat działalności ZUS. Dzięki niemu użytkownik może uzyskać interesującą go informację.
Czy za pomocą Portalu można również załatwiać inne sprawy w ZUS – na przykład opłacać i wyliczać składki, przesyłać dokumenty?
Ważnym elementem Platformy jest aplikacja e-Płatnik. Za jego pomocą przedsiębiorcy mogą bezpłatnie, korzystając z profilu zaufanego ePuap, wysyłać dokumenty ubezpieczeniowe do ZUS. Moduł został tak skonstruowany, aby korzystając z kreatorów można było wygenerować dokumenty przesyłane do ZUS. Kreatory dają możliwość podpowiadania i wyliczania kwot z wykorzystaniem danych zawartych w ZUS - dzięki temu dane są spójne z informacjami, które ma ZUS. Aplikacja e-Płatnik umożliwia też opłacenie składki za pośrednictwem bankowości internetowej.
Co w tym projekcie pani zdaniem jest innowacyjne?
To przede wszystkim połączenie w jednym projekcie wielu elementów wykorzystywanych zazwyczaj pojedynczo. To również fakt, że NPI jest pierwszą w Polsce platformą usług elektronicznych w administracji publicznej zapewniającą tak kompleksowe podejście do obsługi elektronicznej klienta. Równie ważnym aspektem jest integracja w ramach jednego projektu z wieloma zewnętrznymi w stosunku do Portalu podmiotami i systemami.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.