„Jak skutecznie omijać »nie« w biznesie”, Vincent Harris, Harlan H. Goerger, Studio Emka, 2014
Zmora każdego handlowca? Krótkie „nie, dziękuję” rzucone przez klienta zaraz po tym, jak zaczniemy kusić go naszą ofertą. Wtedy pytamy siebie, co poszło nie tak. Może byłem zbyt natarczywy, może mówiłem za szybko, a może źle dobrałem krawat do marynarki? Vincent Harris i Harlan Goerger, dwóch amerykańskich speców od marketingu, na 190 stronach dało czytelnikom krótką instrukcję, jak skutecznie omijać „nie” w biznesie. Prezentują 30 nowatorskich metod, jak sobie radzić z oporem rozmówcy. Jak wzmocnić swoją wiarygodność, jak wywierać wpływ, jak manipulować słowami, jak schlebiać, jak gestykulować i w końcu co mówić, żeby zawładnąć umysłem i portfelem klienta.
1. UNIKAJ NADMIARU MOWY CIAŁA. Nie obciążaj klienta skomplikowaną gestykulacją, mimiką i modulowanym tembrem głosu. Skoncentruj się na tym, co chcesz przekazać.
2. ROZPOZNAJ, KTO JEST TWOIM KLIENTEM. Jeżeli sprzedasz klimatyzator Eskimosowi mieszkającemu na Antarktydzie, nie zrobi to z ciebie idealnego sprzedawcy, tylko nieetycznego idiotę. Nie wciskaj ludziom czegoś na siłę.
3. AKCEPTUJ PROBLEM.
Przyjmij do wiadomości opór klient i zajmij się nim. Nikogo nie obwiniaj. Trzymaj pod kontrolą swoje emocje i mowę ciała. Wykorzystuj otwarte pytania, żeby zdobyć więcej informacji o tym, co gryzie klienta. W ten sposób staniesz się wiarygodnym i godnym zaufania partnerem, a nie chłodnym sprzedawcą.
4. NAUCZ SIĘ STEROWAĆ CZASEM. Powiedz klientowi, że decyzję o kupnie może podjąć w przyszłości, ale jednocześnie opowiadaj mu o korzyściach, jakie może odnieść teraz. Gdy już nawiązałeś kontakt i wyjaśniłeś, jakie przyjemności będzie czerpać z twojego produktu, ostrożnie wspomnij, że decyzję może podjąć nawet w tej chwili.
5. PORADŹ SOBIE Z NAD- MIAREM. Dzisiaj klient ma do wyboru miliony produktów podobnych do tego, który chcesz sprzedać. Spróbuj zrozumieć jego potrzeby i wymagania, a potem zaproponuj jedną, najlepiej dobraną ofertę.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.