Mag we wspaniały sposób niszczy przedostatnią wieżę przeciwnika! Wygrana jest blisko! – krzyczy spiker do sześciotysięcznego tłumu zgromadzonego w krakowskiej Tauron Arenie w czasie europejskiego finału rozgrywki w „League of Legends”, jednej z najpopularniejszych dyscyplin w e-sporcie. Dyscyplin, czyli gier elektronicznych. Tym razem widownia liczona była na miejscu, ale widowiska e-sportu przyciągają przed ekrany komputerów miliony fanów, i to z całego świata. E-sport może już śmiało konkurować z wieloma tradycyjnymi dyscyplinami sportowymi. Finał turnieju MLG Columbus 2016 w „Counter-Strike: Global Offensive” między drużynami Luminosity i Natus Vincere śledziło 1,3 mln ludzi na całym świecie. Intel Extreme Masters 2016 w Katowicach zgromadził 113 tys. osób, a w internecie obejrzało go aż 34 mln widzów. Dla porównania skoki narciarskie na Wielkiej Krokwi w Zakopanem na żywo ogląda jedynie 50 tys. kibiców. W e-sporcie nie obowiązują żadne granice ani przedziały – wiekowe, wagowe czy płciowe. Na wirtualnym ringu naprzeciw siebie mogą stanąć 16-latek z 50-latkiem, kobieta z mężczyzną, niepełnosprawni ze sprawnymi.
Jedyne kryteria to sprawność manualna, znajomość gry, taktyka i przede wszystkim inteligencja. Oraz ciężka, nieraz długoletnia praca, przypominająca sportowy trening. Gracze dzielą się na dwie kategorie: casual gamers, czyli tych, którzy grają tylko w domowym zaciszu, i professional gamers, dla których cyberzmagania są sposobem na życie. Ta druga grupa jest już na tyle znacząca, że wiele państw oficjalnie uznało e-sport za dyscyplinę sportową. Wśród nich są m.in. Korea Południowa (prawdziwa potęga w tej dziedzinie), Szwecja, Rosja, Holandia, Bułgaria czy Dania. Podobnie jak w realnym sporcie tu też są gwiazdy. Na razie zapamiętajcie te dwa nazwiska: Oskar „Vander” Bogdan i Marcin „Jankos” Jankowski. To polscy mistrzowie gry „League of Legends”. W tej chwili biorą udział w turnieju w Los Angeles, gdzie rozpoczynają swoje światowe tournée.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.