Wychowaliśmy się między roślinami – tak mówią o sobie dwaj wspólnicy i zarazem przyjaciele, Piotr Buła i Przemysław Żabka, właściciele firmy Fructoplant, która rocznie sprzedaje ponad 5 mln sadzonek drzewek, krzewów i róż. – Nasze rodziny już trzecie pokolenie zajmują się szkółkarstwem. Zamiłowanie do roślin pielęgnowano w nas od dzieciństwa – śmieje się Przemysław Żabka. – Wkładamy w nasze produkty całe nasze serca. Firma, która znajduje się w niewielkiej miejscowości Gąbin pod Płockiem, osiąga roczne obroty na poziomie 20 mln zł. Od kilku lat Fructoplant zdobywa liczne nagrody. Teraz właściciele firmy postanowili zgłosić się do programu „Firmowe ewolucje” emitowanego w każdy wtorek po godzinie 22 na TVP 1. – Specyfika naszej branży, czyli szkółkarstwa, jest niezwykła – tłumaczy Piotr Buła. – Ponad 90 proc. sprzedaży realizujemy w dwóch, może trzech miesiącach, w szczytach sezonowych. Wymaga to od nas mobilizacji oraz bardzo dobrego przygotowania, by móc sprostać wymaganiom krótkiego sezonu. Chcieliśmy rozciągnąć naszą sprzedaż na pozostałe miesiące – nie do końca wiedzieliśmy, jak to zrobić – mówi Buła.
Dwa miesiące sprzedaży
Szkółkarstwem zajmuje się w Polsce kilka tysięcy gospodarstw. I niestety, nie dość, że jest to branża sezonowa, to do tego zależna od koniunktury na rynkach zewnętrznych, gdyż jedna piąta produkcji trafia na eksport. Szczyt sprzedaży roślin przypada niemal w całości na marzec i kwiecień. Co zatem zrobić z pozostałymi miesiącami, które z punktu widzenia firmy są martwe? Z pomocą przedsiębiorcom przyjdą Wojtek Dembiński, dyrektor w Banku Zachodnim WBK, Katarzyna Twarowska, doradca i trener biznesu, prezes ProfiLab, oraz Cezary Szymanek, redaktor naczelny „Bloomberg Businessweek” i magazynu „Sukces”. Przedstawią oni swoje propozycje pomocy w biznesie szkółkarskim, który ma szansę stać się wizytówką Polski na świecie. – Tak naprawdę przychodzimy do programu, aby poddać nasz dotychczasowy model biznesowy głębokiej analizie oraz aby poznać opinię ludzi bogatszych w wiedzę i doświadczenie – mówi Piotr Buła. Analiza biznesu oraz w konsekwencji otrzymane rekomendacje naprowadziły przedsiębiorców na pomysł stworzenia internetowego serwisu sprzedaży prezentów na różne okazje PodarujDrzewko.pl. – Sami nie mieliśmy żadnego doświadczenia, by wchodzić w sprzedaż internetową. Nie do końca też chcieliśmy tworzyć zwyczajny e-sklep z naszymi produktami, gdyż byłoby to kanibalizowanie dotychczasowej sprzedaży – wyjaśnia Piotr Buła. „Firmowe ewolucje” tworzy cykl dziewięciu odcinków, w dziesiątym eksperci wyłonią zwycięzcę, który otrzyma 100 tys. zł. – Jeżeli mam być szczery, to my już dziś czujemy się zwycięzcami, gdyż cały program oraz rekomendacje dają nam zielone światło na rozwój – podsumowuje Piotr Buła. g
© Wszelkie prawa zastrzeżone
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.