katastrofa
TO NIE wada techniczna była przyczyną katastrofy samolotu CASA – ujawnił minister obrony Bogdan Klich. Dodał, że z analizy czarnej skrzynki wynika, iż systemy pokładowe działały prawidłowo. Eksperci nie wykluczają, że przyczyną wypadku mogło być tzw. przepadnięcie. W katastrofie maszyny 23 stycznia zginęło 20 osób. Wśród zabitych był m.in. gen. bryg. Andrzej Andrzejewski, dowódca Brygady Lotnictwa Taktycznego.
Model transportowca CN-295M był do tej pory bezwypadkowy. Polska armia ma dziesięć takich maszyn, ale tylko sześć jest sprawnych, reszta przechodzi przeglądy i naprawy. Wcześniejsze modele samolotu CASA dość często ulegały wypadkom, głównie dlatego, że uczestniczyły w misjach bojowych. Z danych Aviation Safety Network wynika, że model 212 brał udział w 74 katastrofach, w których zginęły 464 osoby (ostatnia 26 stycznia w Indonezji), a model 235 – w dziewięciu wypadkach, w których zginęły 92 osoby (ostatni 21 lipca 2005 r., także w Indonezji). (KWO)
TO NIE wada techniczna była przyczyną katastrofy samolotu CASA – ujawnił minister obrony Bogdan Klich. Dodał, że z analizy czarnej skrzynki wynika, iż systemy pokładowe działały prawidłowo. Eksperci nie wykluczają, że przyczyną wypadku mogło być tzw. przepadnięcie. W katastrofie maszyny 23 stycznia zginęło 20 osób. Wśród zabitych był m.in. gen. bryg. Andrzej Andrzejewski, dowódca Brygady Lotnictwa Taktycznego.
Model transportowca CN-295M był do tej pory bezwypadkowy. Polska armia ma dziesięć takich maszyn, ale tylko sześć jest sprawnych, reszta przechodzi przeglądy i naprawy. Wcześniejsze modele samolotu CASA dość często ulegały wypadkom, głównie dlatego, że uczestniczyły w misjach bojowych. Z danych Aviation Safety Network wynika, że model 212 brał udział w 74 katastrofach, w których zginęły 464 osoby (ostatnia 26 stycznia w Indonezji), a model 235 – w dziewięciu wypadkach, w których zginęły 92 osoby (ostatni 21 lipca 2005 r., także w Indonezji). (KWO)
Słownik Przepadnięcie tym terminem określana jest sytuacja, gdy na małej wysokości i przy niewielkiej prędkości samolot traci siłę nośną i gwałtownie spada. Pilot może ratować maszynę, na przykład zwiększając moc silników. |
Więcej możesz przeczytać w 7/2008 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.