Na świecie powstaje coraz więcej budynków, które zgodnie z nowymi trendami w architekturze funkcjonują w ramach jednej przestrzeni. Przykładem może być największy tego typu projekt w Europie – Überseequartier w dzielnicy HafenCity w Hamburgu. W ramach jednej inwestycji powstały mieszkania, powierzchnie biurowe, handlowe i rekreacyjne, a także przystań dla statków.
Odmienić charakter
Trend budowania wielofunkcyjnych obiektów widoczny jest również w Polsce, np. w Katowicach, Poznaniu, Gdańsku, Warszawie i we Wrocławiu. Takie budynki powstają najczęściej w centrach miast, zwykle na przecięciu szlaków komunikacyjnych, co pozwala im odgrywać kolejną rolę – transportową. – W obiektach tych przenikają się funkcje publiczne i prywatne, co jest charakterystyczne dla wysoko zurbanizowanych centrów miast europejskich. Czytelny układ nowych funkcji powoduje lepszą orientację w terenie i ułatwia przemieszczanie się. Nierzadko w sąsiedztwie powstają publiczne place z małą architekturą i elementami zieleni, które uzupełniają dotychczasową strukturę miasta – zauważa Rafał Langowski, architekt z pracowni SUD Architekt Polska. Eksperci zwracają uwagę, że budynki te przyczyniają się także do rewitalizacji obszarów, na których są stawiane. Tak jest we Wrocławiu. W budowie jest tam m.in. centrum handlowe Wroclavia.
Ten nowoczesny budynek o charakterze handlowo-rozrywkowo-usługowym powstaje w centrum Wrocławia, na terenie częściowo zdegradowanym i niedoinwestowanym. Wroclavia to zresztą przykład dobrze obrazujący nowe trendy. Na 64 tys. mkw. powierzchni handlowej zaplanowano nie tylko 200 sklepów. Przewidziano tam również 7 tys. mkw. powierzchni biurowej oraz 20 sal kinowych i 2,3 tys. miejsc parkingowych. Powstanie 1,5 tys. miejsc pracy. Wielofunkcyjność tego obiektu objawi się przede wszystkim przez budowę w podziemiu jednego z najnowocześniejszych w Europie dworców autobusowych o powierzchni 8 tys. mkw. Wraz ze zlokalizowanym tuż obok dworcem kolejowym stworzy największy w regionie węzeł komunikacyjny (14 mln pasażerów na dworcu kolejowym, 3 mln pasażerów na dworcu autobusowym). – Wielofunkcyjność obiektu sprawia, że jest bardziej atrakcyjny dla najemców niż tradycyjne centrum handlowe. Widzimy to m.in. po dużym zainteresowaniu największych międzynarodowych marek, które wybierają tę lokalizację jako kluczową dla swoich pierwszych, a także największych sklepów – mówi Arnaud Burlin, dyrektor zarządzający Unibail-Rodamco na Europę Środkową, które realizuje wartą 1 mld zł inwestycję.
Szansa dla Polbusa
Wspólnym mianownikiem budynków wielofunkcyjnych jest współpraca przy ich powstawaniu między inwestorem prywatnym a podmiotami publicznymi. W przypadku Wroclavii partnerem Unibail-Rodamco jest Polbus-PKS, największy przewoźnik autobusowy na Dolnym Śląsku (większościowym udziałowcem jest Skarb Państwa), od którego inwestor w 2012 r. odkupił za 100 mln zł działkę w centrum Wrocławia. – Naszym warunkiem przy sprzedaży terenu było zachowanie w nowym obiekcie funkcji dworca. Tak też się stało – wspólnie z inwestorem wybraliśmy najdogodniejszy dla pasażerów model jego funkcjonowania. Dzięki temu nowoczesny dworzec stanie się integralną częścią Wroclavii – mówi Krzysztof Balawejder, prezes spółki Polbus-PKS, która będzie zarządzać dworcem. – To dobrze, że spółka Skarbu Państwa podejmuje się tak ambitnych projektów. Mamy nadzieję, że z tej współpracy wyniknie korzyść dla mieszkańców Wrocławia i Dolnego Śląska oraz osób tam przyjeżdżających – uważa Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. g
© Wszelkie prawa zastrzeżone
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.