Z polskiego nieba każdego dnia korzysta do 2,5 tys. pasażerskich samolotów, na pokładach których podróżuje blisko pół miliona pasażerów. Za bezpieczeństwo każdego z nich odpowiada Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, która w tym roku obchodzi 10-lecie istnienia.
Agencja zatrudnia profesjonalistów o wyjątkowych umiejętnościach. Nie tylko cywilnych kontrolerów ruchu lotniczego, ale także techników, informatyków, osoby odpowiedzialne za planowanie i wykorzystanie przestrzeni powietrznej, obsługę meteorologiczną oraz obsługę administracyjną. Wśród nich są np. informatorzy służby informacji powietrznej FIS, którzy tylko w zeszłym roku obsłużyli prawie 200 tys. operacji lotnictwa ogólnego. Natomiast służby techniczne są odpowiedzialne za prawidłowe działanie urządzeń nawigacyjnych: radiolatarni, radarów oraz urządzeń umożliwiających prowadzenie korespondencji lotniczej między kontrolerami ruchu lotniczego a załogami samolotów znajdujących się w polskiej przestrzeni powietrznej. PAŻP dysponuje także własnymi samolotami pomiarowymi, którymi regularnie dokonuje przeglądów naziemnej infrastruktury lotniczej, w tym m.in. pomocy nawigacyjnych, systemów lądowania ILS czy świateł podejścia.
Służba realizowana przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej to także praca osób, które każdego dnia opracowują procedury lotnicze, mapy, zbiory informacji lotniczej oraz opisy sytuacji operacyjnej, czyli informacje niezbędne dla załóg lotniczych korzystających z polskiej przestrzeni powietrznej.
Agencja jest jedyną instytucją w Polsce, która szkoli przyszłe kadry cywilnej kontroli ruchu lotniczego.
Najwyższe standardy bezpieczeństwa
W odpowiedzi na skokowy wzrost ruchu lotniczego nieustannie modernizujemy i rozwijamy naziemną infrastrukturę lotniczą. Wdrażamy nowy system operacyjny, budujemy nowe wieże kontroli ruchu lotniczego, zwiększamy pokrycie radarowe i rozwijamy sieć łączności, by sprostać wymaganiom rosnącego ruchu i zachować najwyższe standardy bezpieczeństwa. Do 2020 r. wydamy na te cele ponad miliard złotych. Obok inwestycji w infrastrukturę lotniczą – systemy operacyjne, systemy radarowe, sieci przesyłu danych – inwestujemy w ludzi. Wychodzimy z założenia, że człowiek jest najważniejszym elementem bezpieczeństwa ruchu lotniczego. Wzmacniamy kadrę kontrolerską, szukamy najlepszych fachowców.
Inwestycje są realizowane z opłat nawigacyjnych. Cała infrastruktura lotnicza, nad którą mamy pieczę i którą modernizujemy lub budujemy od podstaw, ma służyć jednemu celowi – bezpiecznej, płynnej i konkurencyjnej przepustowości polskiego nieba. Dla Agencji najważniejszym projektem jest dziś wdrożenie do około 2023 r. nowego systemu operacyjnego, czyli systemu, na którym pracują kontrolerzy ruchu lotniczego. Drugim ważnym projektem jest budowa nowego kampusu PAŻP w podwarszawskich Regułach, który w momencie ukończenia będzie jednym z najnowocześniejszych tego typu ośrodków na świecie.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.