Na pustyni w zachodnim Teksasie, dwie godziny drogi od El Paso, znajduje się jedyne na świecie prywatne stanowisko startowe dla statków kosmicznych. Właścicielem jest spółka Blue Origin. Tę kontroluje Jeff Bezos. Twórca Amazona, czyli największego sklepu internetowego na świecie, a od kilku tygodni również najbogatszy człowiek na Ziemi. Jego majątek szacuje się na 101 mld dolarów. Mniej więcej tyle wynoszą roczne dochody całego naszego kraju. W połowie grudnia dokładnie w tym samym miejscu w Teksasie sukcesem zakończyły się testy rakiety i kapsuły wielokrotnego użytku New Shepard. Bezos w swojej kapsule wysłał 100 km nad powierzchnię ziemi Skywalkera. Taką ksywkę dostał plastikowy manekin, którego wystrzelono z prędkością 4,8 tys. km/h w najdalsze warstwy ziemskiej atmosfery. „Miał świetną przejażdżkę” – skomentował na swoim Twitterze Bezos. Skywalker doleciał do linii Kármána, jak nazywa się umowna granica pomiędzy atmosferą Ziemi a przestrzenią kosmiczną. Na kilka chwil doświadczył stanu nieważkości. Z wysokich na metr okien wyciętych w skorupie kapsuły widział kawałek Meksyku i południowych Stanów. Po odłączeniu od rakiety kapsuła zaczęła spadać. Lądowanie z użyciem trzech spadochronów pozwoliło jej wyhamować do bezpiecznej prędkości 1 mili na godzinę (ok. 1,6 km/h). Tak mają wyglądać suborbitalne podróże, które Bezos chce sprzedawać już w 2019 r. Ile będzie kosztować taki lot? Właściciel Amazona jeszcze swojej usługi nie wycenił, ale zrobiła to za niego konkurencja. Szacuje się, że na bilet w taką 10-minutową podróż trzeba będzie wyłożyć ok. 200 tys. dolarów, czyli grubo ponad 700 tys. zł. Ale czy taki lot to rzeczywiście podróż kosmiczna? Rakieta wynosząca kapsułę Bezosa tuż pod umowną granicę kosmosu może maksymalnie rozwinąć prędkość 3 tys. mil na godzinę. Za mało, żeby przebić pułap 100 km nad powierzchnią ziemi i dotrzeć do orbity. Trzeba prędkości sześć razy większej. I tutaj do gry wkracza Elon Musk, geniusz nowych technologii i największy rywal Bezosa w biznesowych gwiezdnych wojnach.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.