W Polsce od lat nie ma liczącego się pisma satyrycznego. Nic dziwnego, skoro funkcję śmieszenia, tumanienia i przestraszania wzięła na siebie sieć. Żadna redakcja nie mogłaby sprostać zbiorowemu poczuciu humoru milionów redaktorów wrzucających do przeglądarek miliardy gigabajtów danych. Resztę robi „demokracja klikana", nieomylnie wyławiająca z tego morza chłamu prawdziwe perły, z których później – naprawdę – świat się śmieje. Zjawisko humoru sieciowego jest tak nowe i dynamiczne, że jeszcze nie doczekało się opisu i klasyfikacji. Co tydzień będziemy publikować i opisywać najciekawsze filmiki, obrazki i dźwięki. Na dobry początek – The Best of 2007. Każdy przykład jest innym gatunkiem sieciowym.
www.canalplus.pl
1. Niezły kanał – film animowany
„Niezły kanał" jest w istocie reklamą. Zachęca do kupowania abonamentu telewizji Canal+. Tyle że robi to w sposób tak przewrotny, że trzyminutowe animacje komputerowe stały się przebojem w sieci. Serial jest robiony z rozmachem na najnowocześniejszym sprzęcie w studiu. Głosu postaciom użyczają znani aktorzy. To jednak nie profesjonalizm obrazu i dźwięku powoduje, że filmiki robią furorę, ale scenariusz łączący elementy dwóch przeciwstawnych gatunków: tradycyjnego, nudnego sitcomu z niespotykanym w takich serialach czystym absurdem.
www.youtube.com
2. Teletubbies in Poland – zjawisko
Ujawnienie we „Wprost" zastrzeżeń rzeczniczki praw dziecka Ewy Sowińskiej co do orientacji seksualnej jednego z teletubisiów wywołało huragan śmiechu na całym świecie i prawdziwą erupcję internetowej twórczości. W sieci jest kilkadziesiąt filmików na ten temat. Najlepszy – „Teletubbies in Poland" pochodzi z brytyjskiego programu satyrycznego.
www.emule.com
3. Jarosław Kaczyński śpiewa hymn – mp3
Dziś już nikt nie dojdzie, kto pierwszy wrzucił do sieci Jarosława Kaczyńskiego, nieświadomego, iż podłączony mikrofon rejestruje jego uroczą wariację na temat hymnu państwowego z wiekopomnym „z ziemi polskiej do wolskiej". Nagranie stało się hitem i jednym z najpopularniejszych dzwonków telefonicznych roku.
www.youtube.com
4. „Wybory 2007. Może pozostać tylko jeden" – gra
Październikowe wybory wyzwoliły nadaktywność internautów. Sieć zaroiła się od agitek, przeróbek spotów wyborczych i obraźliwych fotomontaży. Najbardziej urocza okazała się jednak gra komputerowa w stylu „Mortal Kombat", w której Tusk naparza się z Kaczyńskim na tle budynku Sejmu: rzucają teczkami, nasyłają na siebie ABW albo szczują Jackiem Kurskim.
www.youtube.com
5. Szymon Majewski Show – parodia reklamy
Poszczególne gagi z programu żyją własnym życiem i niezależnie walczą o popularność w sieci. W ostatnich tygodniach wydaje się prowadzić „Moherowa reklama".
http://macdac.blox.pl
6. Muppet Sejm – serial internetowy
To już instytucja. Osiem odcinków serialu, w którym wypowiedzi polityków są podłożone pod fragmenty „Muppet Show", robią furorę w sieci już od dwóch lat. Okazało się, że te zabawne filmiki produkuje Dariusz Ćwiklak, szef działu gospodarczego „Gazety Wyborczej".
www.canalplus.pl
1. Niezły kanał – film animowany
„Niezły kanał" jest w istocie reklamą. Zachęca do kupowania abonamentu telewizji Canal+. Tyle że robi to w sposób tak przewrotny, że trzyminutowe animacje komputerowe stały się przebojem w sieci. Serial jest robiony z rozmachem na najnowocześniejszym sprzęcie w studiu. Głosu postaciom użyczają znani aktorzy. To jednak nie profesjonalizm obrazu i dźwięku powoduje, że filmiki robią furorę, ale scenariusz łączący elementy dwóch przeciwstawnych gatunków: tradycyjnego, nudnego sitcomu z niespotykanym w takich serialach czystym absurdem.
www.youtube.com
2. Teletubbies in Poland – zjawisko
Ujawnienie we „Wprost" zastrzeżeń rzeczniczki praw dziecka Ewy Sowińskiej co do orientacji seksualnej jednego z teletubisiów wywołało huragan śmiechu na całym świecie i prawdziwą erupcję internetowej twórczości. W sieci jest kilkadziesiąt filmików na ten temat. Najlepszy – „Teletubbies in Poland" pochodzi z brytyjskiego programu satyrycznego.
www.emule.com
3. Jarosław Kaczyński śpiewa hymn – mp3
Dziś już nikt nie dojdzie, kto pierwszy wrzucił do sieci Jarosława Kaczyńskiego, nieświadomego, iż podłączony mikrofon rejestruje jego uroczą wariację na temat hymnu państwowego z wiekopomnym „z ziemi polskiej do wolskiej". Nagranie stało się hitem i jednym z najpopularniejszych dzwonków telefonicznych roku.
www.youtube.com
4. „Wybory 2007. Może pozostać tylko jeden" – gra
Październikowe wybory wyzwoliły nadaktywność internautów. Sieć zaroiła się od agitek, przeróbek spotów wyborczych i obraźliwych fotomontaży. Najbardziej urocza okazała się jednak gra komputerowa w stylu „Mortal Kombat", w której Tusk naparza się z Kaczyńskim na tle budynku Sejmu: rzucają teczkami, nasyłają na siebie ABW albo szczują Jackiem Kurskim.
www.youtube.com
5. Szymon Majewski Show – parodia reklamy
Poszczególne gagi z programu żyją własnym życiem i niezależnie walczą o popularność w sieci. W ostatnich tygodniach wydaje się prowadzić „Moherowa reklama".
http://macdac.blox.pl
6. Muppet Sejm – serial internetowy
To już instytucja. Osiem odcinków serialu, w którym wypowiedzi polityków są podłożone pod fragmenty „Muppet Show", robią furorę w sieci już od dwóch lat. Okazało się, że te zabawne filmiki produkuje Dariusz Ćwiklak, szef działu gospodarczego „Gazety Wyborczej".
Więcej możesz przeczytać w 1/2008 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.