Czytelnicy "Wprost" i słuchacze Trójki wybierają
Kto może być symbolem III Rzeczypospolitej? W II Rzeczypospolitej takim symbolem był marszałek Józef Piłsudski. To jedyna osobistość międzywojnia, która funkcjonuje w świadomości obywateli III RP (we współczesnych badaniach i plebiscytach na najwybitniejszych Polaków Piłsudski zajmuje miejsce w pierwszej czwórce). W III RP nie ma symbolu tej miary co marszałek. Polskę w pierwszej połowie lat 90. najlepiej symbolizuje Lech Wałęsa, Polskę współczesną - Aleksander Kwaśniewski. Trudno przewidzieć, czy Adam Małysz będzie takim symbolem sportowego sukcesu, jakim w II RP był Janusz Kusociński. W II RP osobistością jednoznacznie symbolizującą wielki biznes był Andrzej Wierzbicki, prezes Lewiatana. Obecnie taką postacią jest Jan Kulczyk.
W III RP nie ma symbolu porównywalnego z przedwojenną Gdynią (dziełem życia ministra Eugeniusza Kwiatkowskiego) czy Centralnym Okręgiem Przemysłowym. Symbolem przemian gospodarczych porównywalnych do tych, którym w II RP patronowali Władysław Grabski i Eugeniusz Kwiatkowski, może być natomiast Leszek Balcerowicz. Z Grabskim wiąże Balcerowicza także to, że obaj uczynili ze złotego naprawdę silną walutę.
W II Rzeczypospolitej symbolem nowoczesnego handlu były domy towarowe, na przykład Dom Handlowy Braci Jabłkowskich w Warszawie. Dzisiejsze hipermarkety (powstało ich w Polsce około 230) są nie tylko symbolem handlu, ale także konsumpcji.
W przeprowadzonym dwa lata temu plebiscycie radiowej Trójki i tygodnika "Wprost" na symbol XX wieku zdecydowanie wygrały komputer i Internet. Komputer i Internet są także symbolami III Rzeczypospolitej. Podobnie jak telefon komórkowy, który jest już używany przez ponad 10 milionów Polaków.
W naszym kraju nie prowadzono badań dotyczących tego, czy bardziej charakterystycznym symbolem III RP są nowoczesne gadżety, takie jak telefony komórkowe i walkmany, czy też nowe zjawiska, na przykład powstanie agencji towarzyskich (działa ich w Polsce prawie 14 tysięcy) lub sex shopów. Czy bardziej charakterystycznym symbolem III RP są prywatne szkoły (znacznie liczniejsze niż w jakimkolwiek kraju postkomunistycznym), czy nowe zjawisko kultury masowej - reality show, zapoczątkowane przez "Big Brother"? W plebiscycie na symbol XX wieku wysoką pozycję zajęła coca-cola. Czy w plebiscycie na symbol III RP podobną rangę zyskają jogurt owocowy i chipsy?
Kto (co) Twoim zdaniem jest symbolem III RP? Głosuj!
Więcej możesz przeczytać w 51/52/2002 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.