Zmiany klimatyczne i wzrost liczby ludności na Ziemi wymuszają konieczność zmian w podejściu do żywienia człowieka, czyli transformację żywieniową. Carrefour chce być liderem tej transformacji. Na czym ona polega?
Cała ludzkość zmaga się obecnie z głębokimi globalnymi przemianami. Z jednej strony towarzyszą nam zmiany klimatu, degradacja gleb czy wymieranie gatunków zwierząt i roślin, a z drugiej mamy do czynienia z rosnącą presją konsumentów na jakość, bezpieczeństwo i pochodzenie produktów. Jednocześnie prognozowany gwałtowny wzrost liczby ludności na świecie w najbliższych latach spowoduje, że będziemy borykać się również z problemami braku żywności, coraz większą intensyfikacją i chemizacją upraw oraz degradacją środowiska, co negatywnie wpływa na zdrowie ludzi. Dlatego już teraz musimy podjąć decyzję o zmianach w sposobie produkcji żywności na całym świecie. Potrzeba tu współpracy państw, obywateli oraz przedsiębiorstw, którzy wspólnie wezmą na siebie odpowiedzialność za przyszłe losy naszej planety. Carrefour, który obsługuje obecnie ponad 100 mln ludzi w 30 krajach świata, chce być inicjatorem i aktywnym uczestnikiem tych zmian. Dlatego nasza sieć postawiła przed sobą jasny cel: chcemy zostać światowym liderem w dziedzinie transformacji żywieniowej obejmującej wszystkich ludzi. Transformacja żywieniowa to zapewnienie naszym klientom wysokiej jakości produktów spożywczych po atrakcyjnych cenach, demokratyzacja produktów bio, zwalczanie marnotrawstwa żywności i podniesienie trwałości naszych opakowań, a w szczególności zagwarantowanie bezpieczeństwa żywnościowego.
Jakie działania w zakresie transformacji żywieniowej są podejmowane w Polsce?
W Polsce strategię transformacji żywieniowej realizujemy poprzez szereg zobowiązań, w tym m.in. wdrożenie planu rolnictwa ekologicznego od roku 2018, upowszechnianie żywności ekologicznej, promocję produktów lokalnych i regionalnych oraz długofalowe wsparcie dla rolników w procesie przekształceń w rolnictwo ekologiczne. Ważnym elementem jest też kampania Act For Food, która stanowi integralną część strategii transformacji żywieniowej. Jest oparta na realizacji działań dotyczących żywności na rzecz klientów. W kampanii Act For Food Carrefour w postaci zobowiązań pokazuje klientom wdrażane inicjatywy związane ze strategią transformacji żywieniowej. Celem jest zachęcanie ich do lepszego, zdrowszego jedzenia oraz motywowanie i wspomaganie producentów, aby ci dostarczali na rynek lepsze produkty.
Głównym celem transformacji jest demokratyzacja produktów ekologicznych. Jak w tym kontekście rozumieć słowo „demokratyzacja”?
Demokratyzacja, czyli upowszechnienie. Spowodowanie, żeby żywność ekologiczna stała się bardziej dostępna pod względem ceny, asortymentu i miejsca sprzedaży. Na przykład obecnie trudno jest w Polsce kupić mięso lub wędlinyekologiczne. Składa się na to wiele czynników: koszty certyfikacji gospodarstwa, specyficzne warunki hodowli czy wyższe nakłady finansowe. Nasza strategia ma się przyczynić do zmian na korzyść dla wszystkich. Dzięki edukacji społeczeństwa, dofinansowaniu rozwoju gospodarstw ekologicznych i bliskiej współpracy z rolnikami jesteśmy w stanie spowodować, że żywność ekologiczna stanie się tańsza i łatwiej dostępna. Biorąc pod uwagę jej pozytywny wpływ na zdrowie człowieka oraz wpływ jej produkcji na środowisko naturalne, jest to także bardzo ważne z punktu widzenia przyszłości naszej planety.
Ekoprodukty nie są w Polsce popularne, statystyczny Polak wydaje na nie rocznie tylko 7 euro, podczas gdy Niemiec – 100, a Duńczyk – 200 euro. Jak można wprowadzić ekożywność pod polskie strzechy?
Carrefour Polska podjął już liczne działania w wielu obszarach, aby zniwelować te różnice w stosunku do krajów zachodnich. Nasza firma jest inicjatorem i członkiem-założycielem Koalicji na rzecz Rozwoju Rynku Żywności Bio. Rozszerzyliśmy również asortymentproduktów ekologicznych w naszych sklepach do ponad 2 tys. artykułów. W ramach programu Act For Food wprowadziliśmy gwarancję najniższej ceny na bioprodukty, aby klienci mogli kupić je najtaniej w Carrefour. Zachęcamy i wspieramy również polskich rolników w ich konwersji, a także inwestujemy w edukację klientów i całego polskiego sektora żywności.
Jak wspieracie proces przekształcania konwencjonalnych gospodarstw w ekologiczne?
Wspieranie rozwoju polskich gospodarstw ekologicznych jest jednym z priorytetów transformacji żywieniowej Carrefour Polska. W ubiegłym roku nasza firma przeznaczyła na ten cel blisko 800 tys. zł, które trafiły do 25 rolników przekształcających produkcję w rolnictwo ekologiczne oraz do niewielkich gospodarstw ekologicznych, które potrzebowały pomocy w dalszym rozwoju. Wykorzystano je m.in. na szkolenia, inwestycje, wsparcie merytoryczne oraz marketing.
Carrefour jest członkiem-założycielem Koalicji na rzecz Rozwoju Rynku Żywności Bio. Co do tej pory udało się zrobić w jej ramach?
Celem zainicjowanej przez nas koalicji jest wypracowanie standardów działania, rozwiązań problemów, opracowanie gotowych projektów w zakresie gospodarczym, handlowym, edukacyjnym, społecznym i zdrowotnym, dotyczących rozwoju rynku żywności bio, oraz upowszechnianie wiedzy z tego zakresu wśród producentów, przetwórców, handlowców i konsumentów. W ramach zobowiązań koalicji Carrefour w czerwcu 2019 r. zorganizował pierwszy Kongres Rolnictwa i Żywności Ekologicznej ECO FOOD 360, w którym wzięło udział wielu międzynarodowych i polskich ekspertów oraz ponad 400 gości reprezentujących polski rynek żywności ekologicznej i konwencjonalnej: dostawcy i producenci, ministerstwa i instytucje publiczne, środowisko naukowe oraz organizacje pozarządowe i branżowe. W ramach zobowiązań koalicyjnych Carrefour wspiera finansowo proces konwersji polskich gospodarstw konwencjonalnych, o czym już wspominałem, oraz organizuje ogólnopolskie kampanie informacyjno-promocyjne prezentujące walory żywności ekologicznej.
Carrefour współpracuje z resortem rolnictwa. W jaki sposób?
Wspólnie z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi Carrefour stworzył i testuje na rynku nowy program pozwalający polskim rolnikom, także ekologicznym, na bezpośrednią sprzedaż wytworzonych produktów do najbliższego sklepu Carrefour. Program nosi nazwę „Prosto z polskiej wsi” i w pierwszej fazie objął producentów owoców miękkich z województwa mazowieckiego. Projekt jest bardzo ciekawy i chcemy go rozwijać. Przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa są również aktywnymi członkami Koalicji na rzecz Rozwoju Rynku Żywności Bio. Dzięki temu mamy pewność, że wszystkie inicjatywy, które podejmujemy, są zgodne z aktualnymi priorytetami resortu w zakresie rozwoju rynku żywności ekologicznej w Polsce. To bardzo ważne.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.