Czy kobiecie trudno zrobić karierę w biznesie?Liczby wskazywałyby, że niełatwo się przebić – w krajach Unii Europejskiej tylko ponad 13 proc. członków zarządów firm notowanych na giełdach to kobiety.
Ogólnie dobrze oceniam szanse, jakie obecnie mają kobiety na rynku pracy. Dla ambitnych, świadomych swojej wartości pań nie brakuje możliwości rozwoju i zrobienia kariery. Barierą może być jednak trudność w pogodzeniu wielu życiowych ról i w spełnieniu oczekiwań otoczenia. Wybór między podążaniem ścieżką kariery a np. uczestniczeniem w codziennym życiu dzieci dla wielu pań jest trudny. Wierzę jednak, że można znaleźć tu złoty środek i kompromis. Sama jestem tego dobrym przykładem.
Xeroksowi, firmie z zyskiem wysokości ponad miliarda dolarów, zatrudniającej na całym świecie ponad 140 tys. pracowników, szefuje kobieta – Ursula Burns, której poprzedniczką na tym stanowisku była również kobieta. Pani jest szefową Xeroksa na Polskę. Świadoma polityka firmy? Czy może po prostu kobiety są tak samo dobre jak mężczyźni i firma to dostrzega?
W Xeroksie wyznajemy zasadę, że to osobiste kompetencje i osiągnięcia warunkują rozwój zawodowy danej osoby oraz dają jej szansę na pięcie się po szczeblach kariery. Nie mamy oddzielnej polityki dla kobiet i mężczyzn. Zauważamy wyraźne korzyści płynące z zatrudniania i awansowania osób obu płci. Badania potwierdzają, że obecność licznej kobiecej reprezentacji w przedsiębiorstwie ma pozytywny wpływ na wyniki firmy. Pracodawcy branży technologicznej, wciąż jeszcze zdominowanej przez mężczyzn, coraz chętniej zatrudniają kobiety, również na najwyższych stanowiskach, doceniając ich kompetencje. Chcą czerpać korzyści z różnorodności, zauważają też szczególne umiejętności pań. Przykład Xerox pokazuje, że kobiety potrafią kierować globalnymi korporacjami w sposób sprzyjający nie tylko wzrostowi wartości przedsiębiorstwa, ale także budowie otwartej i przyjaznej kultury organizacyjnej.
W języku polskim „kserować” znaczy tyle co „robić fotokopię”. Wprowadzenie nazwy firmy do języka potocznego to chyba najlepsza reklama. Czy to prawda, że właśnie w Xeroksie wynaleziono mysz komputerową? Co robi firma, żeby podtrzymać swoją reputację na rynku i nie dać się konkurencji?
Marka Xerox, choć z pewnością kojarzy się z urządzeniami kopiującymi, jest znana nie tylko poligrafom i informatykom. Jej przełomowe odkrycia w zakresie IT, takie jak mysz komputerowa, pierwszy komputer osobisty czy graficzny interfejs użytkownika, służą konsumentom na całym świecie. Firma nie poprzestaje na tych dokonaniach i wciąż tworzy wiele innowacyjnych rozwiązań. Tylko w 2012 r. zgłosiła 1215 amerykańskich patentów. Na początku tego wieku Xerox przeprowadził restrukturyzację, której celem było zdywersyfikowanie oferty i wprowadzenie do niej bogatszego portfolio usług. Dzięki temu koncern obsługuje procesy biznesowe w zakresie zarządzania relacjami z klientem, finansów, księgowości, zarządzania kapitałem ludzkim oraz outsourcingu IT – na rzecz organizacji komercyjnych i publicznych. Ponadto światowe agencje badawcze, takie jak Gartner i IDC, plasuję firmę Xerox na pozycji lidera rynku usług zarządzania drukiem i dokumentami.
Xerox deklaruje, że stawia na innowacje. Co nowego jeszcze można wprowadzić w takiej dziedzinie jak kserowanie i drukowanie? Czym zadziwi nas, użytkowników, dział R&D firmy?
Xerox, wraz ze spółką Fuji Xerox, przeznaczają rocznie ok. 1,5 mld dolarów na badania i rozwój. Technologie powstające dzięki tym nakładom usprawniają procesy, polepszają jakość pracy i pomagają chronić środowisko. Xerox wprowadził w 2011 r. do urządzeń wielofunkcyjnych ekologiczną technologię stałego atramentu. Wyposażona w nią drukarka redukuje odpady o 90 proc. i charakteryzuje się mniejszą o 30 proc. emisją dwutlenku węgla w porównaniu z typowym modelem. Z kolei w tym roku Xerox implementuje nowe rozwiązania dla druku mobilnego i w chmurze. Użytkownik może połączyć się z urządzeniem Xerox ze swojego smartfonu lub tabletu za pomocą sieci. Cały proces odbywa się szybko i sprawnie, pracownik nie musi nawet otwierać komputera, by uzyskać papierową wersję dokumentu, który otrzymał drogą e-mailową.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.