Wszyscy się boją. Właśnie wróciłem ze spotkania z jedną z największych sieci handlowych w kraju. Chcą, żebym pomógł im zwiększyć sprzedaż w internecie. Czują oddech Amazona na swoich plecach. Jeżeli wejdzie na polski rynek, to rozjedzie ich jak walec – to słowa menedżera jednej z największych firm konsultingowych w kraju. Według naszych informacji w amerykańskiej firmie krąży już lista krajów, które doczekają się strony Amazona w swoim języku. Wiemy, że Polska jest na samym jej szczycie i start planowany jest jeszcze w tym roku. Oficjalnie firma zaprzecza, ale podobnie było tuż przed debiutami w innych europejskich krajach. Strona w danym języku pojawiała się w internecie. Ruszała sprzedaż. I zaczynała się rewolucja, która pociągała na dno całą resztę konkurencji. W chwili, kiedy powstaje ten tekst, Amazon oferuje Polakom dokładnie 106 miejsc pracy. W swoich oddziałach w Poznaniu, Gdańsku, Warszawie i we Wrocławiu. Ale co ciekawsze, poszukuje dyrektora ds. marketingu na Polskę. Ma zarządzać całą kampanią marketingową skierowaną do polskich klientów, która podgrzeje polski debiut Amazona.
Sklep, w którym kupisz wszystko
Nasz rynek e-commerce jest w tej chwili wart ponad 30 mld zł. Według zeszłorocznego badania agencji badawczej Gemius największym polskim sprzedawcą w internecie jest, należące do południowoafrykańskiego koncernu Naspers, Allegro. „W 2015 r. miało 57,4-procentowy zasięg wśród internautów. Oznacza to, że Allegro odwiedziło sześciu na dziesięciu Polaków. Jego społeczność to 12,5 mln użytkowników, z których milion zarejestrował się tylko w ciągu jednego roku” – czytamy w raporcie. Następna w kolejce jest porównywarka Ceneo, która również należy do grupy Allegro. Kolejne miejsca zajmują e-sklepy prowadzone przez grupę Onet, Wirtualną Polskę i Empik. – Polski rynek jest niezwykle hermetyczny. Mamy grupę Allegro, a później długo, długo nic. Nie wystarczy odpalić polską stronę i skierować prostą ofertę, żeby go przewrócić – mówi Radosław Kaczmarek z Gemiusa.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.