Tajemnica przedsiębiorstw
Sytuacja wydaje się co najmniej absurdalna, bo NIK, choć przeprowadził kontrole w spółkach PKP i dokładnie opisał ich wyniki, odmówił podania, z jakimi firmami zewnętrznymi były podpisywane kwestionowane umowy. Po prostu nie podał ich nazw. Jako uzasadnienie podał przepisy o ochronie tajemnicy przedsiębiorstw. Nazwy firm doradczych, reklamowych i public relations, które otrzymywały wynagrodzenie za swoją pracę na rzecz spółek kolejowych, zostały ukryte pod kolejnymi literami alfabetu. Tak więc z raportu dowiadujemy się na przykład, że PKP Energetyka podpisała umowy na ponad 9 mln zł z firmą A i B. Nie wiadomo też, kiedy i przez kogo. Inny przykład – ministerstwo nie dowie się z dokumentu NIK, która firma przygotowywała kampanię reklamową promującą ofertę sprzedaży gazu dla klientów biznesowych PKP Energetyki. Choć z raportu płynie wiele innych ciekawych informacji. Choćby to, że zlecone prace do zakończenia kontroli NIK nie zostały sfinalizowane. A miały powstać kreacje reklamowe w postaci banerów online, spersonalizowanego mailingu, reklamy tekstowe, kontekstowe itd. Zlecenie obejmowało też bieżące doradztwo oraz, cokolwiek to znaczy, „optymalizację działań komunikacyjnych we wszystkich kanałach”.
Łączna wartość umowy wyniosła trochę ponad 247 tys. zł netto. Ale prace zostały wstrzymane i – jak pisze w raporcie NIK – obecnie trwają negocjacje dotyczące zakończenia współpracy. Firma zaś dostała zaliczkę produkcyjną – 98 tys. zł za przygotowanie oprogramowania umożliwiającego rozpoczęcie kampanii oraz kreacje wizualne. W raporcie czytamy, że w odpowiedzi na pytanie dotyczące efektów zleconych prac, ich wykorzystania oraz korzyści, jakie przyniosły spółce, dyrektor Biura Komunikacji i Promocji wyjaśnił: efekty będzie można ocenić dopiero po zakończeniu kampanii. Dziwna to odpowiedź, zważywszy, że kampanii nie będzie. Mimo tego NIK uznał, że w tym przypadku kontrola wypadła pozytywnie. Poza PKP Energetyką kontrolerzy NIK zbadali PKP SA, PKP Intercity oraz PKP Informatykę.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.