Czasem jednak w starej pracy trzyma nas strach przed zmianą, brak wiary we własne możliwości, siła przyzwyczajenia czy po prostu brak orientacji w tym, co się dzieje poza pracą. Psychologowie biznesu zdefiniowali kilka sygnałów, które świadczą o tym, że najwyższa pora zmienić pracodawcę.
Sygnał pierwszy: stagnacja zawodowa
Jeśli od kilku lat tkwimy w tym samym punkcie kariery zawodowej, a przełożony nawet nie zająknie się o podwyżce lub awansie, pora wziąć sprawy w swoje ręce. W przypadku pracowników korporacji niepokoić powinny trzy lata bez zmian. Inaczej będzie wśród nauczycieli, policjantów czy urzędników, u których czas pomiędzy kolejnymi szczeblami kariery określają przepisy. Ale każdy powinien unikać stagnacji. – Jeśli cały czas robimy to samo i przełożeni nie delegują nas do różnorodnych projektów, przestajemy się rozwijać – tłumaczy Marek Jurkiewicz, coach biznesowy i general manager InfoPraca.pl – internetowej giełdy pracy. Jego zdaniem czasami od wyższego stanowiska ważniejsza jest różnorodność, możliwość wykazania się zdolnościami na różnych polach, nauka nowych umiejętności przy pracy nad nowym projektem. Jeśli tego nie ma, czas rozglądać się za czymś nowym – uważa Jurkiewicz.
Przemysław Staroń, psycholog z Uniwersytetu SWPS i trener rozwoju osobistego Centrum Rozwoju Jump, radzi jednak, by przed rzuceniem wypowiedzenia postarać się wyjaśnić sytuację z szefem: – Być może potrafi wytłumaczyć, dlaczego do tej pory nie dał nam podwyżki lub awansu. A jeśli nie jest z nas zadowolony, powinien zasugerować, co robimy nie tak, i pomóc to naprawić. Jeśli będzie inaczej, to znaczy, że szef traktuje pracowników jak łatwo wymienialne mięso armatnie i nie potrafi zarządzać. To też znak, że czas odejść – sugeruje.
Sygnał drugi: brak feedbacku
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.