Jawor, awor, 24-tysięczne miasteczko położone godzinę drogi od Wrocławia. Stopa bezrobocia w powiecie przekracza 17 proc. W sąsiednim złotoryjskim co piąta osoba nie ma pracy. Miasto się wyludnia. W okolicy firmy zatrudniające powyżej 100 osób można policzyć na palcach jednej ręki. I to w takiej lokalizacji. W pobliżu autostrada A2. Linia kolejowa. Niedługo powstanie bezpośredni zjazd z budowanej drogi ekspresowej S3. To te argumenty przekonały Niemców do budowy właśnie w tym miejscu fabryki silników samochodowych Mercedesa. Zatrudnią kilkaset osób. Na dzień dobry zainwestują 2 mld zł. – To inwestycja, która odmieni nie tylko Jawor, ale też okolicę. Zmieni naszą historię. Dziś podczas rozmów byliśmy wymieniani obok takich metropolii jak Berlin, Monachium czy Stuttgart. Niemożliwe stało się możliwe – ekscytował się burmistrz miasta Emilian Bera. Jednak decyzja Mercedesa to nie tylko sukces Jawora. To sukces całej polskiej branży motoryzacyjnej, która zalicza solidne wzrosty.
Samochodowa huśtawka
20 mld euro – tyle w zeszłym roku wyniosła wartość zagranicznej sprzedaży polskiego sektora motoryzacyjnego. To eksportowy rekord. A w tym roku szykuje się kolejny. Głównie dzięki większemu eksportowi samochodów z fabryki Opla w Gliwicach oraz uruchomieniu przez Volkswagena fabryki aut dostawczych we Wrześni. Dochodzą Fiat w Tychach oraz fabryki Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach koło Wrocławia. W 2019 r. dołoży się Mercedes, bo na ten rok Niemcy planują rozpoczęcie produkcji. W całej polskiej branży motoryzacyjnej pracuje już ponad 400 tys. osób. Jeśli chodzi o takie inwestycje, to w ostatnim ćwierćwieczu przeżyliśmy biznesową huśtawkę. W latach 90. byliśmy niekwestionowanym liderem w produkcji samochodów w regionie. Był nasz Polonez i Daewoo. Montowaliśmy škody i fordy. Po serii kiepskich decyzji politycznych tytuł lidera odebrali nam Czesi i Słowacy. A po piętach depczą nam Węgrzy i Rumuni.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.