Zostań dziennikarzem z Infotuba.pl
Every citizen is a reporter" – każdy obywatel jest reporterem – brzmi motto koreańskiego serwisu OhmyNews. To najbardziej spektakularny przykład serwisu dziennikarstwa obywatelskiego. Jedynie 20 proc. zawartości jest tworzone przez zawodowych reporterów. Reszta treści pochodzi właśnie od „reporterów obywatelskich", których dziś publikuje tam ponad 40 tys. Siłę serwisu docenił w 2003 r. świeżo wybrany wówczas prezydent Roh Moo-hyun – uznał, że swój sukces w dużej mierze zawdzięcza właśnie OhmyNews, i udzielił serwisowi pierwszego wywiadu po elekcji.
Nawet prezes agencji Reutera przyznał, że „tradycyjne media muszą przyjąć amatorów". Internautom nie wystarcza już personalizowanie (czyli dostosowywanie do osobistych potrzeb) serwisów internetowych. Chcą także brać udział w tworzeniu informacji.
Obywatelska przyszłość
Dziś każdy, kto ma dostęp do sieci, może zamieszczać tam informacje, publikować zdjęcia i filmy. Reporterskie kamery są wszędzie i nie zawsze muszą należeć do stacji telewizyjnej – wystarczy multimedialny telefon komórkowy w kieszeni. Zresztą wystarczy przejrzeć choćby serwisy plotkarskie – coraz więcej wiadomości o gwiazdach pochodzi właśnie od amatorów. Dla internautów dziennikarstwo obywatelskie to nie tylko zabawa i chwila sławy. Z badań firmy Zogby Interactive wynika, iż niemal trzy czwarte amerykańskich internatów uważa, że to dziennikarstwo obywatelskie będzie w przyszłości najważniejsze. Tym bardziej że dla 81 proc. z nich właśnie sieć jest podstawowym źródłem informacji.
Zawodowi amatorzy
Według najnowszych badań CBOS, już połowa Polaków ma w domu Internet. Coraz częściej – na co wskazuje raport „Polacy w sieci" – służy on nie tylko do zdobywania informacji, zakupów czy komunikacji, ale staje się ważnym polem działalności artystycznej i dziennikarskiej. W polskiej cyberprzestrzeni szybko przybywa serwisów internetowych pozwalających amatorom na reporterską aktywność. Pierwsze wystartowały iThink.pl i Wiadomości24.pl. Co ważne, serwisy „zawodowych" mediów doceniają działalność pospolitego ruszenia – na portalu Gazeta.pl działa Alert24, a TVN 24 urozmaica swe serwisy zdjęciami i filmami wykonanymi przez amatorów. Nawet CNN sięgnęła po obywatelskich reporterów i uruchomiła witrynę iReport. Najnowszym serwisem dziennikarstwa obywatelskiego jest Infotuba.pl. By zostać jej dziennikarzem, nie trzeba mieć dostępu do komputera – zdjęcia i artykuły można wysyłać MMS-em. W przyszłości newsy z tego serwisu będą zamieszczane we „Wprost". W ten sposób przechodzimy do nowej epoki – społeczeństwo informacyjne staje się społeczeństwem informującym.
Nawet prezes agencji Reutera przyznał, że „tradycyjne media muszą przyjąć amatorów". Internautom nie wystarcza już personalizowanie (czyli dostosowywanie do osobistych potrzeb) serwisów internetowych. Chcą także brać udział w tworzeniu informacji.
Obywatelska przyszłość
Dziś każdy, kto ma dostęp do sieci, może zamieszczać tam informacje, publikować zdjęcia i filmy. Reporterskie kamery są wszędzie i nie zawsze muszą należeć do stacji telewizyjnej – wystarczy multimedialny telefon komórkowy w kieszeni. Zresztą wystarczy przejrzeć choćby serwisy plotkarskie – coraz więcej wiadomości o gwiazdach pochodzi właśnie od amatorów. Dla internautów dziennikarstwo obywatelskie to nie tylko zabawa i chwila sławy. Z badań firmy Zogby Interactive wynika, iż niemal trzy czwarte amerykańskich internatów uważa, że to dziennikarstwo obywatelskie będzie w przyszłości najważniejsze. Tym bardziej że dla 81 proc. z nich właśnie sieć jest podstawowym źródłem informacji.
Zawodowi amatorzy
Według najnowszych badań CBOS, już połowa Polaków ma w domu Internet. Coraz częściej – na co wskazuje raport „Polacy w sieci" – służy on nie tylko do zdobywania informacji, zakupów czy komunikacji, ale staje się ważnym polem działalności artystycznej i dziennikarskiej. W polskiej cyberprzestrzeni szybko przybywa serwisów internetowych pozwalających amatorom na reporterską aktywność. Pierwsze wystartowały iThink.pl i Wiadomości24.pl. Co ważne, serwisy „zawodowych" mediów doceniają działalność pospolitego ruszenia – na portalu Gazeta.pl działa Alert24, a TVN 24 urozmaica swe serwisy zdjęciami i filmami wykonanymi przez amatorów. Nawet CNN sięgnęła po obywatelskich reporterów i uruchomiła witrynę iReport. Najnowszym serwisem dziennikarstwa obywatelskiego jest Infotuba.pl. By zostać jej dziennikarzem, nie trzeba mieć dostępu do komputera – zdjęcia i artykuły można wysyłać MMS-em. W przyszłości newsy z tego serwisu będą zamieszczane we „Wprost". W ten sposób przechodzimy do nowej epoki – społeczeństwo informacyjne staje się społeczeństwem informującym.
Tuba informacji Po bibliotece blogów Blogbox tygodnik „Wprost" uruchomił serwis pozwalający internautom spróbować sił w dziennikarstwie. W serwisie Infotuba.pl mogą oni zamieszczać swoje newsy, zdjęcia i filmy. Materiały podzielone są nie tylko tematycznie, ale także geograficznie – miejsce, którego dotyczy informacja, może być wskazane przez autora na specjalnej mapie. Pod materiałami można umieścić komentarz, także głosowy. Najbardziej aktywni dziennikarze obywatelscy będą mogli wziąć udział w warsztatach prowadzonych przez dziennikarzy tygodnika „Wprost". |
Odwiedź też Infotuba.pl
Więcej możesz przeczytać w 19/2008 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.