Bohaterem drugiego odcinka jest ojciec i mąż. Na przykładzie tego 41-letniego pracownika niedużego przedsiębiorstwa pokażemy, w jaki sposób korzystając z dotacji europejskich, można podnosić kwalifikacje zawodowe pracowników oraz dążyć do wzrostu konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw. Osoby takie jak Tadeusz nie są co prawda bezpośrednimi beneficjentami funduszy unijnych, lecz w wielu wypadkach są beneficjentami ostatecznymi. To od nich często wychodzi idea skorzystania z funduszy unijnych. W materiale przedstawiamy także ciekawe projekty zrealizowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i wskazujemy, gdzie szukać informacji o przyszłych projektach. Bohater odcinka – Tadeusz – ukończył studia magisterskie w wyższej szkole o profilu handlowym, jest ambitny i pragnie rozwijać umiejętności zawodowe. Codziennie dojeżdża do pracy do dużego miasta, na którego obrzeżach mieszka wraz z rodziną.
Solidna firma - Chcieć to móc
* Głowa rodziny pracuje w mieście, na którego obrzeżach znajduje się Kolbowo. Od kilku lat jest menedżerem w firmie produkującej artykuły papiernicze. Nie jest to duże przedsiębiorstwo – zatrudnia 70 osób. W ofercie Papirusa
znajdują się zeszyty, bloki szkolne, papier kolorowy i notesy.
*Tadeusz zarządza ośmioosobowym działem strategiczno-handlowym – do jego obowiązków należy przede wszystkim
organizacja pracy, podejmuje także wiele kluczowych decyzji. Ostatnio przypadkiem wpadł na znajomego z lat studenckich, od słowa do słowa okazało się, że firma, w której Włodek jest dyrektorem, skorzystała niedawno z dofinansowania z Unii Europejskiej. Pieniądze wykorzystano na urządzenia, dzięki którym firma stała się bardziej konkurencyjna i zaistniała na rynku ogólnopolskim. Ta rozmowa dała wiele do myślenia Tadeuszowi, który już dawno wpadł na pomysł, jak zwiększyć dochody Papirusa – brakowało mu tylko finansowego zastrzyku na jego rozruch.
* Przygotowanie wniosków i aplikacji nie było łatwe, jednak po kilku miesiącach firmie udało się uzyskać korzystne dofinansowanie. Papirus zakupił nowoczesną maszynę poligraficzną i zaczął produkować notesy i zeszyty biurowe na zamówienie firm i szkół. Przedsięwzięcie okazało się strzałem w dziesiątkę – za sprawą poszerzenia zakresu usług
i związaną z tym skromną kampanią reklamową konsumenci zwrócili uwagę także na dotychczasowe świadczenia firmy. W efekcie w ciągu roku sprzedaż i dochody przedsiębiorstwa wzrosły prawie o 20 proc.
* Przedsięwzięcie nakręciło kolejne inwestycje w rozwój firmy – zarząd postanowił otworzyć filię zajmującą się także sprzedażą detaliczną. Dodatkowym atutem projektu było stworzenie nowych miejsc pracy – w dziale produkcji i dystrybucji zatrudniono w sumie piątkę nowych pracowników.
* Firma skorzystała także z dofinansowania UE wspierającego ekspansję przedsiębiorstw na nowe rynki. Za pieniądze z dotacji Papirus wystawił swoje produkty na Międzynarodowych Targach Papierniczych w Lizbonie.
Innowacja procesowa w firmie Igloo
Firma Igloo jest producentem energooszczędnych i ekologicznych urządzeń chłodniczych przeznaczonych dla handlu i przemysłu gastronomicznego. Przedsiębiorstwo skorzystało z dofinansowania Unii Europejskiej, aby zakupić specjalistyczne maszyny i urządzenia, dzięki czemu nastąpiła poprawa bezpieczeństwa pracy oraz wzrost efektywności produkcji. Specyfika urządzeń pozwoliła również zmniejszyć negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne. W praktyce zmniejszył się poziom hałasu i wibracji maszyn oraz ograniczyło się niebezpieczeństwo poparzenia i uszkodzenia ciała. Znacznie zmniejszyło się też obciążenie fizyczne pracowników, a co za tym idzie – wzrosła ich wydajność. Firma stała się bardziej konkurencyjna na rynku – zaczęła przyjmować większe i bardziej skomplikowane zamówienia. Rozwiązania technologiczne zastosowane w zakupionych maszynach zapewniają energooszczędność i do minimum ograniczają produkcję odpadów. Oznacza to, że niszczący wpływ na środowisko naturalne jest teraz zneutralizowany. Projekt wygenerował także nowe stanowiska pracy, do jego realizacji niezbędne było zatrudnienie ośmiu osób. Dofinansowanie zostało zrealizowane w ramach programu „Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez inwestycje". Całkowity koszt wyniósł 1 895 933 zł, z czego wkład Unii Europejskiej to 663 576,55 zł.
Wzrost konkurencyjności Leograf Group
Konkurencyjność to jedna z podstawowych zasad każdego przedsiębiorstwa. Firma Leograf Group z województwa mazowieckiego świadoma tego odwiecznego prawa rynku postanowiła rozszerzyć swoją działalność. Pieniądze na nowe inwestycje uzyskała ze środków unijnych. Do tej pory firma i usługi dotychczas niewykonywane w przedsiębiorstwie. Dzięki dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego firma zakupiła maszyny introligatorskie oraz system informatyczny do zarządzania produkcją oraz projektami poligraficznymi i wydawniczymi. Nowoczesne urządzenia przyczyniły się do poprawy jakości wykonywanych usług, a innowacyjny program zarządzania produkcją pozwolił klientom uczestniczyć w procesie przygotowania i realizacji zamówień oraz wpłynął na terminowość świadczonych usług. Firma stała się dużo bardziej konkurencyjna również przez wprowadzenie innowacji technologicznej, jaką był zakup informatycznego systemu zarządzania projektem, który jest nowością w branży poligraficznej i nie był dotychczas stosowany w Polsce. Pozyskane środki z programu „Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw" to kwota 1 250 000 zł. Cały projekt kosztował 3 294 000 zł. Przedsiębiorstwo
uzyskało 100 proc. wskaźników produktu, które zostały określone we wniosku o dofinansowanie projektu. Ponadto firma Leograf Group dzięki swej konkurencyjności zaczęła pozyskiwać nowych klientów, co projektu przyniosła firmie wzrost przychodów o 10,4 proc.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.