Nakłady na inwestycje w środki trwałe czy na badania i rozwój szybko przynoszą poprawę wyników finansowych firm, jednak nadal na innowacyjność wydajemy wyraźnie mniej niż inne kraje Unii Europejskiej.
Choć na wsparcie dla firm wdrażających nowe technologie i produkty wydaliśmy już większość z przeznaczonych na ten cel 10 mld euro z funduszy unijnych, to Polska nadal jest jednym z najmniej innowacyjnych krajów w Unii Europejskiej. Co gorsza, z najnowszego raportu Instytutu Nauk Ekonomicznych PAN o innowacyjności gospodarki Polski w 2010 r. wynika, że udział w rynku nowych produktów i usług jest obecnie niższy niż w 2007 r.
Ten regres ekonomiści tłumaczą kryzysem, który zniechęcił firmy do podejmowania ryzykownych przedsięwzięć. Wiele spółek koncentrowało się przede wszystkim na przetrwaniu: szukało tańszych dostawców produktów i usług, zwalniało ludzi. Na szczęście są również firmy, które nawet w kryzysie nie zaniechały prac nad nowymi technologiami czy systemami zarządzania.
Więcej możesz przeczytać w 26/2011 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.