Jakub Śpiewak to wśród polskich społeczników człowiek instytucja. Jest założycielem i prezesem fundacji Kidprotect.pl, która zajmuje się zwalczaniem pedofilii, dbaniem o bezpieczeństwo dzieci w internecie i walką z pornografią. Media go lubią, nie ma tygodnia, żeby nie pojawiał się w roli eksperta w którejś ze śniadaniowych telewizji, regularnie odpytują go największe gazety w kraju. Wszędzie opowiada, jak chronić dzieci przed zagrożeniami. Fundacja, którą założył 11 lat temu i, jak lubi podkreślać, stworzył od zera, teraz właściwie przestaje istnieć. Jej konto na poczet długów zajął ZUS. Zresztą i tak nic już na nim nie ma. Z fundacją o zaległe pieniądze i świadczenia w sądzie pracy walczą byli pracownicy, a śledztwo w sprawie fundacji od listopada prowadzi prokuratura. Śpiewak mówi, że problemy biorą się z jego niefrasobliwości w sprawach formalnych. Tyle że to, co on nazywa bałaganiarstwem, tak naprawdę jest działaniem na szkodę fundacji.
1.
„Wprost” dotarł do wyciągów z kont bankowych fundacji za rok 2011. Na koncie znajdowały się tylko pieniądze fundacji uzyskane od prywatnych sponsorów i instytucji państwowych. Jedyną kartę płatniczą do konta posiadał Jakub Śpiewak. Na co wydawał pieniądze przeznaczone na pomoc dzieciom i kampanie przeciwko pedofilii? Na przykład na luksusowe ubrania. Na wyciągu z konta znajdujemy kilkadziesiąt płatności w sklepach z luksusową odzieżą (m.in. Peek and Cloppenburg, Van Graaf, TK Maxx, Timberland). Jednorazowo Śpiewak potrafił tam zostawić ponad 2 tys. zł. W sumie w samych tylko sklepach z ubraniami w ciągu roku wydał prawie 30 tys. zł. U jubilera zostawił 685 zł, u optyka ponad 3 tys. zł, w perfumeriach i sklepie z zegarkami prawie 6 tys., a w aptekach, księgarniach i sklepie muzycznym ponad 4 tys. zł. Na wyciągu można również znaleźć przelew na konto biura turystycznego TUI na prawie 6 tys. zł. To opłata za wakacje Śpiewaka i jego narzeczonej w Turcji. Trudno którykolwiek z tych wydatków zaliczyć do związanych z działalnością fundacji.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.