Miniony rok to dla wielu firm spadek inwestycji. Jak sytuacja wygląda teraz? Widać ożywienie?
Maciej Sus, Dyrektor Departamentu Klienta Biznesowego Deutsche Bank Polska: Kluczowe wskaźniki ekonomiczne potwierdzają, że nasza gospodarka rozwija się w dobrym tempie. Dlatego zakładam, że mamy do czynienia z efektem opóźnienia, wywołanym ogólną niepewnością. Nie sposób na dłuższą metę zwiększać produkcji, nie inwestując.
W każdej gospodarce inaczej rozumie się innowacje…?
Polska gospodarka może i powinna opierać się na produktach i usługach o coraz wyższej wartości dodanej. Idealny układ to taki, w którym maksymalnie duża część premii za innowacyjność jest tworzona u nas i w zaawansowanej już formie staje się naszym towarem eksportowym. Jak wiadomo, najwyższa wartość dodana we współczesnej gospodarce przypada tym firmom, które nie tylko wymyślają innowacje, ale także potrafią je rozwijać, „opakowując” w unikalną ideę, nadając im szerszy kontekst, integrując z innymi dostępnymi na rynku produktami i usługami.
Wiele nas dzieli od prawdziwie innowacyjnych krajów?
Polskie pociągi i autobusy jeżdżą po całej Europie, stworzone w Polsce czujniki podczerwieni dotarły aż na Marsa, to Polka wymyśliła innowacyjne elastyczne ogniwa fotowoltaiczne. Takich „perełek” innowacyjności jest coraz więcej, ale nie zmieniają one ogólnego obrazu: ciągle, niestety, stanowimy zaplecze produkcyjne dla zagranicznych firm, a tworzone innowacje są sprzedawane inwestorom na zbyt wczesnym etapie ich komercjalizacji. Jestem pewien, że przebycie tej drogi – od niezwykle zdolnych, ale jednak podwykonawców do kreatorów idei – wyniosłoby polską gospodarkę na zupełnie inny poziom konkurencyjności.
Czy polscy przedsiębiorcy są świadomi wartości innowacji? Czy wiedzą co robić, by nie był to tylko slogan?
Innowacje są niezbędne, by przedsiębiorstwa i cała gospodarka się rozwijały. Polskie firmy, także te najmniejsze, coraz częściej inwestują w badania i rozwój. Liczę, że przełamanie negatywnego trendu w inwestycjach wiązać się będzie ze zmianą ich charakteru i nową falę inwestycji zdominują wydatki na bardziej nowoczesne, energooszczędne i ekologiczne maszyny czy automatyzację procesów. Pamiętajmy o tym, że czwarta – cyfrowa – fala rewolucji przemysłowej jest historyczną szansą dla krajów, które dysponują silnym kapitałem intelektualnym. A nasz kraj ma unikalne zaplecze do rozwoju innowacyjności – fantastycznych inżynierów, programistów, biotechnologów, chemików. Ważne, by ich niezwykły talent i wiedza zostały właściwie zagospodarowane.
Jaką rolę w strategii budowy wartości przez innowacje mogą odegrać banki?
Bank powinien być zaufanym partnerem, de facto sparingpartnerem, który aktywnie i wszechstronnie wspiera – trzymając się sportowej analogii – utalentowanego zawodnika w jego rozwoju. Doświadczony sparingpartner nie tylko pomaga w zbudowaniu formy, ale potrafi dostrzec potencjalne obszary do rozwoju – i szczerze o nich rozmawiać. W czasach, gdy większość podstawowych operacji klienci wykonują zdalnie, krytycznego znaczenia nabiera doświadczenie doradców, którzy na bazie wiedzy na temat potrzeb danej firmy, specyfiki branży, w której działa i uwarunkowań zewnętrznych są w stanie zaproponować najbardziej optymalne mechanizmy wsparcia realizacji dobrze napisanego scenariusza rozwoju. Na ten aspekt –merytoryczno-relacyjny – kładziemy od lat szczególny nacisk. I nasi klienci doceniają to, że nie tylko odpowiadamy na ich potrzeby, ale i je antycypujemy, proponując odpowiednie mechanizmy wsparcia wzrostu do indywidualnego profilu każdej firmy. Deutsche Bank Polska jest częścią globalnej grupy, która ma oddziały w ponad 70 krajach. Uniwersalny charakter przełomowych produktów i usług sprawia, że innowacyjne firmy kooperują z odbiorcami z całego świata, dlatego tak ważne jest dla nich, aby bank, z którym współpracują mógł także zapewnić realne wsparcie w transgranicznej działalności.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.