Krzysztof Kwiatkowski, CANNES
Impreza przestała być niczym nieskrępowanym świętem kina, wyspą, na której żyje się wyłącznie sztuką. Ulice miasta, położonego 30 km od Nicei, patrolowali żołnierze z długą bronią, na bulwarze Croisette wyrosły ciężkie donice uniemożliwiające wjazd w tłum ciężarówką, a przed wejściem do sal uczestnicy przechodzili pełne kontrole bezpieczeństwa. W minioną środę o 15.00 projektory zgasły i minutą ciszy festiwal solidaryzował się z ofiarami zamachu w Manchesterze. A jeden z seansów konkursowych opóźnił się z powodu alarmu bombowego. Niemal wszystko pachniało polityką. Nawet kreacje na czerwonym dywanie: minister kultury Izraela Miri Regew wywołała skandal, pozując w sukni z pejzażem Jerozolimy. Prasa nazwała gest polityczki „agresywnym, postkolonialnym bezguściem”, przypominając, że z punktu widzenia Palestyńczyków połowa metropolii znajduje się pod okupacją, a według ONZ Jerozolima jest wciąż miastem o nieokreślonym statusie. Ta atmosfera przenikała do filmów. W trudnych czasach reżyserzy opowiadają o nastrojach współczesnej Europy: rozpadającej się, zżeranej przez podziały, zranionej przez terroryzm. I tak w posępnym „In the fade” Fatih Akin portretuje kobietę załamaną po stracie bliskich w ataku terrorystycznym, Vanessa Redgrave w „Sea Sorrow” – imigrantów z Afryki i Bliskiego Wschodu, a Kornél Mundruczó w „Jupiter’s Moon” łączy historię rodem z kina akcji z dokumentalnymi ujęciami z obozu dla uchodźców. – Realia wyprzedziły fikcję – komentuje Węgier. – Napisałem film SF jeszcze przed kryzysem i zanim wyszedłem na plan, stał on się komentarzem do rzeczywistości. Ze scenariusza wykreśliłem tylko wątek budowy wielkiego płotu na granicy, wydał mi się przerysowany. Niedawno rząd naprawdę wzniósł taką konstrukcję.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.