Powrót do przyszłości

Powrót do przyszłości

Pociąg POLREGIO
Pociąg POLREGIO Źródło: Wikimedia Commons / fot. Ficek - Garnek.pl
Grupa PKP rozpoczęła budowę struktury holdingowej. Ma to usprawnić zarządzanie, ale przede wszystkim podnieść jakość obsługi pasażerów.

Tory, po których mkną nowoczesne, wyprodukowane w Polsce pociągi z prędkością minimum 200 km/h, możliwość kupna jednego biletu na pociągi wszystkich przewoźników, w tym także przez internet, spełniający najwyższe standardy obsługi dworzec kolejowy, do którego pasażer może dojechać samochodem elektrycznym (w cenie biletu jest możliwość ładowania auta i parkingu). Tak zdaniem ekspertów, którzy w redakcji „Wprost” debatowali o polskiej kolei, może ona wyglądać za pięć lat. Wcześniej jednak czeka ją proces konsolidacji, który ma ułatwić realizację tych planów. Już w 2019 r. Grupa PKP zacznie działać jako holding. W debacie, która odbyła się na początku maja, udział wzięli: Krzysztof Mamiński, prezes Zarządu PKP S.A., Jarosław Orliński, dyrektor Departamentu Programów Infrastrukturalnych w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju, oraz Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej. Dyskusję prowadził Grzegorz Sadowski, szef działu biznes tygodnika „Wprost”.

Holding PKP

Jak ma wyglądać Holding PKP? PKP S.A. zamierza zintegrować działania spółek kolejowych, co pozwoli na usprawnienie procesu zarządzania strategicznego, a w konsekwencji przełoży się na zapewnienie jak najwyższego standardu usług świadczonych przez Grupę PKP i zwiększenie konkurencyjności transportu kolejowego. Odbędzie się to przy zachowaniu autonomiczności poszczególnych spółek. Ponadto PKP S.A. obejmie większościowy pakiet w PKP PLK dzięki wniesieniu do tej spółki gruntów znajdujących się pod torami, co uporządkuje wreszcie kwestie zarządzania tymi nieruchomościami i wypełni założenia ustawy o PKP. Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A., w holdingu widziałby też Przewozy Regionalne, obecnie zarządzane przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Czy te ruchy oznaczają powrót do wielkiego państwowego przedsiębiorstwa, jakim PKP były przed 1990 r.? Zdecydowanie nie. Mamiński uzasadnia to posunięcie tym, że wszystkie duże koleje europejskie wracają od struktury rozdrobnionej do holdingowej. – Tak jest zorganizowany przewoźnik francuski, kolej austriacka, przygotowują się do tego Włosi. Czwarty pakiet kolejowy [Unii Europejskiej – red.] mówi wyraźnie: struktura holdingowa jest dopuszczalna. Jeśli więc wszyscy duzi gracze w Europie są w takiej strukturze, a mamy z sobą konkurować, to wydaje się zasadne, aby polska kolej też była tak zorganizowana – tłumaczy Mamiński. I dodaje, że polska kolej jest obecnie jedną z większych kolei europejskich, więc, konkurując z innymi podmiotami, musi być także organizacyjnie dobrym partnerem.

Podkreśla przy tym, że nadrzędnym celem jest sprawna struktura, ale przy zachowaniu odrębności podmiotów skupionych w holdingu. Zyskają na tym nie tylko PKP, którym oszczędności przyniosą np. wspólne zakupy, ale przede wszystkim pasażer, który otrzyma spójną ofertę i obsługę. Różnicę odczują też partnerzy biznesowi, szczególnie ci na Wschodzie, którzy chcą rozmawiać z jedną koleją, a nie oddzielnie z zarządcą infrastruktury, oddzielnie z każdym przewoźnikiem. – Nasi partnerzy z Chin nie rozumieją dzisiejszego rozdrobnienia. Po konsolidacji to się zmieni, będzie jedna strategia cenowa, biznesowa, negocjacyjna – wszystko będzie wspólnie koordynowane – zapewnia Mamiński. Struktura holdingowa w PKP może mieć uzasadnienie także zdaniem Jakuba Majewskiego, prezesa Fundacji ProKolej, który przez ostatnie lata obserwował trend transformacji unijnych z kolei narodowych na firmy europejskie, o czym świadczy silna pozycja kilku dużych graczy w Europie. – Rozumiem elementy synergii, zwłaszcza w części infrastrukturalnej, finansowej, majątkowej, i to, że ktoś musi odpowiadać w imieniu państwa za warunki funkcjonowania kolei, bo to zbyt duży majątek, aby to puścić na żywioł – zauważa Majewski. Zbudowanie jednego silnego organizmu to też zdaniem Jarosława Orlińskiego z Departamentu Programów Infrastrukturalnych w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju stymulowanie gospodarki i wzrostu jej konkretnych sektorów. – W resorcie inwestycji i rozwoju patrzymy na polską kolej z punktu widzenia realizacji inwestycji. I w pewnym momencie stwierdziliśmy, że faktycznie występują pewnego rodzaju problemy związane z tym, że część infrastruktury znajduje się w gestii innego podmiotu od tego, który jest beneficjentem projektów. Że nie ma spójnej strategii. Jeżeli więc będziemy mieli do czynienia z konsolidacją, z punktu widzenia inwestycji powinno to przynieść korzyści – mówił Orliński. Struktura holdingowa ma być gotowa 1 stycznia 2019 r.

Kluczowa strategia

Podczas debaty rozmówcy byli też zgodni co do tego, że priorytetem dla powstającego holdingu jest spójna strategia. – Zgodnie z planami rządu resort infrastruktury ma do końca roku przygotować aktualizację strategii rozwoju transportu już na nową perspektywę finansową. Trzeba pamiętać przy tym o celach postawionych przez Komisję Europejską państwom członkowskim. Do 2030 r. 30 proc. towarów musi być przeniesione z dróg na transport intermodalny, a do 2050 r. – 50 proc. Nowa strategia powinna nam odpowiedzieć na pytania m.in. jakie są potrzebne inwestycje i jaki kierunek działań w tym zakresie – podkreślał Orliński. Potrzebę stworzenia strategii widzi też Jakub Majewski z ProKolej, który mówił, że nie można oczekiwać od kolei przejęcia ładunków, a jednocześnie oferować TIR-om dostęp do drogi za darmo. – Powinny zapaść strategiczne decyzje odnośnie podziału zadań transportowych. Jeżeli chcemy mieć silną kolej, to dajmy jej uczciwe warunki konkurencji z innymi gałęziami transportu tak, aby mogła się rozwijać i działać. Obecnie deklarujemy, że stawiamy na kolej, ale w budżetach inwestycyjnych preferujemy transport drogowy albo lotnictwo… Nie da się jednak równolegle rozwijać wszystkiego, bo zabraknie pieniędzy – przestrzega Majewski. To o tyle ważne, że kolej jest krwiobiegiem transportowym, do którego należą najcięższe i najtrudniejsze zadania, odciążające polskie drogi i zwiększające bezpieczeństwo drogowe.

Imponujące zyski i inwestycje

W maju Grupa PKP podsumowała wyniki finansowe za 2017 r. – uzyskała 652 mln zł zysku. Dla porównania: w 2016 r. było to 170 mln zł. Kwota ponad pół miliarda złotych robi wrażenie. Wzrost przychodów odnotowano zresztą we wszystkich spółkach grupy. Prezesa Mamińskiego cieszy jednak najbardziej wzrost liczby pasażerów – kilkanaście procent rocznie. I to na przekór nierzadko uciążliwym dla nich remontom. Mamiński nazywa to renesansem kolei, który jest efektem poprawionej oferty, lepszego taboru, działań na rzecz stworzenia wspólnego biletu, do którego pierwszym krokiem jest Pakiet Podróżnika. Bardzo dobrze na rynku radzi sobie także towarowy przewoźnik – PKP Cargo, który jest drugim przewoźnikiem towarowym w Europie. W zeszłym roku przewiózł 106 mln ton towarów, w tym ma to być nawet 111 mln ton. Uczestnicy debaty rozmawiali także o losie spółki Przewozy Regionalne, swego czasu oddanej w ręce samorządów, w której dziś większościowe udziały ma Agencja Rozwoju Przemysłu. Krzysztof Mamiński kierował nią przez rok niecałe dwa lata temu i doskonale zdaje sobie sprawę z jej potencjału. Dlatego widziałby ją w tworzonym holdingu. Równolegle z konsolidacją przebiega program modernizacji linii kolejowych i dworców. Dzięki temu nie tylko będziemy mogli jeździć szybciej, a w efekcie krócej, lecz także korzystać z dworców spełniających standardy obsługi na miarę XX w. – W wielu miastach podpisujemy porozumienia, na mocy których przy dworcach powstają centra komunikacyjne. Budujemy modułowe dworce innowacyjne wykorzystujące szarą wodę, energię solarną itp. W planach mamy umieszczanie przy modernizowanych dworcach ładowarek do samochodów elektrycznych. Takie urządzenia produkuje jedna ze spółek – wymienia Mamiński. Grupa PKP realizuje także szeroko zakrojony program inwestycji w tabor, dzięki któremu po 2023 r. blisko 80 proc. uruchamianych przez PKP Intercity połączeń będzie zestawianych z nowego lub zmodernizowanego taboru.

Artykuł został opublikowany w 20/2018 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

Spis treści tygodnika Wprost nr 20/2018 (1835)

  • Paradoks państwowej kawy13 maj 2018, 20:00Podobno najdziwniejszym napojem na świecie jest kawa. D elektujemy się jej aromatem i smakiem, ale sypiemy cukier, aby była słodka. Cieszy nas jej czerń, jednak dolewamy mleka, by była biała. Wreszcie podgrzewamy wodę do temperatury wrzenia, po...3
  • Niedyskrecje parlamentarne13 maj 2018, 20:00ELIZY OLCZYK I JOANNY MIZIOŁEK CZŁONKOWIE RZĄDU SĄ NIEZADOWOLENI Z MARSZAŁKA SEJMU MARKA KUCHCIŃSKIEGO.Chodzi o organizowanie posiedzeń izby raz na trzy tygodnie. Jak się okazuje, komisje, które najczęściej obradują w czasie posiedzeń Sejmu, już...6
  • Obraz tygodnia13 maj 2018, 20:0020 tys.zł miesięcznie kosztuje całodobowa ochrona policyjna pomnika smoleńskiego Wygrany Paweł Pawlikowski, reżyser filmu „Zimna wojna”, nagrodzonego 20-minutową owacją na festiwalu w Cannes. Przegrana Bernadeta Krynicka, posłanka PiS, która w...8
  • Info radar13 maj 2018, 20:00SLD-PSL Nowe szaty Kosiniaka-Kamysza Rozpadła się albo raczej nie doszła do skutku koalicja PSL i SLD na wybory samorządowe – dowiedział się „Wprost”. Zablokowali ją ludowcy, którzy rozejrzeli się w terenie i doszli do wniosku, że nie będą oddawać...12
  • Ucieczka z Nowoczesnej13 maj 2018, 20:00LEGŁA W GRUZACH NARRACJA PO, ŻE POROZUMIENIE MIĘDZY TĄ PARTIĄ a Nowoczesną oznacza zaczątek zjednoczenia opozycji. Z Nowoczesnej odszedł w piątek Ryszard Petru z zapowiedzią, że po wyborach samorządowych założy nową partię i że będzie ona...12
  • Na Wschodzie bez zmian13 maj 2018, 20:00WŁADIMIR PUTIN PO RAZ KOLEJNY ZOSTAŁ ZAPRZYSIĘŻONY NA PREZYDENTA ROSJI. To było bardzo smutne widowisko, choć kapało złotem, a dworacy karnie tłoczyli się w kremlowskich salach. Wszyscy klaskali, kiedy trzeba i z należytym entuzjazmem śpiewali...14
  • Gabinet osobliwości13 maj 2018, 20:00POSEŁ ŻALEK JEST DOBRYM PRZYKŁADEM NA KRYZYS ETYKI. Polega on na tym, że nie mamy (jeszcze?) norm, dzięki którym możemy ocenić takie zachowanie. Dawniej nie było takiej potrzeby. Sfera publiczna wykluczała społeczny i obyczajowy margines. Pilnie...15
  • Przyjazny faszyzm13 maj 2018, 20:00WIELU MŁODYCH LUDZI PATRZY NA NAS, HEROSÓW TRANSFORMACJI I PIEWCÓW LIBERALIZMU, jak na ChiWriter i dyskietki komputerowe. Łapczywość i wiara w konkurencję już „nie pasują”. Przypomnieć warto, że pokolenie lat 90. niemal jednomyślnie uznało, że...15
  • Piękny trzydziestoletni13 maj 2018, 20:002017 r. był 34. rokiem ukazywania się „Wprost”. Tygodnik, jak typowy trzydziestolatek, był już doświadczony, ale wciąż głodny wiadomości, odważny i ciekawy świata.16
  • Prezes zwlekał z podjęciem leczenia13 maj 2018, 20:00Jedyną poważną dolegliwością, z którą boryka się Jarosław Kaczyński, jest uraz kolana – mówi Adam Bielan, wicemarszałek Senatu.18
  • Polska Fundacja Nieudaczników13 maj 2018, 20:00Polska Fundacja Narodowa wzięła na promocję Polski od spółek Skarbu Państwa prawie ćwierć miliarda złotych. Na razie historia jej działalności to scenariusz na film Stanisława Barei.24
  • Walczcie do końca!13 maj 2018, 20:00Niepełnosprawnym rzeczywiście chodzi o kasę. Ale w naszym przypadku kasa oznacza życie – mówi Janina Ochojska, szefowa Polskiej Akcji Humanitarnej.32
  • Wojna o miasta13 maj 2018, 20:00Jaki czy Trzaskowski, Zdanowska czy Buda, Wassermann czy Majchrowski? Tegoroczna walka pretendentów do foteli prezydentów dużych miast zapowiada się wyjątkowo ekscytująco.36
  • Rozwód w kilku aktach13 maj 2018, 20:00Relacje między Nowogrodzką a środowiskiem Macierewicza są coraz bardziej lodowate. Wygląda na to, że rozwód jest kwestią czasu.40
  • Bzik muzealny13 maj 2018, 20:00W słynnym domu aukcyjnym Sotheby’s odbędą się niezwyczajne aukcje XX-wiecznych dzieł sztuki. Pod młotek pójdą obrazy kilku klasyków amerykańskiego nowoczesnego malarstwa, wśród nich m.in. sławny ekspresjonistyczny „Zielony krzyż” Franza Kline’a, a...42
  • 10 trendów na lato13 maj 2018, 20:00Najmodniej będzie teraz żyć bez napinki, czyli dać sobie spokój zamiast nieustannie od siebie wymagać. Swobodnie, zdrowo, no i kiczowato, bo wracają lata 90.44
  • Reforma to wielkie oszustwo13 maj 2018, 20:00Wolałabym powiedzieć, że się myliłam i nie jest tak źle, jak wszyscy sądziliśmy, ale niestety mieliśmy rację – mówi Dorota Łoboda z ruchu Rodzice przeciw Reformie Edukacji.49
  • Nie możesz tu zostać13 maj 2018, 20:00Usman Manier w 2012 r. uciekł z Pakistanu przed Talibami. Przez Grecję i Serbię dostał się na Węgry, złożył podanie o azyl, trafił do ośrodka dla uchodźców. W ośrodku go dotkliwie pobito, ogłuchł na jedno ucho, nabawił się napadów paniki. Z Węgier...52
  • 200 największych polskich firm13 maj 2018, 20:0012 nowych spółek zadebiutowało na tegorocznej Liście 200 największych firm tygodnika „Wprost”. Ale oprócz debiutów były też spektakularne upadki.54
  • Hossa Bessa13 maj 2018, 20:00Ile podatków płacą markety? Ministerstwo Finansów opublikowało właśnie listę największych płatników podatku CIT za 2016 r. Najwięcej wpłacają państwowe spółki i banki. A markety? Okazuje się, że takie sieci jak brytyjskie Tesco, niemiecki Aldi czy...64
  • Rewolucja w oszczędzaniu13 maj 2018, 20:00Pracownicze plany kapitałowe mają zachęcić Polaków do oszczędzania i jednocześnie zabezpieczyć ich na starość.65
  • Przyspieszenie na drogach13 maj 2018, 20:00Prawie 400 km nowych dróg szybkiego ruchu zostanie oddanych do użytku do końca roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w 2018 r. planuje podpisać umowy na budowę ok. 560 km tras.66
  • Kręta polska droga do dobrobytu13 maj 2018, 20:00Czy da się budować drogi tanio i dobrze, ale i tak, by nie ucierpieli na tym wykonawcy – zastanawiali się uczestnicy debaty „Wprost”.70
  • Asfalt to podstawa13 maj 2018, 20:00Przyszłość budownictwa drogowego to tworzenie coraz trwalszych nawierzchni drogowych oraz poszukiwanie proekologicznych rozwiązań – mówi Adam Wojczuk.74
  • Powrót do przyszłości13 maj 2018, 20:00Grupa PKP rozpoczęła budowę struktury holdingowej. Ma to usprawnić zarządzanie, ale przede wszystkim podnieść jakość obsługi pasażerów.76
  • Bezpieczeństwo danych w chmurze13 maj 2018, 20:00Dla współczesnego biznesu jednym z kluczowych procesów jest bezpieczne przetwarzanie danych – Maciej Madziała, architekt rozwiązań IT w firmie Beyond.pl78
  • Windsorowie są na fali13 maj 2018, 20:0080 lat temu za ślub z amerykańską rozwódką król Edward VIII stracił brytyjską koronę. Teraz jego potomek, książę Harry, żeni się z amerykańską rozwódką Meghan Markle za aprobatą królowej, przysparzając popularności całej monarchii.80
  • Ślub wyjątkowo demokratyczny13 maj 2018, 20:00Po brexicie Brytyjczycy docenili monarchię – mówi Phil Dampier, biograf rodziny królewskiej.82
  • Iran, uran, Trump i wojna13 maj 2018, 20:00Wypowiedzenie przez USA umowy nuklearnej z ajatollahami wywołało na świecie panikę i strach przed nową wojną.84
  • Zimna wojna o Himalaje13 maj 2018, 20:00Czy można się ścigać po najwyższych szczytach na Ziemi? Można! Oto historia polsko-włoskiej rywalizacji sprzed ponad 30 lat.86
  • Go Active Show 201813 maj 2018, 20:00Największe w Polsce i czwarte pod względem wielkości targi sportowe w Europie – Go Active Show 2018 – odbędą się 18-20 maja 2018 r. w Ptak Warsaw Expo w Nadarzynie.89
  • Senny problem13 maj 2018, 20:00Chrapania nie należy lekceważyć – podkreślają lekarze. Może być ono objawem bezdechu sennego, który – nieleczony – stanowi zagrożenie dla zdrowia.90
  • Technologia na dobry sen13 maj 2018, 20:00CPAP jest jednym z najskuteczniejszych sposobów walki z bezdechem – mówi Michał Grzybowski, szef Sleep & Respiratory Care Philips na Europę Środkowo-Wschodnią.92
  • Gdzie się leczyć13 maj 2018, 20:00Przedstawiamy szpitale i oddziały ginekologiczne i urologiczne, które leczą najskuteczniej.94
  • Każda miłość jest trudna13 maj 2018, 20:00To wielki triumf Pawła Pawlikowskiego. „Zimna wojna” jest opowieścią o miłości w ciężkich czasach. Ale także o polskości, emigracji, wewnętrznej uczciwości. Głęboko osobisty film został znakomicie przyjęty na festiwalu w Cannes.99
  • Ścigany i pożądany13 maj 2018, 20:00Polański nie jest już członkiem Akademii przyznającej Oscary, ale filmy robi dalej. W najnowszym – „Prawdziwej historii” – przypomina widzom, że to oni decydują, kogo zobaczą w innych: potwora czy bohatera.102
  • Mury w kolebce Solidarności13 maj 2018, 20:00Koncert z piosenkami Przemysława Gintrowskiego w kolebce Solidarności musiał zabrzmieć wyjątkowo. I zabrzmiał.106
  • Wyjść z cienia orła13 maj 2018, 20:00Fascynujące jest wchodzenie w różne etapy życia, dojrzewanie, dorastanie, nowe żyłki na twarzy. Fascynuje mnie starość jako taka – mówi Kasia Stankiewicz, która nagrała nową płytę z Varius Manx.108
  • Wydarzenie13 maj 2018, 20:00KOMIKS Wciągające bagno Rok 1982. Chyba mało kto z amerykańskiego wydawnictwa DC Comics miał wówczas pojęcie, co oznacza danie wolnej ręki niejakiemu Alanowi Moore’owi, wtedy jeszcze nieznanemu scenarzyście zza oceanu. A już na pewno nikt nie...110
  • Film13 maj 2018, 20:00DRAMAT Depresja poporodowa CHARLIZE THERON LUBI ZMYWAĆ Z TWARZY HOLLYWOODZKI MAKIJAŻ. Rola w „Monster” – prostytutki o szarej cerze, wyniszczonym ciele i wiecznie brudnych włosach – przyniosła jej Oscara. Teraz w „Tully” aktorka gra matkę – z...112
  • Muzyka13 maj 2018, 20:00Retro w dechę Grać nierówno i niedbale, ale jednocześnie w sposób przemyślany i perfekcyjny – czyż to nie marzenie każdego jazzmana? Z pewnością udało się to Maseckiemu i Rogiewiczowi, którzy na swój sposób przerabiają ragtime, czyli taneczny styl...114
  • Książka13 maj 2018, 20:00POWIEŚĆ Szybka akcja SZCZECIŃSKI ARCHITEKT I PASJONAT HISTORII REGIONU NAPISAŁ KOLEJNĄ, BARDZO DŁUGĄ POWIEŚĆ, świetne sensacyjne czytadło. Napięcie przykuwające czytelnika do lektury bierze się w niej nie tylko z wartkiej akcji, ale także z...116
  • Kalejdoskop13 maj 2018, 20:00Postawcie nocnik obok pisuaru! Od czasów wystawionego przez Marcela Duchampa jako fontanna pisuaru wiemy, że wszystko może być sztuką. Niestety, zbyt często zapominamy, że ta zasada dotyczy także sztuki przeznaczonej dla najmłodszych. Zachęta...117
  • Kulturalna trzynastka13 maj 2018, 20:00Ewa Gawryluk AKTORKA FILMOWA I TEATRALNA 1. Najbardziej znienawidzona lektura? Pamiętam, jak bardzo męczyłam się, czytając „Nad Niemnem”. 2. Którym bohaterem z literatury chciałabyś być i dlaczego? Teraz lubię być sobą, ale kiedy byłam małą,...118
  • Ma dziesięć nóg, nie starzeje się i lubi szampana13 maj 2018, 20:00Kto to taki? To homar – zadziwiający, nieśmiertelny skorupiak, który co jakiś czas odnawia swój organizm, stając się de facto coraz młodszy. Potrafi dożyć ponad 100 lat w doskonałej formie.119
  • Pan Cogito obserwuje w lustrze swoją twarz13 maj 2018, 20:00MICHAŁ WITKOWSKI Jesteś tym, co jesz” – czy i wy słyszeliście już tę najbardziej materialistyczną ze wszystkich możliwych definicję człowieka? Na szczęście jest ona zupełnie chybiona. Po pierwsze, mamy tu błąd logiczny: jeśli wrzucasz drwa do...120
  • Muzułmańska Albania puka do Unii13 maj 2018, 20:00Nasza rodzina, a dokładnie moja śp. Mama, przyjaźniła się z państwem Mazaraki. Mówiła mi, brzdącowi, przed blisko półwieczem (sic!), że korzenie tej familii sięgają Albanii. Owa Albania była dla mnie, małolata, jak bajka o żelaznym wilku. Nie...122