Potrzeby klientów wciąż rosną. Czego dziś oczekują od banku?
W dobie bankowości internetowej świat zmienia się szybko, a wraz z nim potrzeby klientów. Kluczem do sukcesu jest ciągłe poszukiwanie nowych, lepszych rozwiązań. Klientom przestał wystarczać bank – instytucja z okienkami, w której można bezpiecznie trzymać pensję, a w razie potrzeby pożyczyć pieniądze. Dzisiaj chcą partnera, który dotrzyma im kroku podczas planowania wydatków, kupowania biletu czy zamawiania jedzenia. Zlecenia wypłat dla pracowników firmy robione z leżaka na plaży? Czemu nie. Klienci szukają elastycznego i pomysłowego partnera. Dlatego w Nest Banku stawiamy na rozwiązania digitalowe. Otwarcie na współpracę z fintechami doskonale uzupełnia nasz rodzinny model.
Fintechy stają się coraz popularniejsze. Czym są?
W dużym uproszczeniu to firmy z branży technologicznej, które zajmują się tworzeniem lub upowszechnianiem cyfrowych rozwiązań w branży finansowej. Fintech staje się jednym z sektorów gospodarki światowej. Do niedawna mianem fintechów określało się głównie start-upy działające w branży technologicznej. Obecnie do tej grupy dołączają kolejne podmioty. Przykładem takiego podmiotu jest należąca do naszej grupy Faktoria – spółka świadcząca innowacyjne usługi faktoringowe dla firm. Dzięki niej przedsiębiorca bez wychodzenia z domu może przejść przez proces przyznania limitu, zawrzeć umowę i w ciągu kilku chwil otrzymać gotówkę za faktury. Wszystko odbywa się online dzięki nowoczesnemu procesowi.
Mówi się, że fintechy to dla banków konkurencja. Co przekonuje do współpracy?
Jesteśmy otwarci na współpracę z fintechami. Dzięki ich rozwiązaniom możemy zaoferować lepszą usługę. Zamiast obawiać się odpływu klientów, pracujemy nad udoskonaleniem oferty. Jesteśmy relatywnie małym bankiem, więc możemy szybko wprowadzać nowoczesne rozwiązania. Pierwsi na polskim rynku udostępniliśmy aplikację zbudowaną od podstaw w duchu otwartej bankowości, z fintechami połączonymi z nami przez Open API. Pomysły i rozwiązania fintechów są innowacyjne, wynikają z ludzkich potrzeb. Jesteśmy zdania, że połączenie tych dwóch światów – banków i fintechów – da klientom maksymalny komfort. Budujemy bank, korzystając z produktów i usług fintechów, ponieważ wierzymy, że jest to jedyny słuszny kierunek rozwoju usług finansowych.
Jak w praktyce wygląda współpraca?
Mamy listę standardów, które muszą spełniać fintechy. Dotyczą one głównie bezpieczeństwa i formy wymiany danych. Bezpieczeństwo jest absolutnym priorytetem. Współpracujemy już z kilkoma podmiotami w ramach usług płatniczych czy obsługi klienta i rozmawiamy z kolejnymi na temat integracji. To dopiero początek. Chcemy być wszędzie tam, gdzie klienci nas potrzebują. Nie chcemy być zwykłym bankiem, ale partnerem klienta.
ROZMAWIAŁA Olga KowalskaArchiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.